۰ نفر
۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸

بارزانی با اقدام یکجانبه و به دور از کیاست و ریزبینی سیاسی که انجام داد،عناصر ملی، منطقه ای و بین المللی را علیه خود برانگیخت.

همين امر عاملي شد تا بارزاني از صحنه تحولات کنار رود. در خلال چند ماه گذشته و به طور خاص چهل روزي که از همه پرسي اقليم مي گذرد، شاهد بوديم که بسياري از جريان هاي داخلي بغداد، احزاب سياسي و قبايل و قوميت هاي غير کردي با طرح همه پرسي مخالفت کردند. در حوزه منطقه اي و بين المللي نيز در کنار مخالفت هاي گسترده ايران، ترکيه و سوريه، کشورهاي فرامنطقه اي و نهادهاي بين المللي و برخي سازمان ها نيز نسبت به اين اقدام ابراز نگراني کرده و درباره پيامدهاي آن هشدار دادند.

اين مخالفت ها در حالي بود که مسعود بارزاني که رياست اش بر اقليم از دوسال قبل پايان يافته بود، بايد در تاريخ ۱۰ آبان ماه، به طور رسمي قدرت را تحويل مي داد و همين امر نيز به لحاظ رواني جامعه کردي را آماده کرده بود تا تغيير و تحول در رياست اقليم را بدون هيچ مخالفتي بپذيرند. بويژه که مخالفت هاي برخي گروه ها از جمله تغيير (گوران) و به طور اخص جواناني که در خارج تحصيلکرده بودند نيز در مباحثي از جمله قدرت، تعاملات بين المللي، بحث هاي مربوط به توسعه و دگرگوني سياسي با رهبر اقليم کردستان اختلاف نظر عميقي داشتند که همين امر نيز اين ذهنيت را شکل داده بود که تغيير رهبري مي تواند سمت و سوي بهتري را به اقليم کردستان بخشد.
شکل گيري همين ذهنيت عمومي بود که باعث شد، بارزاني در جريان همه پرسي تلاش کند، برخي از اشخاص ذي نفوذ سياسي و نظامي اقليم را از ميدان به در کرده و حضور خود را در اين منطقه محکم کند. او يکشنبه شب نيز به همين سياست ادامه داد و در سخنان تلويزيوني خود، اتحاديه ميهني را به دليل آنکه در کرکوک حاضر به مقابله با ارتش عراق و نيروهاي مردمي نشدند، به خيانت متهم کرد. اين تکروي ها در کنار افشاي خبر توافق هاي پشت پرده و غير علني بارزاني با عربستان و رژيم صهيونيستي روند پايان حيات سياسي بارزاني را تسريع بخشيد.
مسعود بارزاني تلاش داشت تا با طرح و اجراي رفراندوم دراقليم و ترغيب کردها به جدايي از دولت مرکزي، نام خود را به عنوان تنها قهرمان ملي و تک چهره اين خطه از کردستان ثبت کند،اما محاسبات اشتباه وي در صحنه سياسي اقليم، تنهايي و شکست را برايش به ارمغان آورد. با توجه به سخنراني يکشنبه شب بارزاني پس از اعلام استعفايش که مويد تداوم افکار واگرايانه و تجزيه طلبانه او است، به نظر نمي رسد بازگشتي براي او متصور باشد.

* این مطلب در شماره امروز روزنامه ایران به چاپ رسیده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 724468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =