۰ نفر
۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۷

در فضای مجازی و برخی رسانه ها با نشان دادن هویج امریکایی در فروشگاههای زنجیره ای آن به قیمت کیلویی نود هزار تومان سوالات متحیرانه بسیاری را از حیث رعایت حقوق عمومی به ذهنم در ذهن و جانم بوجود آورد که با دوستان عزیزم در میان می گذارم تا ببینیم کشور چگونه اداره می شود و به کجا می رود و مقصد کجاست !!!

از جمله مسئولیت های مهم هر حاکمیتی ، ایجاد ثبات روحی و روانی در میان آحاد مردم و بوجود آوردن و تقویت حس عدالت اجتماعی در کشور است وقتی خریداران هویج ، با تفاوت فاحش دو هزارتومانی و نود هزار تومانی در بازاری که ادعای فراوانی در تبعیت از عدالت علوی دارد و خود را بانی گسترش فرهنگ علوی می داند به فروش می رسد چگونه انتظار است که در این جامعه ، علویون تربیت شوند !!!

صاحب سطور نمی داند و نمی خواهد بداند که واقعاً موضوع صحیح است یاشانتاژ رقیبان دولت است بلکه تصور اینکه بین جامعه این قدرشکاف و تفاوت باشد که عده ای از مزدم این سرزمین منتظر بمانند آخر وقت به میادین تره بار بروند که هویج کیلو دوهزارتومان و شاید ارزان تر بخرند وعده ای هویج نود هزارتومانی از نوع امریکایی خرید کنند آزار دهنده و کشنده است .
در هیچ کجای دنیا این قدر تفاوت در سطح زندگی مردم دیده نمی شود که در کشورم می بینم و متحیر از ساختار کشور که چنین بناهایبی را در خود ساخته و پرورش داده و تحمل می کند و خود را شیعه علی ( ع ) می داند .، چگونه این قدر شکاف بین انسان ها و طبقات اجتماعی بوجود آمده است .

بلایی که از آن یاد می کنم گریبان تمامی گروهها و جریانات سیاسی را می گیرد چون همه به گونه ای در چیدمان کشور تآثیر گذار بوده اند و بایستی به تاریخ ایران زمین پاسخ دهند علت زایش این پدیده زشت چه بوده و برای آینده می خواهند همین مسیر اشتباه را طی کند .
روحیه سیری ناپذیری ، حس خود کم بینی در بخش وسیعی از جامعه ، خودخوری و افسردگی وایجاد و تقویت اختلافات خانوادگی و دست و پا زدن برای رسیدن به تجملات و تجمل گرایی ، تغییر معیارها برای داشتن زندگی مطلوب ، تحریک حسادت و بدبینی بین هویج خوران دو هزارتومانی و نود هزارتومانی ، بی اثر شدن توصیه های فراوان آموزه های دینی در خصوص اسراف و تبذیر و رعایت احوال دوستان و همسایگان و اقوام ، کمتریناثر شوم این گونه شکاف های طبقاتی است .

اجرای احکام و اصول سیاسی اسلام، هدف اصلی نظریه پردازی های سیاسی است. تأملات نظری درباره مفاهیمی چون عدالت، آزادی، برابری، جامعه مدنی و ... هنگامی مورد قبول و مؤثر واقع می شود که با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جامعه، زمینه های اجرا و عملی شدن بیشتری برای آنها فراهم شود. بی تردید، هدف از تولید علم و نظریه پردازی در جامعه کنونی ایران، رفع مشکلات نظری برای شفاف شدن مسیر عمل است. و می بایستی مفاهیمی چون عدالت اجتماعی را در ساختار و و رفتار حاکمان و توده مردم شناسایی کرد نه در ادعا . در جامعه ای که کسی می تواند به سمت ویترین کالاهایی چون هویج امریکایی نود هزار تومانی قدم بردارد نمی توان چنین عدالتی را تصور کرد .
بیاییم فارغ از شعار و ادعا و باورهای سیاسی ، بپذیریم که بایستی در ساختار رژیم سیاست گذاری ، تصمیم گیری و اجرای تصمیمات و بایسته های نهادهای نظارتی تجدید نظر اساسی صورت گیرد و الا شنیدن این نوع رویدادها بهار خوبی را نوید نمی دهد . زیرا انتظار این بوده که بعد از چهل سال ، دارای رفتار ، اقتصاد ، بازار وسیاست و مدیریت ؛ بهاری را شاهد باشیم که کشور را از رنگ خاکستری به سبزمبدل سازد تا همه بتوانند سر سفره انقلاب بنشینند نه فقط صاحبان ژن خوب و اصحاب قدرت و پول .

خدایا یاری امان کن
دکترمرتضی بهشتی، حقوقدان و پژوهشگر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736522

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    6 1
    یادش بخیر.وقتی مهندس موسوی برای افزایش ضریب جینی فریاد می زد منظورش همین بود اما ما بیسوادیم و معنی این آمار را نمی فهمیم.