ایسنا نوشت: وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم رسیدن به زمان استاندارد برای حضور اورژانس بر بالین بیماران و در صحنه حوادث گفت: هدف‌گذاری که انجام دادیم این است که بتوانیم زمان حضور را به ۱۲ دقیقه کاهش دهیم و رسیدن به این هدف باعث کاهش مرگ و میر، معلولیت‌ها و در نهایت هزینه‌های ناشی از حوادث در آینده می‌شود.

سیدحسن هاشمی در مراسم افتتاح ۲۰۰ دستگاه موتورآمبولانس برای شهر تهران امیدوارم این طرح‌ها منجر به رضایت خاطر مردم شود، گفت: اورژانس یکی از نیازهای مردم است و اگر بتوانیم در این حوزه عملکرد خوبی داشته باشیم، باعث آرامش مردم می‌شویم و در غیراینصورت منجر به نگرانی مردم خواهد شد.

وی خطاب به تکنسین‌های اورژانس گفت: شما فرشته‌های نجات و سفیدپوشانی هستید که در زمانی که انسان مستاصل است و هیچ چاره‌ای ندارد، به مردم کمک می‌کنید.

وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت رسیدن اورژانس بر سر صحنه و بر بالین بیمار در زمان مناسب، گفت: ما نباید اجازه دهیم تا زمان طلایی از دست برود. به عنوان مثال در حوادث مغزی حداکثر ۳ ساعت زمان داریم تا بیمار را نجات دهیم اما بعد از آن با فرد معلولی مواجه می‌شویم که هزینه‌ها و گرفتاری‌های دیگری را به دنبال دارد. در بیماران قلبی و عروقی نیز حداکثر زمان مناسب در یک ساعت اول است. بنابراین حضور به موقع در اورژانس بسیار مهم است.

هاشمی با اشاره به وجود مشکلات ترافیکی در کلانشهرهایی مانند تهران ادامه داد: این معضل مردم را کلافه کرده و در عین حال باعث می‌شود که نتوانیم در زمان استاندارد به تقاضاهای موجود پاسخ دهیم. روزانه ۸۰۰۰ تماس با اورژانس در تهران برای مجموعه‌ای که علاقه‌ دارند در ۱۲ دقیقه در سرصحنه حادثه حاضر شوند و به مردم ارائه خدمت کنند، میسر نیست، هرچند که در حال حاضر شرایط‌مان از نظر زمانی نسبت به گذشته بهتر است، اما هنوز به نقطه ایده آل نرسیده‌ایم.

وی موتورآمبولانس‌ها به مثابه یک بیمارستان کوچک تلقی می‌شوند، گفت: از طریق موتورآمبولانس‌ها می‌توان خدمات اولیه و ثانویه را به بیمار ارائه کرد؛ چراکه آنها مجهر به دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند مستقیم به متخصصان متصل شوند و خدمات بسیار مهمی را برای بیمار در آن زمان ارائه دهند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در شهری مانند تهران که در هر ۵ دقیقه یک حادثه مغزی و در هر ساعت چندین حادثه قلبی رخ می‌دهد، مجهز بودن این موتورآمبولانس‌ها بسیار ارزشمند و کمک کننده است، گفت: براین اساس امیدوارم بتوانیم با استفاده از این موتورآمبولانس‌ها زمان حضورمان را به حداقل برسانیم. هدف‌گذاری ما این است که زمان حضور بر بالین بیمار را به ۱۲ دقیقه کاهش دهیم و در این صورت در آینده شاهد کاهش مرگ و میر، معلولیت و هزینه‌های ناشی از آن خواهیم بود.

هاشمی با بیان اینکه هزینه کردن برای تامین چنین تجهیزاتی در کشور نوعی سرمایه‌گذاری است، گفت: در دولت دوازدهم باید برای ارتقای کیفیت خدمات، دانش و مهارت‌ها در حوزه اورژانس تلاش کنیم تا بتوانیم پوشش اورژانس را به همه مردم و در اقصی نقاط کشور فراهم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اورژانس پیش‌بیمارستانی و بیمارستانی باید با هم هماهنگ باشند و همزمان توسعه پیدا کنند، ‌گفت: توسعه اورژانس پیش بیمارستانی بدون گسترش اورژانس بیمارستانی میسر نیست. بنابراین باید یک تیم منسجم و مبتنی بر تکنولوژی‌های روز با برنامه‌ریزی کمک کند و امیدوارم بتوانیم طبق برنامه‌های پیش‌بینی شده در زمینه تامین بالگردهای ویژه حمل بیماران نیز توفیق پیدا کنیم. در عین حال از همه ارگان‌هایی که در این حوزه به ما کمک کردند اعم از ارتش، نیروی انتظامی و... تشکر می‌کنیم.

وزیر بهداشت در پایان گفت: مطمئنم در دولت دوازدهم پوشش دریایی، زمینی و هوایی اورژانس کامل می‌شود و امیدوارم ظرف یک سال آینده نه تنها از نظر کمی بلکه از نظر نیروی انسانی هم روزهای بهتری را در انتظار داشته باشیم.

42238

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 690078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =