پارک ملی بوجاق سیزدهمین ذخیره‌گاه زیست کره ایران شد

ایسنا نوشت: یک مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: پیشنهاد می شود تا ساخت کلینک تخصصی فک خزری در این پارک ملی مد نظر سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرد و بدین ترتیب سیزدهمین ذخیره گاه زیست کره کشور معرفی شود.

قربانعلی محمدپور در نشست تخصصی مسئولین ذخیره گاه‌های زیست کره کشورهای حاشیه دریای خزر در بندر انزلی برگزار شد، گفت: در ایران 12 ذخیره گاه زیست کره معرفی شده است که در ساحل جنوبی دریای خزر تالاب میانکاله با وسعت 69 هزار هکتار در کنار دریای خزر قرار دارند و به یونسکو معرفی شده است.

وی ادامه داد: سعی داریم در گیلان سیزدهمین ذخیره گاه زیست کره ایران را معرفی کنیم.

محمدپور ادامه داد: جمعیت گیلان 2 میلیون و چهارصد هزار نفر است که این جمعیت در کمتر از یک در صد از مساحت ایران زندگی می کنند به عبارتی گیلان با تراکم 175 نفر در کیلومتر مربع یکی از پرتراکم ترین مناطق جمعیتی کشور است. 6000 کیلومتر ساحل خزری داریم که 270 کیلومترش مربوط به استان گیلان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: 15 منطقه تحت مدیریت داریم که شامل پارک ملی، مناطق حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش و... هستند و به عبارتی 9 درصد سطح استان را دربر می‌گیرد.

محمدپور گفت:گونه های قرقاول و فک خزری از گونه های خاص خزری در گیلان است.


وی درباره پارک ملی خشکی دریایی بوجاق در مصب رودخانه سفیدرود است که بیش از 3400 هکتار وسعت دارد و در سال 1381 به سطح پارک ملی ارتقا پیدا کرد، گفت: پیشنهاد می شود تا ساخت کلینک تخصصی فک خزری در این پارک ملی مد نظر سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرد و بدین ترتیب سیزدهمین ذخیره گاه زیست کره کشور معرفی شود.

وی در ادامه گفت: در ذخیره گاه‌ها فعالیت های علمی و پایش گونه ها با برنامه ریزی خاص توسط یونسکو انجام می شود و ایران بیش از ٩٢٠٠ گونه گیاهی و جانوری دارد و با داشتن ١٢ ذخیرگاه زیست کره در هفت میلیون هکتار شامل این مبحث می شود.

محمدپور، عوامل تهدید کننده ذخیرگاه های ایران را چرای بی رویه و تغییر کاربری اراضی و تغییرات اقلیمی وشکار وصید بی رویه و تبدیل مرتع به زمین کشاورزی وفعالیت های معدنی اعلام کرد و گفت: این عوامل می‌توانند ذخیرگاه های کشور ما را به خطر بیندازند.

ذخیره گاه های زیست کره به مناطقی اطلاق می شوند که داری ارزش زیستی بسیار بالایی از نظر تنوع گونه ها و عوارض طبیعی هستند و زیرنظر کمیسیون یونسکو سازمان ملل متحد اداره می شوند.

47238

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 691203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =