۲ نفر
۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۰

ایسنا نوشت: ایالات متحده آمریکا که اشتباها سال 2014 یک موشک آزمایشی هل فایر را در اقدامی غیر معمول و حساس به کوبا فرستاده بود، سرانجام آن را از هاوانا تحویل گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به گفته وزارت خارجه آمریکا یک اشتباه لجستیکی در اروپا منجر شد که موشک مذکور به دست کوبا برسد اما این ماجرای غیر معمول و حساس در دنیای نظامی سرانجام حل شد.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز شنبه بدون ذکر جزئیات چندانی گفت: ورژن آموزشی یک موشک هل فایر آمریکا با همکاری دولت کوبا به آمریکا بازگردانده شد. احیای روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت ما در هاوانا این اجازه را به ما داد تا با دولت کوبا درباره منافع مشترک گفت‌وگو کنیم.

به‌رغم بهبود روابط کوبا – آمریکا، گم‌ شدن موشک حتی اگر از نوع آزمایشی باشد، این گمانه‌زنی را ایجاد کرد که هاوانا فناوری نظامی حساس آن را به کشورهای رقیبی از جمله روسیه و چین بفروشد. با این حال، موشک‌های هل‌ فایر که معمولا از هلی‌کوپتر و پهپاد به اهداف زمینی شلیک می‌شوند، از سال 1984 در خدمت ارتش آمریکا بوده است و به بیش از ده‌ها کشور ارسال شده است. واشنگتن از این مساله به عنوان "اشتباه لجستیکی" یاد کرده است و با این وجود، وزارت دادگستری آمریکا در این رابطه در حال انجام تحقیقات است.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفته است که این اتفاق سال 2014 رخ داده است. در آن سال شرکت لاکهید مارتین که سازنده آن موشک است، از وزارت خارجه تاییدیه گرفت که یک موشک آزمایشی را به رزمایش ناتو در اسپانیا ارسال کند و اشتباه در زمان بازگشت این موشک رخ داد. گمان می‌رود که موشک در پرواز خطوط هوایی فرانسه به مقصد فرودگاه شارل دوگل پاریس بارگیری شده و از آنجا سوار پرواز ترابری هاوانا شده است و در آنجا هم مقام‌های کوبا موشک را ضبط کردند. اولین بار وال استریت ژورنال خبر گم شدن این موشک را منتشر کرد و لاکهید مارتین هم به وزارت خارجه آمریکا اطلاع داد که موشک گم شده است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    5 0
    اونجا هم شير تو شيره