از تولد زنانی هنرمند تا خالق «دیدی که رسوا شد دلم»

گلاب آدینه و فاطمه معتمدآریا از بازیگران زن توانمند تئاتر و سینما و علی تجویدی آهنگساز قطعاتی فراموش‌نشدنی چون «دیدی که رسوا شد دلم» از متولدین آبانند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از جمله هنرمندانی مشهوری که در ماه پیش رو متولد شده‌اند می‌توان از چنگیز جلیلوند دوبلور شناخته‌شده و صداپیشه هنرمندانی چون مارلون براندو، زنان قدرتمندی چون گلاب آدینه و فاطمه معتمدآریا، شاعر صاحب‌سبکی چون نیما یوشیج و موسیقی‌دانان برجسته‌ای مثل علی تجویدی نام برد. آن‌چه در ادامه آمده نگاهی است کوتاه و گذرا به کارنامه کاری این هنرمندان که اسامی‌شان به ترتیب تاریخ تولد نوشته شده است.   

محمود استادمحمد، نمایشنامه‌نویس، کارگردان تئاتر و بازیگر

زنده‌یاد محمود استادمحمد نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر متولد سوم آبان ۱۳۲۹ است.

او فعالیت نمایشی خود را در نوجوانی و پس از آشنایی با استادش محمد آستیم و سپس نصرت رحمانی و عباس نعلبندیان و با بازی در نمایش‌های بیژن مفید و عضویت در آتلیه‌تئاتر آغاز کرد و در سال ۱۳۴۷ با بازی در نمایش «شهر قصه» (در نقش خر) به شهرت رسید.

استادمحمد خالق نمایشنامه‌های ماندگاری چون «آسیدکاظم»، «شب بیست‌ و یکم»، «سرای رنج و شکنج»، «دیوان تئاترال» و ... است.

نیکو خردمند، بازیگر  

زنده‌یاد نیکو خردمند متولد پنجم آبان ۱۳۱۱ در تهران گوینده، بازیگر سینما و تلویزیون و خواهر بزرگ‌تر آهو خردمند، بازیگر سینما و تئاتر بود.

آغاز فعالیت هنری او از سال ۱۳۳۷ با گویندگی در رادیو بود. خردمند گویندگی فیلم را در سال ۱۳۳۹ و فعالیت سینمایی را با بازی در «پرده آخر» به کارگردانی واروژ کریم مسیحی در سال ۱۳۶۹ شروع کرد.

چنگیز جلیلوند؛ دوبلور و مدیر دوبلاژ 

‎چنگیز جلیلوند، دوبلور پیشکسوت ششم آبان ۱۳۱۹ در شیراز به دنیا آمد.

‎او فعالیت هنری‌اش را در سال ۱۳۳۶ با تئاتر آغاز و پس از انقلاب ۱۳۵۷، به مدت  ۲۰ سال در آمریکا زندگی کرد اما سرانجام به کشور بازگشت و کار دوبله را از سال ۱۳۷۷ سر گرفت.

گویندگی صداهای به‌یادماندنی بازیگران هالیوودی مثل پل نیومن، مارلون براندو، جیم کری، سیلوستر استالونه، مل گیبسون، دنزل واشینگتون، رابرت دنیرو و... از جمله آثار به‌یادماندنی این هنرمند است.

فاطمه معتمدآریا؛ بازیگر

‎فاطمه معتمدآریا متولد هفتم آبان ۱۳۴۰ است. شروع فعالیت هنری جدی معتمدآریا در تلویزیون و با عروسک‌گردانی مجموعه «مدرسه موش‌ها» در سال ۱۳۶۰ بود.

معتمدآریا تاکنون در فیلم‌های مختلفی از کارگردانان بزرگ سینمای ایران همچون بهرام بیضایی، محسن مخملباف، رخشان بنی‌اعتماد، بهمن فرمان‌آرا و... بازی کرده است.

احسان خواجه‌امیری، خواننده

احسان خواجه‌امیری متولد هفتم آبان ۱۳۶۳، خواننده، آهنگساز و تنظیم‌کننده، موسیقی پاپ و فرزند ایرج، خواننده قدیمی موسیقی سنتی است.

از جمله آلبوم‌های او می‌توان به  «عاشقانه‌ها» (۱۳۹۱)، «پاییز، تنهایی» (۱۳۹۳) و «۳۰ سالگی» (۱۳۹۵) اشاره کرد. او تاکنون چندین فیلم و مجموعه تلویزیونی را آهنگسازی کرده و همچنین خواننده تیتراژ بسیاری از مجموعه‌های تلویزیونی بوده‌ است.

آیدین آغداشلو، نقاش  

آیدین آغداشلو متولد هشتم آبان ۱۳۱۹ در رشت نقاش، گرافیست، نویسنده، منتقد فیلم و از هنرمندان شناخته‌شده هنر نوگرا و معاصر ایران است.

دو مجموعه «خاطرات انهدام» و «سال‌های آتش و برف» او از جمله مهم‌ترین مجموعه‌های هنر نوگرا در ایران به شمار می‌روند. «فاجعه آخرالزمان»، «معما»، «شفاعت فرشتگان» و «یادداشت‌های باغ ملک» دیگر مجموعه‌های او هستند. آغداشلو چند نقاشی نیز برای جلد چند کتاب از بهرام بیضایی کشیده است، از جمله «عیارنامه»، «دیباچه نوین شاهنامه» و «طومار شیخ شرزین».

یکتا ناصر، بازیگر

یکتا ناصر متولد ۱۲ آبان ۱۳۵۷ در تهران بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر است. او فعالیت در سینما را با بازی در فیلم «ساقی» شروع کرد.

از جمله فعالیت‌های اخیر ناصر در سینما می‌توان به بازی در «آینه بغل» (۱۳۹۶)، «مشکل گیتی» (۱۳۹۴)، «آشوب» (۱۳۹۴)، «فصل نرگس» (۱۳۹۴)، «کارگر ساده نیازمندیم» (۱۳۹۴) و «من سالوادور نیستم» (۱۳۹۳) اشاره کرد.

شیلا خداداد، بازیگر سینما و تلویزیون  

شیلا خداداد متولد ۱۴ آبان ۱۳۵۹ در تهران بازیگر سینما و تلویزیون است. از جمله فیلم‌های سینمایی اخیر او می‌توان از «بادیگارد» (۱۳۹۴)، «زنان ونوسی، مردان مریخی» (۱۳۸۹)،         «زمهریر» (۱۳۸۸)،         «سن پطرزبورگ» (۱۳۸۸) و «اخراجی‌ها ۲» (۱۳۸۷ ) نام برد.

علی تجویدی، نوازنده و آهنگساز

زنده‌یاد علی تجویدی متولد ۱۵ آبان ۱۲۹۸ نوازنده ویلن و سه‌تار، آهنگساز، پژوهشگر و نویسنده بود.

دوران اوج شکوفایی، خلاقیت و شهرت تجویدی به سال‌های همکاری‌اش با دلکش برمی‌گردد. مثلث تجویدی، دلکش و رحیم معینی‌کرمانشاهی در سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۰ را باید خالق به‌یادماندنی‌ترین قطعات در موسیقی معاصر ایران دانست.

علاوه بر این‌ها تجویدی ده‌ها ترانه جاودانه برای مرضیه ساخته که از آن جمله، ترانه «سنگ خارا» و «دیدی که رسوا شد دلم» است.   

احسان علیخانی، مجری تلویزیون و تهیه‌کننده

احسان علیخانی متولد ۱۵ آبان ١٣۶۱ تهیه‌کننده و مجری تلویزیونی است.  برنامه‌‌ای که علیخانی با آن به شهرت رسید «ماه عسل» (۱۳۸۶٬۱۳۸۷٬۱۳۸۸٬۱۳۹۰٬۱۳۹۲٬۱۳۹۳٬۱۳۹۴٬۱۳۹۵٬۱۳۹۶) بود که در ماه رمضان از شبکه سه روی آنتن می‌رود.

ویشکا آسایش؛ بازیگر و طراح صحنه

ویشکا آسایش متولد ۱۶ آبان ۱۳۵۱ در تهران است. او خواهرزاده مازیار پرتو، فیلم‌ساز و نوه شین پرتو نویسنده و شاعر است.

نخستین فعالیت هنری او بازی در سریال «امام علی» به کارگردانی داوود میرباقری بود.

نمایش‌های «ملکه زیبایی لی‌نین» و «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» از جمله تئاترهایی است که آسایش در آن‌ها بازی کرده است.

‎آسایش که از سال ۱۳۷۶ فعالیتش را در سینما آغاز کرده، تاکنون در فیلم‌هایی چون «ورود آقایان ممنوع»، «خوابم می‌آد»، «برف روی کاج‌ها»، «نهنگ عنبر»، «۵۰ کیلو آلبالو»، «خوب، بد، جلف» و... بازی کرده است.

علی باباچاهی، شاعر

علی باباچاهی متولد ۲۰ آبان ۱۳۲۱ در شهرستان کنگان، استان بوشهر شاعر، نویسنده، محقق و منتقد است. از جمله کتاب‌های شعر اخیر او می‌توان به «این کشتی پُراسرار» (۱۳۹۳)، «اتاق بر آب راه می‌روم» (۱۳۹۴)، «قشنگی دنیا به همین است» (۱۳۹۵)، «آدم‌ها در غروب اسم ندارند» (۱۳۹۵)، «آئورا و دیگران من» (۱۳۹۵) اشاره کرد.

  نیما یوشیج، شاعر

زنده‌یاد علی اسفندیاری مشهور به نیما یوشیج متولد ۲۱ آبان ۱۲۷۶ در دهکده یوش، شاعر معاصر ایرانی و ملقب به پدر شعر نوی فارسی است. او بنیانگذار شعر نو فارسی است.

نیما یوشیج با مجموعه تاثیرگذار «افسانه» که مانیفست شعر نو فارسی بود، در فضای راکد شعر ایران انقلابی به پا کرد. نیما آگاهانه تمام بنیادها و ساختارهای شعر کهن فارسی را به چالش کشید. شعر نو عنوانی بود که خود نیما بر هنر خویش نهاده بود. تمام جریان‌های اصلی شعر معاصر فارسی مدیون این انقلاب و تحولی هستند که نیما مبدع آن بود.

گلاب آدینه؛ بازیگر و کارگردان و بازیگردان

گلاب آدینه با نام اصلی گلاب مستعان ۲۲ آبان ۱۳۳۲ در تهران به دنیا آمد.

او فعالیت هنری‌اش را از سال ۱۳۵۴ با گروه تئاتر دانشجویی «پیاده» به سرپرستی مهدی هاشمی و داریوش فرهنگ آغاز کرد.  

‎آدینه که بازی‌هایش در سینما نیز همانند تئاتر همواره مورد توجه قرار گرفته است، تاکنون در فیلم‌هایی چون «آبجی» (مرجان اشرفی‌زاده)، «قصه‌ها» (رخشان بنی‌اعتماد)، «یک‌تکه نان» (کمال تبریزی)، «گل یخ» (کیومرث پوراحمد)، «مهمان مامان» (داریوش مهرجویی)، «زیرپوست شهر» (رخشان بنی اعتماد) و... بازی کرده است.

آتنه فقیه‌نصیری، بازیگر

آتنه فقیه‌نصیری متولد ۲۳ آبان ۱۳۴۷ در تهران بازیگر تلویزیون و سینما است. از جمله سریال‌هایی که فقیه نصیری اخیرا با آن‌ها در تلویزیون حضور داشته است می‌توان به «ماه و پلنگ» (۱۳۹۵)، «شمعدونی» ( ۱۳۹۴) و «مهرآباد» (۱۳۹۲) اشاره کرد.  

مهدی یراحی، خواننده پاپ  

مهدی یراحی متولد ۲۳ آبان ۱۳۶۰ در اهواز خواننده، آهنگساز، تنظیم‌کننده و نوازنده پیانو، کیبورد و گیتار است. او علاوه بر قطعاتی که به زبان عربی منتشر کرده، قصد دارد یک آلبوم عربی نیز منتشر کند. آلبوم‌هایی که او تاکنون منتشر کرده شامل، «منو رها کن» (۱۳۹۰)، «امپراطور» (۱۳۹۲)، «مثل مجسمه» (۱۳۹۴) و «آینه قدی» (۱۳۹۵) است.

حامد بهداد، بازیگر  

حامد بهداد متولد ۲۶ آبان ۱۳۵۲ در مشهد است. بهداد که دارای تحصیلات لیسانس رشته بازیگری تئاتر از دانشگاه آزاد اسلامی تهران است، به ‌واسطه رامبد جوان و پیشنهاد او به همایون اسعدیان، وارد سینما شد.

او تاکنون در نمایش‌هایی مثل «معرکه در معرکه» (حسن میرباقری)، «آدم‌های خیس» (بهزاد مرتضوی)، «سگ سکوت» (آروند دشت آرای) و «شرق دور شرق نزدیک» (حمیدرضا نعیمی) بازی کرده است.

از جمله فیلم‌های سینمایی که بهداد در آن‌ها بازی کرده می‌توان به «آرایش غلیظ» (حمید نعمت‌الله)، «نارنجی‌پوش» (داریوش مهرجویی)، «جرم» (مسعود کیمیایی)، «کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره» (بهمن قبادی)، «تسویه‌حساب» (تهمینه میلانی)، «دایره‌زنگی» (پریسا بخت‌آور)، «کافه ستاره» (سامان مقدم) و... اشاره کرد.

دنیا فنی‌زاده؛ عروسک‌گردان

زنده‌یاد دنیا فنی‌زاده ۲۶ آبان ۱۳۴۶در تهران به دنیا آمد. او دختر مرحوم پرویز فنی‌زاده، یکی از هنرمندان برجسته سینما و تئاتر ایران بود. دنیا فنی‌زاده فعالیت هنری‌اش را با عروسک‌گردانی در عرصه تئاتر آغاز کرد.

او که تا قبل از کلاه قرمزی با ایرج طهماسب و حمید جبلی چند کار عروسکی انجام داده بود با برنامه «صندوق پست» و ورود کلاه قرمزی به این برنامه به شهرت رسید.

مریم حیدرزاده، ترانه سرا

مریم حیدرزاده متولد ۲۹ آبان ۱۳۵۶ نقاش، نویسنده، شاعر و ترانه‌‌سرا است. حیدرزاده در اواخر دهه ۷۰ با نوشتن شعرهایی به سبک محاوره‌‌ای و با به‌ کارگیری کلمات ساده و روان شهرت یافت. بسیاری از خوانندگان داخل کشور و همچنین خوانندگان فارسی زبان در بیرون از ایران از ترانه‌ های او در آهنگ‌ هایشان استفاده‌ کرده‌ اند.

محمدعلی سپانلو، شاعر

زنده‌یاد محمدعلی سپانلو، مشهور به شاعر تهران متولد ۲۹ آبان ۱۳۱۹ در تهران شاعر، روزنامه‌نگار، منتقد ادبی و مترجم بود.

او در کنار برگردان آثار ادبی، مجموعه‌های شعری از جمله «رگبارها»، «پیاده‌روها»، «نبض وطنم را می‌گیرم»، «تبعید در وطن»، «ساعت امید»، «فیروزه در غبار»، «پاییز در بزرگراه» و «قایق‌سواری در تهران» را در کارنامه خود دارد.

58242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 720272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =