۰ نفر
۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۱
بالاخره وزیر علوم انسانی

بیش از سی سال انتظار جهت تصدی وزارت بر بالاترین مرجع تصمیم‌گیری علمی کشور با انتخاب وزیری در حوزه جامعه‌شناسی پایان یافت.

این پدیده از چند جهت حائز اهمیت فراوان است:

۱. باتوجه به گزینش وزرای علوم پس از انقلاب که عمدتاً  با پیشینه‌های فنی-مهندسی و پزشکی بوده‌اند. انتخاب سرپرست این وزارتخانه مهم و تاثیرگذار در حوزه علوم انسانی شایسته تقدیر است. ضرورت و دلایل حضور استادانی از این گروه علمی در خلال چند سال اخیر در همین جا بارها یادآوری کرده‌ام.

۲. بی‌گمان انتخاب استادی از حوزه علوم انسانی جهت هدایت وزارت علوم و فناوری سرآغاز جریانی نو در  خط‌مشی‌گذاری‌های اساسی نظام تعلیم و تربیت کشور خواهد شد به گونه‌ای که نخبگان جوان و  استعدادهای برتر به رشته‌های متنوع و متفاوت علوم انسانی متمایل خواهند شد و بنیه و توان  بسیاری از این رشته‌ها بیش از پیش مستحکم خواهد گردید.

۳. اکنون گستره انتخاب برای مسئولین عالی کشور گسترده و پردامنه شده است. اگر تا دیروز جهت معرفی وزیر این وزارتخانه تنها چند نفر استاد شاخص در  بخش پزشکی و عمدتاً فنی-مهندسی به ذهن متبادر می‌شد -که  برخی از آن‌ها چند مرتبه وزیر بوده‌اند- حالا صدها استاد ممتاز  دیگر اضافه شده‌اند و از این نظر نیز جالب توجه است.

۴. درصورت تثبیت این انتخاب می‌توان شاهد تغییر و تحولات اساسی در ریاست دانشگاه‌ها با هدف سازماندهی، ارزیابی و مدیریت علمی در  کمیت و کیفیت دروس و  برنامه‌ها بود چرا که دانشمندان علوم انسانی با نگاه کلان‌نگر در صورتی که واجد شرایط لازم بوده باشند قادرند بخش عظیمی از مشکلات امروز  دانشگاه‌ها و  موسسات عالی کشور را تعدیل  کنند.

۵. اکنون  رسالت استادان علوم انسانی و وظایف عملی آنان  در حوزه روشنگری و مدیریت فکری جامعه علمی بسیار حساس شده است. اگرچه بنیه و بنیاد رشته‌ها به دلیل نبود سیاست‌گذاری صحیح به دلایل مادی و معنوی چندان قوی و پرمایه نیست لکن بایستی با تمام توان نشان داد که علوم انسانی کاراست و می‌تواند بهتر از علوم کمی‌گرا خیل عظیم جوانان مستعد در دانشگاه‌ها را مدیریت کند.

۶. نوع نگاه جزئی‌نگر به رشته‌های علوم انسانی چنان بوده است که کمتر نخبه‌ای فی‌المثل در رتبه‌های نخست کنکور بتواند -حتی اگر بخواهد- از شهرت و موقعیت مادی و معنوی رشته‌های فنی مهندسی و پزشکی بگذرد و رشته‌های حوزه علوم انسانی را انتخاب کند و  این تصویر و تصور چنان قوی و موثر است که بیم آن می‌رود مقاومت‌ها در بدنه  و ساختار وزارت علوم مانع رشد و گسترش برنامه‌های نو و تحول‌زا گردد، بدین اعتبار حمایت قاطبه استادان صاحب رای شرط تداوم  سیاست‌های  جدید است.

۷. روشن است تبیین نکات فوق به هیچ‌وجه به معنی نادیده انگاشتن تلاش‌های بزرگان و شخصیت‌های کارآمد در رشته‌های پزشکی و فنی-مهندسی نیست، چرا که کشور ما در این رشته‌ها سرامد منطقه و حتی  اغلب مناطق جهان است و نخبگان  این رشته‌ها فخر جامعه و مایه مباهات ملت ایرانند، به گونه‌ای که از نظر عملکردی شاهد خدمات موثر پزشکی در کشور هستیم و از لحاظ فنی-مهندسی ساخت صدها پل و تونل و ابداع و اختراع هزاران قطعه فنی در صنایع مختلف از هوافضا تا ماشین‌آلات کشاورزی نشانگر موقعیت برتر و مناسب در این عرصه‌ایم. ولی در صورت مدیریت صحیح و ارزیابی غیرشتابزده و نگاه کلان و مدبرانه مطمئناً نحوه بهره‌بری از دانش، تجربه و توان تمام افراد و از جمله دانشجویان و استادان حوزه‌های فنی-مهندسی و پزشکی نیز پیش از پیش فراهم خواهد آمد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699414

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
    4 0
    احسنت حق مطلب و از حق و منزلت استادان علوم انسانی دفاع خوبی کرده اید باید همه استادان و صاحبنظران علوم انسانی در این مورد بیشتر بنویسند تا مهندسین ما قرب و منزلت آنها را رعایت کنند. و دانشجویان این رشته ها اعتماد به نفس پیدا نمایند دورود
  • سجاد IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    1 0
    متاسفانه رشته‌های علوم انسانی به علت سیاست‌گذاری غلط و دیگر علل مادی و معنوی ضعیف اند. حال که ویزیر از علوم انسانی مشخص شده، استادان علوم انسانی وظیف دارند نشان دهند که علوم انسانی آنها کاراست و آنها می‌توانند بهتر از علوم کمی‌گرا خیل عظیم جوانان مستعد در دانشگاه‌ها را مدیریت کنند. صد البته بعیده موفق بشن ولی ما آرزوی موفقیت می کنیم
  • بی نام A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    2 0
    من خودم خیلی دوست داشتم در علوم انسانی درس بخونم ولی نه دبیرستان خوب بود نه رشته های علوم انسانی بهشون توجه میشد. من هم رفتم یک رشته دیگه که البته موفق هم هستم ولی باید شرایط برای کسایی که دوست دارن در علوم انسانی درس بخونن هم به خوبی ریاضی و تجربی فراهم باشه. ما به ادم درست و حسابی در این حوزه نیاز داریم.