ایرانسل برای اولین بار در ایران، اکوسیستم اینترنت اشیا مبتنی بر فناوری باند باریک (NB-IoT) را با موفقیت آزمایش کرد.

به گزارش روابط عمومي ايرانسل، اين آزمايش جامع که در شبکه انتقال گاز شهري مشهد مقدس انجام شد، شامل آزمايش‌هاي مربوط به صحت اتصال سيم‌کارت به شبکه، آزمايش انتقال کامل ديتاهاي ارسالي از کنتور به پلتفرم و قرائت همزمان ديتاي مربوط به مصرف انرژي از کنتورها است.

اکوسيستم اينترنت اشيا مبتني بر فناوري NB-IoT از بخش‌هاي متعددي تشکيل مي‌شود که شامل شبکه NB-IoT، کنتورNB-IoT، پلتفرم مديريت ديتا (Meter Data Management) و سيمکارتNB-IoT است.

شرکت ملي گاز ايران در پاييز 1395 مناقصه اجراي آزمايشي قرائت 5000 کنتور گاز بر بستر شبکه‏هاي LPWAN را برگزار کرد و ايرانسل پس از تحليل و نيازسنجي‌هاي لازم در خصوص انتخاب شبکه LPWAN مناسب براي اين طرح، در بهمن‌ماه 95 با حضور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در ساختمان مرکزي ايرانسل، از نخستين سايتNB-IoT رونمايي کرد.

براي همکاري و اعلام مشارکت ايرانسل در مناقصه مذکور، تفاهم‌نامه همکاري بين ايرانسل و شرکت ملي گاز ايران در اسفندماه 1395 منعقد شد و پس از انجام به‌روزرساني‌هاي لازم در لايه‌هاي هسته و دسترسي شبکه، در ارديبهشت 96 شبکه NB-IoT براي پوشش 5000 کنتور گاز در مشهد مقدس پياده‌سازي و هم‌زمان، صحت‏سنجي اتصال سيم‌کارت NB به شبکه با بورد کنتور گاز NB-IoT در شهر مشهد براي نخستين بار در ايران انجام شد.

شبکهNB-IoT (استاندارد 3GPP) متشکل از مجموعه شبکه‏هاي LPWAN است که در سال 2016 استاندارد شده و داراي عمر طولاني باتري (تا 10 سال)، پوشش شبکه گسترده‌تر و قابليت اتصال همزمان ميليون‌ها دستگاه است.

آزمايش موفقيت‌آميز ايرانسل در پياده‌سازي شبکه NB-IoT، مقدمه بهره‌برداري از راهکارهاي اينترنت اشيا، به‌ويژه کنتورخواني هوشمند در ايران خواهد بود.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 734320

برچسب‌ها