در آخرین روز تابستان، گالری و نگارخانه‌های شهر تهران به استقبال نمایشگاه‌هایی با حال و هوای دفاع مقدس می‌روند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آخرین جمعه شهریور ماه شاهد افتتاح 18 نمایشگاه هستیم، همچنین علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی در این هفته 24 انتخاب برای گالری گردی در پایتخت دارند.

همزمانی روز پایانی شهریور و آغاز فصل پاییز با ایام محرم یکی از عوامل موثر در کاهش چشمگیر تعداد افتتاحیه ها در این هفته است.

31 شهریور روز آغازین هفته دفاع مقدس است و به همین مناسبت این هفته شاهد برگزاری نمایشگاه‌های زیادی با مضامینی از این دست هستیم و در اکثر گالری ها حال و هوای جنگ تحمیلی و رشادت های رزمندگان حس می‌شود.

این هفته متاسفانه شاهد تنوع چندانی بین گونه‌های هنری حاضر در نمایشگاه‌ها نیستیم و بار دیگر نقاشی توانسته بیشترین افتتاحیه را داشته باشد و پس از آن هم عکس با توجه به همزمانی با هفته دفاع مقدس تعداد نمایشگاه قابل قبولی را دارد.

حجم، چاپ دستی، طراحی پوستر و تصویرسازی دیگر شاخه‌های هنری هستند که در این هفته هنرمندانشان با دست پر به استقبال علاقه‌مندان رفته‌اند.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری هم از روز گذشته کمپینی برای خلق آثاری با محوریت دفاع مقدس و ایام محرم برپا کرده است.

در ادامه با جزییات افتتاحیه های امروز، هنرمندان و آثارشان بیشتر آشنا خواهید شد.

گالری آتبین: نقاشی‌های سروژ بارسقیان با عنوان «عنصر هشتم» از 31 شهریور تا 11 مهر به تماشا در می‌آید.

گالری آران: نمایشگاه سالانه کتاب هنرمندان با ارائه آثاری از فریدون آو، سعید روانبخش، هما امامی، حامد جابرها، سینا سیفی، فواد فراهانی، مریم فرشاد، امیر‌على قاسمى، المیرا میرمیران، بهزاد متبحری، معصومه مهتدی وعلا ابتکار از 31 شهریور تا 17 مهر به نمایش در می‌آید.

گالری بُن: «دگردیسی» عنوان نمایشگاه نقاشی‌های الهه فرمانیان است. این نمایشگاه از 31 شهریور تا ششم مهر میزبان علاقه‌مندان به هنر است.

گالری سایه: نمایشگاه نقاشی‌هایی حامد دهنوی با عنوان «لپسکینگ» 31 شهریور تا پنجم مهر برقرار است.

گالری شکوه: هادی مجاهد نقاشی‌های خود را با عنوان «نقش گفتار» در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد. علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای این نمایشگاه از 31 شهریورماه مراجعه کنند. این نمایشگاه تا پنجم مهر ادامه دارد.

گالری طراحان آزاد: نمایشگاه آثار الناز بندگی با عنوان «در جستجو» جمعه 31 شهریور افتتاح می‌شود و تا 11 مهر برپا خواهد بود.

گالری فردا: این گالری از 31 شهریور تا 13 مهر بعد از 60 سال میزبان نمایشگاه آثار منصور قندریز خواهد بود.

گالری کافه عکس: نمایشگاه عکس «خانواده عزیز» شفق کلهر روز جمعه 31 شهریور ساعت 18 افتتاح می‌شود و تا 13 مهر میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

گالری گلستان: نمایشگاه نقاشی مهدی صبورمنش از 31 شهریورماه تا پنجم مهر برپا می‌شود.

گالری محسن: مجموعه آثار سورنا زمانی با عنوان «طبیعت بیجان: کنش/شفافیت»  31 شهریور تا 19 مهر برپاست.




گالری ویستا: نمایشگاه طراحی و تصویرسازی‌های پرویز لطف‌الهی با عنوان «ترانه‌های سرزمینم» از 31 شهریور تا هفتم مهر میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

گالری هفت ثمر: نمایشگاه چاپ دستی «چارسو» جمعه 31 شهریورماه افتتاح می‌شود. در این نمایشگاه که المیرا میرمیران آن را گردآوری کرده است حدود 40 اثر از ده هنرمند در تکنیک‌های مختلف چاپ دستی به نمایش در می‌آید. آوا افشاری، آیدا پاشاخانلو، مهدیس توکل، آناهیتا داراب‌بیگی، دانا دهقان، مهتاب دهروان، سپیده صیاد دریابخش، راضیه قربان‌نژاد، آدنا میرزاخانیان و الهه نشاط هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند. این نمایشگاه تا 12 مهر همه روزه از ساعت 16 تا 20 میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

گالری زیرزمین دستان: نمایشگاه نقاشی میلاد موسوی با نام «زناشویتس» از روز جمعه 31 شهریور تا 14 مهر میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری فرهنگسرای نیاوران: نمایشگاه آثار نقاشی و نقاشیخط علیرضا اسکندری و شاهین اسکندری از ۳۱ شهریور تا ششم مهرماه در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران در حالی برپا می شود تا تفاوت آثار دو نسل در این نمایشگاه به نمایش در آید. علیرضا اسکندری از شاگردان محمود فرشچیان، رحیم ناژفر، مجید مهرگان و حسین تنکابنی بوده که تاکنون آثارش در چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی در داخل و خارج از کشور به نمایش درآمده است.

گالری نگر: نمایشگاه آثار نقاشی و حجم فرنام فرشاد که یلدا جمالی آن را گردآوری کرده است از روز جمعه 31 شهریور تا پنجم مهر برگزار می شود.

خانه عکاسان ایران: نمایشگاه عکس‌های منصوره معتمدی که عکس هایی از جلوه‌هایی از زندگی خانواده های شهدای دفاع مقدس که در طول 10 سال ثبت شده است، جمعه 31 شهریور با حضور عکاسان، خانواده شهدا و شخصیت های فرهنگی ساعت 16 افتتاح می‌شود.

گالری زمستان خانه هنرمندان ایران: نمایشگاه عکس‌های مریم مزروعی با عنوان موصل؛ «رالی بی قراری» جمعه ۳۱ شهریور در خانه هنرمندان ایران افتتاح می شود. این مجموعه عکس حاصل حضور عکاس در این منطقه است که بیشتر از کودکان عکاسی شده است.

گالری ابوالفضل عالی: نمایشگاه گروهی ۴۸ پوستر از هنرمندان گرافیست که با استفاده از عکس‌های آرشیوی دفاع مقدس باز آفرینی شده‌اند، روز شنبه اول مهرماه در گالری عالی حوزه هنری افتتاح خواهد شد. آثار نمایشگاه «و آن دقایق آبی» برگرفته از منتخب عکس‌ های آرشیوی دفاع مقدس از هنرمندان پیشکسوت آن دوران است که با اشعاری از شاعران قرون گذشته و شاعران معاصر به انتخاب زهیر توکلی و حسین قرایی همراه شده‌اند و در نهایت تعدادی از هنرمندان گرافیست، دست به تلفیق شعر و عکس‌ ها زده‌ اند و در نهایت آثار گرافیکی را در قالب پوستر طراحی و ارایه کرده‌ اند.

هر یک از این آثار حاصل خلاقیت سه هنرمند در دوره‌ های زمانی گوناگون است که البته نقش انتخاب گران اشعار برای هر یک از عکس‌ ها را نیز به عنوان نوعی اقدام هنرمندانه نباید از نظر دور داشت.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =