ایرنا نوشت: روسیه در مقابله با تحریم های جدید آمریکا دستور کاهش تعداد دیپلمات های آمریکا در مسکو را صادر و اعلام کرد، املاک دیپلماتیک این کشور نیز در مسکو از آغاز ماه اوت (سه شنبه آینده) توقیف می شود.

وزارت امورخارجه روسیه روز جمعه در بیانیه ای خاطرنشان کرد: از اول ماه اوت استفاده سفارت آمریکا در مسکو از مجموعه ویلایی در ناحیه سربرنی بور و انبارهای دیپلماتیک در خیابانی داروژنی (در مرکز مسکو) را متوقف می کند.

در بیانیه آمده است: به طرف آمریکایی اعلام شده است که از اول ماه سپتامبر آینده باید شمار کارکنان سفارتخانه این کشور در مسکو و سرکنسولگری ها در سن پترزبورگ، یکاترینبورگ و ولادی واستوک با شمار کارکنان مراکز دیپلماتیک روسیه در آمریکا برابر کند.

بیانیه می افزاید: این اقدام به آن معنی است که شمار کارکنان سفارتخانه و کنسولگری های آمریکا در روسیه باید به 455 نفر برسد.

«در صورت اقدامات یکجانبه آمریکا برای کاهش شمار دیپلمات های روسی در این کشور، مسکو پاسخ متقابل و هم طراز آن را خواهد داد.»
در بیانیه وزارت امورخارجه روسیه با اشاره به تصویب طرح تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه در کنگره این کشور آمده است: تصویب این طرح قانونی یک بار دیگر خصومت طلبی شدید آمریکا در امور بین‌المللی را نشان داد. واشنگتن با دفاع از حق انحصاری خود در سطح جهانی، با تکبر مواضع و منافع دیگر کشورها را نادیده می‌گیرد.

بیانیه می افزاید: طرف روسی تمام تلاش خود را برای بهبودی روابط با آمریکا و همکاری با این کشور در باره مهم‌ترین مسائل دستور کار بین‌المللی، نخست تروریسم، قاچاق مواد مخدر، جرایم در فضای سایبری و انتشار سلاح های کشتار جمعی بکار گرفته است. بر این باوریم که حل موثر مسائل جهانی فقط با همکاری یکدیگر امکانپذیر است.

روسیه در ادامه بیانیه با انتقاد شدید از رویکرد ضد روسی واشنگتن خاطرنشان کرده است: ایالات متحده بجای چنین رویکردی در قبال روسیه، به بهانه واهی مداخله مسکو در امور داخلی خود اقدامات ضدروسی بکار می گیرد.

«این اقدامات مغایر با اصول قوانین بین المللی و متناقض منشور سازمان ملل و اصول سازمان تجارت جهانی و استانداردهای اولیه مناسبات جامعه جهانی است.»

وزارت امورخارجه روسیه با غیرقانونی خواندن تحریم های آمریکا علیه این کشور، توقیف اماکن دیپلماتیک روسی در نیویورک و واشنگتن را مغایر با کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک خوانده است.

مجلس نمایندگان آمریکا عصر سه شنبه طرح تحریم های ایران، روسیه و کره شمالی را با 419 رای موافق و 3 رای مخالف به تصویب رساند. این قانون روز پنجشنبه به وقت محلی در سنای آمریکا تصویب شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز گذشته با انتقاد از تصویب طرح جدید تحریم این کشور در مجلس نمایندگان آمریکا، سیاست تحریمی این کشور را گستاخی بی حد و پایان خواند.

به گزارش کاخ کرملین،رئیس جمهوری روسیه، این تحریم ها را تلاش آمریکا برای استفاده از امتیازات ژئوپلیتیکی خود در رقابت به منظور تامین منافع اقتصادی به حساب متحدان این کشور خواند.

پوتین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با 'سائولی نینستیو' رئیس جمهوری فنلاند، تحریم های آمریکا را اقدامات با پیامدهای سنگین و بطور خاص بی شرمانه توصیف کرد.

دی ماه سال گذشته رئیس جمهوری پیشین آمریکا به نشانه واکنش در برابر ادعای مداخله مسکو در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که به شکست هیلاری کلینتون نامزد مورد حمایت کاخ سفید منجر شد، در یک اقدام ناگهانی 35 دیپلمات روسی را اخراج و بر خلاف مقررات بین المللی دو ملک دیپلماتیک روسیه را در واشنگتن و نیویورک توقیف کرد.

روسیه در برابر این اقدام واکنشی نشان نداد، زیرا دولت اوباما رو به پایان بود، ولی در هفت ماه گذشته نیز دونالد ترامپ و سکانداران کاخ سفید حاضر به مذاکره جدی در این زمینه نشده است.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه به تازگی در واشنگتن با توماس شنون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرد و املاک دیپلماتیک توقیف شده در واشنگتن و نیویورک محور اصلی مذاکرات دو طرف را تشکیل می داد.

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه به تازگی با انتقاد از توقیف دو ملک دیپلماتیک کشورش در آمریکا گفت که برای کشور بزرگی مانند ایالات متحده به عنوان حامی قوانین بین المللی، ادامه وضعیت کنونی را شرم آور می دانم و حل نشدن این مساله انزجارآور و برای طرف مقابل زشت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرده که اگر واشنگتن برای رفع توقیف املاک دیپلماتیک این کشور اقدامی نکند، برنامه متقابل تنظیم شده شامل کاهش شمار دیپلمات ها و توقیف دو ملک را اجرا می کند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 691413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =