۰ نفر
۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۰

ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گو با شبکه خبری سی ان ان درباره واکنش به خروج احتمالی آمریکا از برجام، گفت: ایران گزینه های متعددی از جمله خروج از برجام و بازگشت خیلی سریع به برنامه هسته ای صلح آمیز دارد.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا بخش هایی از گفت و گوی فرید زکریا مجری مشهور این شبکه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان را در تارنمای خود منتشر کرد.

ظریف در این گفت و گو پیرامون نیازهای دفاعی ایران، با اشاره به خرید هنگفت تسلیحاتی عربستان که از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 'تجهیزات نظامی زیبا' توصیف شد، گفت: ایران تجهیزات نظامی به اصطلاح زیبا را از ایالات متحده خریداری نمی کند.
وی با تاکید بر اینکه ایران خود تجهیزات دفاعی اش را تولید می کند، افزود: ما بارها گفته ایم و ثابت کرده ایم که موشک هایمان برای دفاع است.

ظریف با اشاره به موشکباران شهرهای مختلف ایران از سوی ارتش صدام در زمان جنگ تحمیلی، گفت: در آن زمان صدام عزیز دل آمریکا و برخی کشورهای غربی بود و هیچ کس به خاطر این موشک ها، حتی به او اخم هم نکرد.

وزیر امور خارجه افزود: در حالی که ایران حتی یک موشک برای دفاع از شهروندان خود که هر روز هدف حمله های موشکی عراق قرار می گرفتند، نداشت.

ظریف در پاسخ به پرسش زکریا مبنی بر اینکه واکنش ایران به عدم تایید پایبندی ایران از سوی دولت ترامپ و یا خروج آنها از برجام چه خواهد بود، گفت: تایید پایبندی بخشی از توافق (هسته ای) نیست بلکه یک فرایند داخلی آمریکا است و باعث سلب مسئولیت از ترامپ و دولت او نمی شود.

وی افزود: تنها مقامی که در توافق هسته ای برای راستی آزمایی شناسایی شده، آژانس بین المللی انرژی هسته ای است.
ظریف درخصوص واکنش احتمالی ایران، گفت: ایران گزینه های متعددی پیش رو دارد؛ از جمله خروج از توافق و بازگشت خیلی سریع به برنامه هسته ای محفوظ خواهد ماند اما محدودیت هایی را که ما داوطلبانه پذیرفتیم، نخواهد داشت.
ظریف همچنین با اشاره به شایعاتی مبنی بر تاریخ انقضا داشتن برجام در آمریکا با تاکید براینکه چنین چیزی افسانه است، تصریح کرد: ایران به عنوان عضوی از ان پی تی (پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای)، در توافق (هسته ای) متعهد شده است که هرگز تسلیحات هسته ای تولید نکند.

در بخش دیگری از این گفت و گو که در تارنمای سی ان ان منتشر شده است، زکریا از وزیر امور خارجه کشورمان پرسید، پیام شما به دونالد ترامپ چیست؟

ظریف در پاسخ گفت: به گمان من، به نفع ایالات متحده است که به واقعیت ها توجه کند؛ واقعیت ها هیچ جایگزینی ندارند.
وی با تاکید بر اینکه 'واقعیت های منطقه ما روشن و شفاف است و در 40 سال گذشته اینگونه بوده است'، افزود: اما متاسفانه ایالات متحده تصمیم گرفته است که از این واقعیت ها، غفلت کند و به همین علت موفق نشده است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه که برای شرکت در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک حضور دارد، قبل از ظهر شنبه به وقت محلی در گفت و گوی اختصاصی با شبکه سی ان ان به سوالات فرید ذکریا در خصوص مسائل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بویژه برجام پاسخ داد.
این گفت و گو روز یکشنبه ساعت 10 صبح به وقت نیویورک پخش خواهد شد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =