ایسنا نوشت: آنتونی اسکالیا، از قضات دادگاه عالی آمریکا که از وی به عنوان یکی از محافظه‌کارترین اعضای این دادگاه یاد می‌شود‌، در گذشته است.

با مرگ اسکالیا اکثریت ٥ به ٤ دادگاه به نفع محافظه‌کاران از بین رفت. اکنون باراک اوباما، رئیس جمهور، می‌تواند پنجمین قاضی لیبرال این دادگاه را معرفی کند.

اکثریت محافظه‌کاران در این دادگاه تاکنون باعث شده بود تا برخی از تلاشهای مهم اوباما در زمینه تغییرات اقلیمی و همچنین مهاجرت با مشکلاتی زیادی روبرو شود.

اسکالیا که به هنگام مرگ ۷۹ سال داشت در سال ۱۹۸۶ توسط رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا، به عضویت دادگاه عالی آمریکا در آمده بود.

به گزارش بی.بی.سی بر اساس گزارشها اسکالیا روز شنبه (۱۳ فوریه/ ۲۴ بهمن) به هنگام سفری تفریحی در غرب تگزاس درگذشته است.

اوباما گفته است که در نظر دارد تا در زمان مقرر جانشین اسکالیا را معرفی کند.

این درحالیست که جمهوریخواهان در آمریکا می‌گویند که معرفی جانشین اسکالیا باید تا پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخاب رئیس جمهور تازه به تاخیر بیافتد.

بر اساس قوانین جانشین اسکالیا باید به سنا معرفی شود.

به گفته خبرنگاران اگر اوباما یک قاضی خیلی لییرال را نامزد کرسی خالی دادگاه عالی کند، ممکن است رای‌گیری درباره او با مقاومت شدید اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس سنا مواجه شود و احتمالا آنقدر رای‌گیری به تاخیر بیافتد تا دور ریاست جمهوریش پایان پیدا کند. از سوی دیگر اگر اوباما فردی کمتر لیبرال را معرفی کند، می‌تواند با اعتراض برخی از حامیانش مواجه شود.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اواخر امسال (2016) برگزار می‌شود.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =