مدیرسابق فیس‌بوک: شبکه‌‌ اجتماعی عامل پاشیده شدن جامعه واقعی

قائم مقام و مدیرسابق فیس‌بوک ابراز ندامت کرد از اینکه ابزارهایی را توسعه داده که باعث پاشیده شدن جامعه از هم شده است.

 

به گزارش خبرآنلاین، Chamath Palihapitiya که تا قبل از ترک فیس‌بوک در سال 2011 مسوول بخش افزایش تعداد کاربران بود می‌گوید امروز خود را گناهکار می‌داند چرا که ابزارهایی را توسعه داده است که کارکرد طبیعی جامعه را زیر سوال برده است.

وی که به سیل عظیم منتقدان ازشبکه‌های اجتماعی پیوسته، می‌گوید هیچ گفتمان مدنی، هیچ مشارکت فیزیکی در شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد و اطلاعات غلط و عدم اعتماد در این شبکه‌ها موج می‌زند.

وی که در ماه نوامبر در مدرسه بیزینس استنفورد سخنرانی کرده و اخیرا حرفهایش رسانه‌ای شده ادامه می‌دهد که بحث در مورد تبلیغات روسی نیست، بلکه مشکل جهانی درباره شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که باعث تخریب پایه‌های اصلی رفتار میان مردم شده است و من نمی توانم بر تصمیمات خود یا فرزندانم مدیریتی داشته باشم.

برخی ازکارشناسان بخشی از نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا و رفراندوم برگزیت در انگلیس را به اتاق‌های ایدئولوژیکی که توسط الگوریتم‌های فیس‌بوک طراحی شده ربط داده‌اند و گسترش اخبار جعلی، توطئه و تبلیغ سیاسی در کنار منابع قانونی خبر را بخشی از انحرافات شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک می‌دانند.

«سوزان گلیک» سخنگوی فیس‌بوک در پاسخ به Chamath Palihapitiya گفت وی 6 سالی است که از فیس‌بوک دور بوده است و بسیاری از اتفاقاتی که در کمپانی رخ داده را نمی‌داند. وی افزود Chamath در آن سال‌ها مسوول افزایش تعداد کاربر بود و بعدا ما سعی کردیم مسوولیت‌پذیری خود را در قبال افزایش تعداد کاربر بالا ببریم و در این کار بسیار جدی هستیم تا جایی که دیگر به سود مادی نمی‌اندیشیم.

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    29 11
    اگر این اقا رو از فیس بوک ننداخته بودن بیرون شک نکنید از این حرفها نمی زد
  • بی نام A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    8 9
    یعنی واقعا احساس عذاب وجدان می کنید؟
  • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    15 6
    خنده داره که نوشتین برخی کارشناسان فیس بوک را عامل انتشار اخبار جعلی و توطئه و ... می دانند آخه وقتی هم که اینترنتی نبود همین تلفن ثابت یا جمع های دوستانه فامیلی محل تولید و انتشار انواع حرفهای به اصطلاح خاله زنکی و بی پایه بود پس باید همه اش رو جمع می کردن. کلا هر جا که اجتماعی باشه و یه عده دور هم جمع بشن طبیعیه که شایعه و خبر جعلی هم تولید میشه حالا روی اینترنت باشه یا توی پارک یا تو پستوی خونه یا پشت تلفن... ارتباطات در دل خود شایعه را پرورش داده و انتشار میده بنابراین لازم نیست هی دنبال بزرگنمایی نقل فلان ابزار و بهمان رفتار باشیم. اینترنت فقط شتاب خیلی از کجرویهای آدم ها رو که پیش از اینترنت هم وجود داشته بیشتر کرده و البته بیشتر از گذشته هم در برابر دیدگان قرار میده
  • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    9 16
    کاملا درست میگه الان یه عده میان میگن نه اینجوری نیست و فکر میکنن حکایت از شبکه های اجتماعی نشانه روشنفکریه
  • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    6 9
    کارشناسای داخلی الان میان منفی میدن
  • بی نام RO ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    3 8
    کسی که نمی تونه جلوی زت و بچه اش رو بگیره در فضای مجازی می اد و نظر مخالف می دهد. کسی که مدیریت صحیح می کنه معتقده شبکه اجتماعی بد نیست . به هر حال بستگی به کاربر داره که چجوری تعامل کنه با اپلیکیشن ها در زندگی خصوصی اش
  • بی نام RO ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    9 6
    مثلا طرف با شبکه اجتماعی یا یکی دوست شده و ازدواج کرده. اگر ازدواج تدام داشته باشه می گه خوبه و اگر طلاق بگیره، همه چیز و می ندازه گردن فیس بوک و ...
  • بی نام US ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    12 3
    چرا بر عرضگی خود را گردن شبکه اجتماعی می اندازیم؟
  • بی نام US ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    8 4
    این آقا نتونسته فرزندانش رو با مدل شرقی تربیت کنه چون خودش داتا شرقی هست، حالا داره ایراد می گیره
  • بی نام US ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    4 3
    در اینکه فیس بوک غربی هست شکی نیست اما ما در داخل هم می خواهیم همین کاری که فیس بوک با مردم کرده و تقلید کرده و انجام بدیم با اپ بومی.
  • بی نام US ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    6 6
    گربه دستش به گوشت نرسیده می گه تلخه
  • بی نام A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    7 0
    این آقا منظورش این نیست که شبکه های اجتماعی بد هستند بلکه تاثیراتی که این شبکه ها روی زندگی ما گذاشتن را داره مطرح می کنه که کاملاً هم حرفش درسته. متاسفانه شبکه های اجتماعی روز به روز بیشتر و پر مخاطب تر میشن؛ اما دریغ از اینکه مخاطبین به فکر کسب مهارت حضور در شبکه های اجتماعی باشن که یک مهارت مدرنه و توی اینترنت هم اگه جستجو کنین متون آموزش این مهارت ها رو پیدا می کنین. بسیاری از تحلیل های غلط، اخبار نادرست، شایعه ها و .... در شبکه ها اجتماعی ساخته و منتشر می شوند اما به علت اینکه بخش زیادی از مخاطبین به علت سواد رسانه ای پایین این مطلب نادرست رو بازنشر می کنند و خودتون می دونید که در انتها چی میشه..... تاثیر بر خانواده بماند برای بعد که خیلی جای حرف داره...