۰ نفر
۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۱

خبرگزاری صداوسیما نوشت: شورای امنیت سازمان ملل متحد ۱۵ دسامبر نشستی در سطح وزیران را به منظور گفتگو درباره برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی برگزار خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز شورای امنیت همچنین قرار است این ماه نشستی جداگانه را نیز با هدف گفتگو درباره موارد نقض حقوق بشر در این کشور شمال آسیا برگزار کند، نشستی سالانه که متحد کره شمالی یعنی چین طی سه سال گذشته تلاش کرده است از برگزاری آن جلوگیری کند.

کورو بسشو Koro Bessho سفیر ژاپن در سازمان ملل متحد که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برای ماه دسامبر به عهده دارد گفت: برخی وزیران تایید کرده اند در نشست ۱۵ دسامبر شرکت خواهند کرد.

وی افزود نشست شورای امنیت به منظور گفتگو درباره نقض حقوق بشر در کره شمالی نیز ممکن است ۱۱ دسامبر برگزار شود.
چین طی سه سال گذشته تلاش کرده با درخواست برای اجرای پروسه رای گیری، از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره وضع حقوق بشر در کره شمالی جلوگیری کند، اما تاکنون موفق نشده است. برای رای گیری درباره وضع حقوق بشر در یک کشور به حداقل ۹ رای مثبت نیاز است و در این مرحله رای منفی (وتو) پنج کشور عضو دائم شورای امنیت یعنی چین، روسیه، فرانسه، آمریکا و انگلیس نیز بی تاثیر است.

برگزاری نشست امسال شورای امنیت درباره وضع حقوق بشر در کره شمالی مورد حمایت ۹ کشور یعنی آمریکا، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، ژاپن، سنگال، سوئد، اوکراین و اروگوئه قرار گرفته است.
آمریکا سال گذشته با قرار دادن نام کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در فهرست ناقضان حقوق بشر باعث عصبانیت پیونگ یانگ شد.
در گزارش تاریخی سال ۲۰۱۴ سازمان ملل متحد درباره وضع حقوق بشر در کره شمالی آمده بود مقامات امنیتی این کشور و احتمالا شخص کیم جونگ اون باید به علت ارتکاب جنایاتی شبه به (آلمان) نازی در اداره کشور، محاکمه شوند.

مایکل کربی Michael Kirby رئیس کمیته تحقیق سازمان ملل متحد درباره وضع حقوق بشر که این گزارش را ارائه کرده بود در آن زمان گفت: جنایاتی که گروه وی شناسایی کرده شبیه جنایاتی است که نازی‌ها در جنگ جهانی دوم مرتکب شده بودند.

این در حالی است که کره شمالی بار‌ها اتهامات علیه این کشور را درمورد نقض حقوق بشر رد کرده و تحریم‌ها علیه خود را علت وضع وخیم انسانی در کره شمالی نامیده است. کره شمالی از سال ۲۰۰۶ بر سر برنامه‌های هسته‌ای و موشکی بالستیک خود با تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد روبرو بوده است.

نماینده دائم کره شمالی در سازمان ملل متحد ۱۴ نوامبر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «به رغم تحریم‌ها و فشار‌های مداوم آمریکا و دیگر کشور‌های متخاصم، دولت کره شمالی نهایت تلاش خود را برای بهبود معیشت مردم و فراهم کردن آینده‌ای بهتر برای آن‌ها به کار گرفته است.»

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 732977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =