لزوم فراجناحی‌شدن تریبون نمازجمعه/یک صدا به گوش نرسد

نماینده مردم نیشابور در مجلس ششم گفت: وضعیت نمازهای جمعه، تنها بازگو کننده یک عقیده و نظر در سطح کشور است، این در حالی است که در کشور تفکرات، نظرات و سیاست های مختلفی وجود دارد و همچنین اشخاص و چهره‌های تاثیرگذاری در کشور حضور دارند.

به گزارش خبرآنلاین، بسیاری از فعالان سیاسی همواره بر فراجناحی بودن خطبه های نماز جمعه به عنوان تریبونی عبادی و سیاسی تاکید کرد‌اند. به اعتقاد آنها، ائمه جمعه ضمن موضع گیری های سیاسی باید جایگاهی فراجناحی داشته باشند و از هرگونه موضع گیری سیاسی و جناحی بپرهیزند تا وحدت و همبستگی جامعه بیش از پیش حفظ شود. چندی پیش «سيد علي خميني» نوه بنيانگذار جمهوري اسلامي برای نخستين بار به نماز جمعه تهران دعوت شد تا در مقام خطيب پيش از نماز جمعه تريبون را دست بگيرد. حضوری که واکنش های زیادی را به دنبال داشت و چهره های سیاسی زیادی از این موضوع سخن گفته و حضورنوه امام (ره) در اين جايگاه را قابل تأمل دانسته و به فال نیک گرفتند.

در همین راستا حجت الاسلام حسین انصاری‌راد، فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای ششم شورای اسلامی در گفت و گو با خبرآنلاین از این موضوع سخن گفت و بر ضرورت تغییر در حال و هوای تریبون‌های نماز جمعه تاکید کرد.

او معتقد است این روزها تنها یک صدا از تریبون های نماز جمعه به گوش مردم می رسد؛ صدایی که به گفته او موضع گیری های خاصی دارد. هرچند انصاری راد معتقد است که در شرایط فعلی بعید است تغییری در سیاست های جاری در نماز جمعه ایجاد شود و حضور اشخاصی همچون سید علی خمینی در نماز جمعه هم نمی تواند چندان تاثیر گذار باشد.

او در ادامه این گفتگو گفت: «وضعیت نمازهای جمعه، تنها بازگو کننده یک عقیده و نظر در سطح کشور است؛ این در حالی است که در کشور تفکرات ، نظرات و سیاست های مختلفی وجود دارد و همچنین اشخاص و چهره های تاثیر گذاری در کشور حضور دارند. ما شخصیت‌های مستقل و صاحب نظری در کشور داریم که با هم اختلاف نظر دارند؛ همچنین گروه‌های مختلفی نیز در فضای سیاسی کشور داریم که با یکدیگر اختلاف عقیده دارند. به عبارتی در کشور انواع افکار، عقاید و مذاهب وجود دارد اما این روزها نماز جمعه فقط بازگو کننده یک نوع تفکر و یا سیاست های واحدی شده است .»

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای ششم شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا تغییر ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه که زمزمه آن مطرح است،  می تواند تریبون‌های نماز جمعه را به سمت تاثیرگذاری بیشتر ببرد یا خیر، گفت:«تغییر اشخاص چندان نمی‌تواند بیان کننده یک تغییر اساسی باشد؛ بارها از این تغییرات به وجود آمده است.»

او ادامه می دهد:«اکثریت مواقع یک صدا به گوش می رسد و این یک صدا هم موضع گیری های خاصی دارد که گاهی از حدود وظایف ائمه جمعه خارج است.»

انصاری راد ادامه داد «امامت جمعه و نماز جمعه مکان مقدسی است و کسانی که نماز جمعه را بر عهده دارند هم باید قرآن و احادیث را بلد باشند هم باید استنباط صحیح و درستی از مجموعه قرآن داشته باشند؛ همچنین کسانی که خطابه ها را القا می کنند و به آن جهت می دهند باید اجتهاد قرآن را بلد باشند و بتوانند آیات مختلف را با هم جمع کنند.»

به گفته این فعال سیاسی اصلاح طلب، قرآن در مراحل و موارد مختلف نازل شده است و اگر کسی یک آیه را بدون توجه به سایر آیات انتخاب کرده و تنها بر اساس آن آیه سخنی را مبنا قرار دهد کار صحیحی نیست.

رئیس کمسیون اصل 90 مجلس شورای ششم شورای اسلامی می گوید:«البته استثنا هم وجود دارد؛ به طور مثال در موارد ضروریات می توان تنها به یک آیه از قران استناد کرد. مانند وجوب نماز، زکات و غیره. اما اگر خطیب نماز جمعه بخواهد درباره برخی از مسائل مثل جنگ ،صلح و امثال این‌ها و همچنین ارتباط با جامعه و در رابطه با اشخاصی که معتقد به مذهب اسلام و شیعه اثنی اشعری نیستند صحبت کند باید مجموعه آیات را در نظر گرفته و بتواند از مجموع آیات استفاده کند تا مطلب درستی بازگو کند.

انصاری معتقد است در حال حاضر بعید است این اتفاق و تغییر و تحولات در نماز جمعه نمی افتد.

29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 725741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =