نصیرزاده درباره احتمال محرومیت تیم‌های ایرانی توسط AFC حرف می‌زند.

عرفان حاج‌بابایی: هوشنگ نصیرزاده حالا مدیرعامل باشگاه گسترش فولاد تبریز است اما هنوز هم یکی از بهترین منابع برای پیگیری مسائلی مثل محرومیت تیم های ایرانی از لیگ قهرمانان آسیاست.او با وجود اینکه حسابی درگیر کارهای مربوط به باشگاه بود برای دقایقی وقت گذاشت و درباره این مشکل به وجود آمده حرف زد.

*آقای نصیرزاده بحث داغ این روزهای فوتبال ایران بحث بدهی باشگاه ها به طلب کارانشان است. با توجه به اینکه دامنه این قضیه به AFC هم کشیده شده اگر باشگاه های بدهکار پول خود را پرداخت نکنند ای اف سی چه برخوردی با آن ها خواهد کرد؟

-اولا که تا قبل سال 93 قانون نقل و انتقالات به ضرر باشگاه ها و به نفع بازیکنان بود و بسیاری از بدهی باشگاه ها به دلیل همین قوانین بود. برای مثال من بازیکنی را می شناسم که یک سال با نفت آبادان قرارداد داشت و در این یک سال حتی یک دقیقه هم بازی نکرد و 110 میلیون تومان از باشگاه پول گرفت.این ناشی از قوانین غلط بود. قبلا هم آرای کمیته انضباطی به ضرر باشگاه و به نفع بازیکن صادر می شد. ضمن اینکه فدراسیون هم در امر امضای قرارداد بین باشگاه و بازیکن دخالت می کرد و این کار خلاف قانون تجارت بود زیرا آزادی طرفین در امضای قرارداد را سلب می کرد.

*بعد از سال 93 چه اتفاقی افتاد؟

-از 93 به بعد باشگاه ها آزادی بیشتری در ثبت قراردادهایشان دارند. اما بازهم سازمان لیگ فرم ثبت قرارداد را در سایت خود گذاشت که این کار هم اشتباه بود زیرا دخالت در این کار محسوب می شد.

*اما باز هم مسئله بدهی باشگاه ها حل نشد.

-یک مشکل دیگر این بود که افراد ناوارد باشگاه ها را اداره می کردند. به این شکل که مثلا مالیات که یک الزام فردی بود را برای اینکه بتوانند بازیکن را جذب کنند بر گردن باشگاه می گذاشتند که این کار هم درست نبود.

*آیا از سال 93 به بعد بدهی ها کاهش داشته؟

-اکثر این بدهی ها مربوط به گذشته است و قبل از اصلاح قوانین است. یکی دیگر از مسائلی که بدهی را زیاد می کند آپشن های عجیب و غریب بازیکنان در قرارداد است.مثلا بازیکن اگر گل زد یا پاس گل داد پاداش می خواهد که چنین مواردی اصلا قابل قبول نیست.

*حالا با همه توضیحات آیا ای اف سی با استناد به این بدهی ها می تواند پروانه حرفه ای بودن باشگاه ها را لغو کند یا تیم های بدهکار را با محرومیت مواجه کند؟

-ابتدا باید بگویم ای اف سی فقط 5 باشگاه ما را حرفه ای تلقی می کند. استقلال پرسپولیس سپاهان ذوب آهن و گسترش فولاد. چنین مشکلاتی بیش از همه بر حضور تیم ها در لیگ قهرمانان آسیا تاثیر می گذارد و باعث کاهش سهمیه ها می شود.

*در داخل نمی شود با باشگاه های بدهکار برخورد کرد و آن ها را محروم کرد؟

-مشکل اینجاست که تعداد این باشگاه ها زیاد است. رفتار فدراسیون فوتبال در این خصوص عاقلانه است. فدراسیون می گوید اگر قرار باشد باشگاه های بدهکار محروم شوند 10 تیم از 16 تیم لیگ باید کنار بروند و لیگ تعطیل می شود. فدراسیون باشگاه ها را ملزم می کند که در هر سال و طی دو فرصت نقل انتقالات تابستانی و زمستانی 10 درصد از بدهی خود را پرداخت کنند. یعنی سالی 20 درصد. با این طرح بعد از 5 سال همه بدهی ها پرداخت می شود.

*این قانون الان اجرا می شود؟

-بله. مثلا اگر باشگاهی یک میلیارد بدهی داشته باشد و بخواهد قرارداد بازیکنی را ثبت کند سازمان لیگ باشگاه را موظف می کند که صد میلیون از بدهی اش را پرداخت کند.

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 689876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =