۰ نفر
۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵

لئونید ایواشف رئیس مرکز مطالعات ژئوپلیتیک روسیه با تاکید بر اینکه آمریکا برای کشورهای خاورمیانه نقشه های شومی کشیده است، اظهار کرد: همه پرسی کردستان عراق بخشی از طرح خاورمیانه بزرگ آمریکا است.

ایواشف ژنرال بازنشسته و رئیس پیشین اداره امور همکاری های بین المللی وزارت دفاع روسیه امروز (سه شنبه) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مسکو، افزود: امروز هیچ شکی نمانده که اجرای طرح خاورمیانه بزرگ آمریکا که در دوره بوش پسر ارائه شد، ادامه دارد.
وی افزود: واشنگتن از جدایی کردستان عراق از این کشور حمایت می کند، هرچند مقام های آمریکایی ترجیح می دهند در ظاهر از دولت مرکزی در بغداد حمایت کنند.

ایواشف گفت: برخی مقام های آمریکایی هم با برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق اعلام مخالفت کرده اند، اما این اظهارات عوامفریبی بیشتر نیست.
کارشناس روس ادامه داد: آمریکا آرزومند تجزیه عراق و سوریه است و به همین دلیل پنهانی از داعش حمایت می کرد. شواهد انکارناپذیری در مورد پشتیبانی نیروهای آمریکایی از این گروه تروریستی وجود دارد که ادعاهای واشنگتن برای مبارزه با تروریسم را نفی می کند.

وی افزود: آمریکا همچنین آشکارا از برخی گروههای مسلح و تروریستی از جمله ارتش آزاد سوریه حمایت می کند و پشتیبانی از شبه نظامیان کرد نیز همسو با برنامه های تجزیه این کشور به چند پاره انجام می گیرد.

مقام سابق روس تاکید کرد: به همین دلیل، حضور نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه برای امنیت و یکپارچگی این کشورها خطرناک است و ادعای مبارزه با تروریسم سرپوشی بر نقشه های شوم واشنگتن در زمینه تشکیل کشورهای کوچکتر با توسل به تجزیه است تا بتواند منطقه را کامل مدیریت کند و بر منابع و ثروت های خاورمیانه با هدف چپاول تسلط داشته باشد.

وی در ادامه افزود: تلاش های آمریکا و متحدان در دیگر موارد مشابه نیز از جمله افغانستان، لیبی و یمن وضعیت بسیار ناگواری را برای این کشورها به وجود اورده و غرب از این وضعیت برای منافع خود بهره می جوید.


ایواشف همچنین گفت: در شرایط کنونی مهم ترین اقدامی که کشورهای منطقه می توانند برای جلوگیری از اجرای نقشه های شوم و مخرب آمریکا انجام دهند، هماهنگی اقدامات و سیاست های خود و پرهیز از دشمنی ورزی با یکدیگر است.
استاد علوم ژئوپلیتیک در ادامه به برنامه سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به ایران نیز اشاره و اظهار کرد: این اقدام و مذاکرات مهم پیش روی سران دو کشور در تهران، همسو با هماهنگی های منطقه ای انجام می گیرد که حرکتی درست است و می تواند مانعی در اجرای سیاست های خاورمیانه ای آمریکا باشد.


کارشناس ارشد روس همچنین گفت: روسیه نیز با طرح های مخرب آمریکا در منطقه مقابله می کند و اقدامات مسکو برای جلوگیری از اجرای طرح خاورمیانه بزرگ متمرکز شده است.

وی ادامه داد: همکاری روسیه و ایران و نیز تا حدودی ترکیه و کمک مسکو و تهران به سوریه، امکان پیروزی تروریست های حامی غرب بر این کشور را از بین برد و گروههای تروریستی شکست های سنگینی متحمل شده اند.

ایواشف رئیس مرکز مطالعات ژئوپلیتیک روسیه در پایان مصاحبه با ایرنا افزود: این تلاش ها باید تا پیروزی کامل سوریه و برقراری آرامش و ثبات ادامه یابد و کشورهای دیگر منطقه نیز باید همین گونه هماهنگ اقدام کنند تا ابتکار عمل از دست آمریکا و متحدانش برای اجرای نقشه های سلطه جویانه در خاورمیانه خارج شود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =