۰ نفر
۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰
مذاکره یا معامله؟

مسعود رضایی

امر مشارکت، مشورت و همکاری در هر زمینه‌ای پسندیده است و وقتی صحبت از مذاکره اصلاح‎طلبان با دیگر نهادها به میان می‎آید نه تنها نباید با آن مخالفت کرد بلکه می توان به استقبالش رفت. اما باید به یک نکته توجه کرد و آن اینکه این گفت و گو با چه رنگ و نقشی قرار است رقم بخورد؟

وقتی چنین مباحثی با این فاصله زمانی مطرح می شود، خود به خود شائبه معامله به وجود می آورد. موضوعی که فساد آور است. در این راستا معتقدم اصلاح طلبی یک خط مشی مشخص دارد که لازم است در آن مسیر محکم گام بردارد. حال فردی که دغدغه اصلاح دارد با کارنامه ای مشخص و دستی پاک، دیگر نباید ترسی از ردصلاحیت داشته باشد.

نکته دیگر اینکه در کنار شفاف شدن قوانین مربوط به تائید و رد صلاحیت ها باید جایگاه ها نیز مشخص شود؛ به عبارت دیگر قانون به صورت شفاف باید مشخص کند چه افرادی مشمول تائید صلاحیت می شوند و چه افرادی خارج از آن هستند. وقتی معیارها مشخص شود، در گام بعدی نهاد و ارگانی که مسوولیت رسیدگی به این موضوع را دارد نیز باید مشخص شود. در این راستا از شورای نگهبان گرفته تا هر ارگان و نهاد دیگری که وظیفه بررسی صلاحیت ها را به عهده می گیرند، باید بر اساس متر و معیار مشخص اقدام کنند. در چنین شرایطی اگر من نوعی، معیارهای لازم را دارم باید تائید شوم و اگر شرایطش را ندارم این موضوع هم باید برای خودم مشخص باشد و هم افکار عمومی بداند تا اگر اقدامی غیر از این رخ داد، مورد سوال قرار گیریم.

موضوع دیگری که نباید از آن غافل شویم این است که این ما با طرح برخی مباحث و اقدامات درحال تغییر جایگاه ها هستیم؛ برای مثال اگر وزارت اطلاعات به عنوان سیستم امنیتی و براساس قوانین و مقررات وظیفه زیر نظر گرفتن رفتارها را به عهده دارد، دیگر نیازی نیست ما ساختار جدیدی تعریف کنیم؛ من مخالف این نیستم که سپاه یا نهادهای دیگر هم درباره صلاحیت افراد نظر دهند، اما وقتی در این راستا مذاکره ای صورت بگیرد، یعنی اینکه ما خواه ناخواه یک وظیفه ای را به او تحویل می دهیم و فردا روزی اگر سپاه وارد گود انتخابات شد و در رد صلاحیت ها دخالتی کرد، من که پیش از این با او در این رابطه مذاکره کردم، دیگر نمی توانم اعتراض کنم. چراکه عمل من موجب شد تا ناخواسته قراردادی را با او ببندم که این وظیفه برای او به وجود آید.

لذا مذاکره و گفت و گو در جهت رفع مشکلات کشور بسیار مطلوب و پسندیده است اما اگر قرار باشد نوعی قرارداد تلقی شود که فردا به تائید صلاحیت منجر شود؛ این یک رویکرد معامله گرانه است و به صلاح نیست. 

*‌ نماینده مردم شیراز و عضو فراکسیون امید مجلس دهم

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =