چرخه آب و هوایی «ال نینو» که 18 سال پیش منجر به مرگ 23 هزار نفر شد امسال نیز در راه هست و احتمالا همان قدرتی را دارد که 18 سال پیش داشت، تاکنون 24 نفر به علت این حادثه کشته شده اند.

نیو صدر: «ال نینو» یک چرخه آب و هوایی است که هر 2 تا 7 سال ایجاد می شود و از طریق سیلاب های ناگهانی، خشک سالی و پدیده های مانند این خسارت های زیادی به کره زمین می زند.

تا الان با پدیدار شدن بخش کوچکی از این پدیده آب و هوایی، 24 نفر در گینه نو  که خشکسالی نابودش کرده، به علت گرسنگی و آب های آلوده کشته شده اند، اما به نظر می رسد خسارت های اصلی «ال نینو» افزایش یابد؛  احتمالا حدود 4 میلیون نفر که در حومه اقیانوس آرام زندگی می کنند بدون آب و غذا کافی شوند.

هواشناسان معتقدند پدیده آب و هوایی «ال نینو» امسال و گرم شدن آب در شرق اقیانوس آرام، منجر به ایجاد شرایط آب و هوایی بدی می شود و می تواند همان قدرتی را داشته باشد که در سال 1997 داشت و منجر به مرگ 23 هزار نفر شد.

در استان چیمبو در پاپوآ گینه نو یک خشکسالی شدید و یک یخبندان شکل گرفته است که منجر به نابودی محصولات زراعی شده. تاکنون 24 نفر در این استان به علت نوشیدن آب های آلوده کشته شده اند.

هماهنگ کننده بحران استان چیمو در مصاحبه ای گفت که امکان این که تعداد کشته شده ها بیشتر باشد وجود دارد.: حدود 3 ماه است که در این منطقه خشکسالی شده و خسارت‌های زیادی به این استان وارد شده است. کمبود غذایی جدی وجود دارد. بعضی از مناطق گزارشی در رابطه با آمار کشته شده ها نداده اند به همین علت ممکن است تعداد کشته شده ها بیشتر از این باشد.

دکتر سیمون برد شاو، یک مشاور آب و هوایی در استرالیا، خبر داد که غذا در قسمت های زیادی از گینه نو از 2 نا 3 ماه دیگر تمام می شود، حتی در بعضی از مناطق نیز به اندازه یک ماه غذا وجود دارد.

او گفت: در مناطق کوهستانی مردم منحصرا به کشاورزی وابسته اند، مثلا کشاورزی سیب زمینی. ما می دانیم که آب بسیار کم شده و این روی تولید مواد غذایی تاثیر می گذارد. مخصوصا در کشوری مثل پاپوآ گینه نو که تولید مواد غذایی مستقل است هر اتفاقی در این رابطه نیاز به چالش هایی دارد.

خسارت های بعدی «ال نینو»
در ماه های بعد «ال نینو» منجر به باران زیاد و سیل در کشور های نزدیک به استوا می شود. ریسک سیل در جزایر مرجانی نیز افزایش خواهد یافت.

در همین هنگام کشور های جنوب غربی اقیانوس آرام گرم تر و خشک تر خواهند شد.

سال هایی که «ال نینو» اتفاق می افتد معمولا طوفان ها و گردباد های مخربی هم به وجود می آید. رئیس دفتر  منطقه اقیانوس  آرام گفت: ما تخمین زده ایم که در منطقه اقیانوس آرام 4.1 میلیون نفر در ریسک کم آبی کمبود غذا و بیماری هستند. کشورهایی مانند گینه نو همین الان با کاهش باران تاثیراتی از «ال نینو» را می بینند.

«ال نینو» به بسیاری از کشور ها در منطقه اقیانوس آرام نیز وارد خواهد شد. تا الان اعلام شده که 34 استان در اندونزی دچار خشکسالی شده اند. بعضی از مقامات هشدار داده اند که کاهش باران می تواند به غذا ها و سلامت آسیب بزند.

در کشوری مانند فوجی آب با کامیون به بعضی از روستاها که فرستاده می شود. در کشور تونگا هم آب با کشتی به بعضی از جزایر فرستاده می شود.

گفته می شود در سالی که «ال نینو» رخ می دهد بارندگی یک پنچم سال های قبل می شود و زمان بارش باران نیز تغییر می کند بیشتر باران ها در دی ماه رخ می دهد که باعث می شود سیل بیاید .

تحقیقاتی جدید نشان داده «ال نینو» که هر 2 تا 7 سال رخ می داد، این‌بار امکان دارد دو بار به شکل متوال رخ دهد. او در این باره گفت: ما 2 سالی را داشتیم که به شکل غیر عادی گرم بودند و الان یک ال نینوی قوی پیش آمده است پس این منصفانه است که من بگویم "متاسفانه ما در موقعیتی ناشناخته هستیم" چیزی که ما دیده ایم کاملا جدید است و تغییرات آب و هوا ما را در این موقعیت قرار می دهد.

منبع: گاردین / 12 اکتبر 2015

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =