سردار عزیز محمدی می‌گوید: «زمان ما از پول تبلیغات محیطی بدهی باشگاه ها را پرداخت می‌کردیم.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عزیز محمدی رییس سابق سازمان لیگ برتر درباره مشکل به وجود آمده برای باشگاه های ایرانی می گوید:«آنچه که بنده می دانم سال گذشته شش باشگاه لیگ برتر پروانه حرفه‌ای گرفته بودند، اما همین امسال مسئولان آلمانی ای اف سی دوباره آمدند تا وضعیت آنها را بررسی کنند. مخصوصا تیم‌هایی که در آسیا حضور خواهند داشت. چون سخت‌گیری مسئولان ای اف سی نیز بیشتر شده است. در آیین‌نامه اصلاحی فیفا به صراحت اعلام شده که اگر باشگاه‌ها بدهی داشته باشند از پنجره نقل‌وانتقالات محروم خواهند شد. دقیقا همان اتفاقی که برای تراکتورسازی افتاده و در یک مقطع برای استقلال نیز رخ داد. یعنی اگر تا همان ماه آگوست که فرصت داده شده همچنان این بدهی‌ها وجود داشته باشد، رونوشت این ماجرا به کمیته انضباطی ای اف سی می‌رود و آنها هم وقتی مطلع می‌شوند دیگر اقدام به صدور پروانه حرفه‌ای نمی‌کنند. این پرونده هم که صادر نشود، در بازی‌های آسیا نمی‌توانند شرکت کنند.حالا شما حساب کنید این باشگاه‌ها در داخل نیز بدهکار هستند.»

او این را گفت و ادامه داد:« بارها فدراسیون اعلام کرده اگر بدهی‌ها پرداخت نشود امکان حضور در لیگ را ندارند. اما به قول رئیس فدراسیون یا رئیس سازمان لیگ یا آقای تاج، اگر این باشگاه‌ها نباشند فوتبال و لیگ برتر کلا تعطیل می‌شود! چون همه باشگاه‌ها غیر از یکی دو باشگاه بدهی دارند. تنها راه ‌حل نیز توافق بین باشگاه‌ها و طلب‌کاران است. واقعا ای اف سی شوخی ندارد، اگر این توافق اتفاق نیفتد، می‌تواند جلوی تیم‌ها برای حضور در آسیا را بگیرد.البته در لیگ برتر فکر نمی کنم مشکلی پیش بیاید.تا زمانی که سایر تیم های بدهکار اجازه بازی کردن دارند بقیه تیم ها هم بازی می کنند.مثل نفت،مثل پرسپولیس و مثل استقلال.در این قانون فرقی وجود ندارد.»

از عزیز محمدی درباره این پرسیدیم که در زمان ریاست شما بر سازمان لیگ چه تمهیداتی اندیشیده بودید برای اینکه باشگاهی بدهی نداشته باشد.چه اگر این طور نبود حالا این بدهی ها تلنبار نمی  شد که او این واکنش را نشان داد:«فکر می کنید ما آن زمان سقف قراردادها را برای چه گذاشته بودیم؟سه باشگاه صنعتی سپاهان،ذوب آهن و مس بودند که زیر نظر وزارت صنعت اداره می شدند.آن زمان یادم هست که طبق تبصره ماده 13 قانون 5 ساله مصوب شده بود که هیچ ارگان دولتی حق ندارد یک ریال خرج ورزش حرفه ای کند.آنجا محرابیان وزیر وقت صنعت به آقای احمدی نژاد نامه نوشت که ما توانایی اداره کردن این سه باشگاه را نداریم.آقای احمدی نژاد هم به سعیدلو نامه نوشت که این سه باشگاه را خودتان اداره کنید!ما خیلی سریع تشکیل جلسه دادیم و گفتیم شما توانایی اداره کردن استقلال و پرسپولیس را ندارید،چطور می خواهید این سه باشگاه را اداره کنید؟»

رییس سابق سازمان لیگ ادامه داد:«پس از آن با مدیران عامل سه باشگاه جلسه گذاشتیم و قرار بر این شد که برای باشگاه ها سقف قرارداد تعیین شود.آن هم 100 میلیون تومان.اما همان زمان بازیکنی مثل رحمتی با سپاهان 440 میلیون تومان قرارداد بسته بود.ما گفتیم به همین دلیل سقف قرارداد را می گذاریم 350 میلیون تومان که برای تیم هایی که در آسیا حضور دارند این رقم به 420 میلیون تومان می رسید.آن زمان ما 18 تا باشگاه داشتیم که غیر از سه - چهار باشگاه همه راعایت می کردند.آنهایی هم که رعایت نمی کردند را ما محروم می کردیم.»

عزیز محمدی با دفاع از عملکرد خودشان در آن سالها ادامه می دهد:«باید بگویم که آن زمان پول نبود.من می گفتم اگر همه چیز به همین منوال پیش برود فوتبال ما ورشکسته می شود.به همین دلیل با هماهنگی فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی مصوب کردیم هر کسی که از باشگاهی طلب دارد،بیاید و طلبش را از ما بگیرد.ما به جای اینکه پول تبلیغات را به باشگاه ها بدهیم این پول را به بازیکنان می دادیم.راه آهن یک مربی هلندی داشت که پولش را ما دادیم.یا دنیلو اگر اشتباه نکنم بازیکن تراکتورسازی بود.پول این بازیکن را هم ما دادیم.فکر می کنم 40 -50 بازیکن بودند که طلب شان را ما پرداخت کردیم.این اتفاق به نفع خود باشگاه ها هم بود.چون مثلا 150 میلیون باید به بازیکن خودشان می دادند اما پس از برگزاری جلسه ای بازیکن یا مربی بخشی از طلب خودش را می بخشید و مثلا 100 میلیون تومان می گرفت و رضایت می داد.»

او در پایان درباره سندسازی های فوتبال ایران هم می گوید:«درباره بازیکنان و مربیان و طلب های آنها که هیچ سند سازی ای نمی شود انجام شود.داستان اینجاست که آن زمان هجمه شکایت ها تا این اندازه نبود و ایران این همه پرونده در فیفا نداشت.این بار بحث مالیات ها و ارزش افزوده آنها هم هست و من فکر می کنم تهدیدی که کنفدراسیون فوتبال آسیا کرده جدی است و این بار این حکم اجرا می شود.»

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 689874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =