سخنگوی وزارت خارجه با تقبیح اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به آزمایش ماهواره بر سیمرغ در پایگاه ملی فضایی کشورمان، آن را مصداق مداخله در امور داخلی و نشانه ای از مخالفت دولت آمریکا با پیشرفت های علمی و تکنولوژیک کشورهای مستقل عنوان و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ حد و مرزی را برای پیشرفت و تعالی علمی و فناوری خود قایل نیست.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از  اداره کل دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه ، بهرام قاسمی، آزمایش موفقیت آمیز موشک ماهواره بر سیمرغ را محصول اراده و عزم دانشمندان جوان ایران در پیشبرد اهداف بلند علمی کشور برشمرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران هیچ حد و مرزی را برای پیشرفت و تعالی علمی و فناوری خود قایل نبوده و برای تلاش ها و فعالیت های دانشمندان و متخصصان خود در حوزه های مختلف منتظر کسب اجازه و موافقت هیچ کشوری نیست.
وی با محکوم کردن مجدد اقدامات، اظهارات، مصوبات و تصمیمات کنگره و دولت آمریکا علیه ایران بخصوص از زمان شروع به کار دولت جدید آمریکا، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بنابر بر اعلام مراجع ذی صلاح پایبندی خویش را به اجرای برجام اثبات کرده و به دفعات این موضوع توسط مراجع ذیربط و از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تایید قرار گرفته و این دولت آمریکاست که باید از استمرار رفتار خصمانه و بدعهدی ها و سیاست های یکسویه ضد برجامی خود دست بردارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سوابق و تجربیات چندین ساله کشورمان در آزمایشات مربوط به پرتاب موشک های ماهواره بر، این اقدام را حق مسلم جمهوری اسلامی ایران و در تطابق کامل با تعهدات بین المللی کشورمان دانست.
قاسمی، تمسک مقامات آمریکایی به چنین موضوعاتی به عنوان نقض برجام از سوی کشورمان را تلاش بی اساس و بی منطق دولت آمریکا برای توجیه اقدامات و سیاست های کینه توزانه و ضد ایرانی واشنگتن دانست و تاکید کرد: دولتمردان آمریکایی بهتر است به جای بهانه جویی و ایراد اتهامات واهی به ایران، از تکرار اقدامات مغایر با موازین بین المللی خود دست برداشته و از فروش بی حد و حصر تسلیحات و ادوات مرگبار جنگی که امنیت و ثبات و آرامش و صلح منطقه را نشانه رفته است، اجتناب کنند.
در آستانه ولادت با سعادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام رضا (ع)، پایگاه ملی فضایی امام خمینی (ره) با پرتاب آزمایشی موفقیت آمیز ماهواره ‌بر سیمرغ به فضا به طور رسمی افتتاح شد.
براساس این گزارش، پایگاه ملی فضایی حضرت امام خمینی (ره) که نخستین پایگاه سکوی ثابت جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود، مجموعه عظیمی است که کلیه مراحل آماده سازی، پرتاب، کنترل و هدایت ماهواره‌برها را بر عهده دارد.
پایگاه ملی فضایی امام خمینی (ره) از نظر فناوری مطابق با استانداردهای روز دنیا و به دست متخصصان زبده و کارآمد سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده و قادر است در فاز نهایی کلیه نیازمندی های کشور در مدار LEO را نیز پوشش دهد.
ماهواره بر سیمرغ همچنین قادر است ماهواره هایی تا وزن 250 کیلوگرم را در مدار 500 کیلومتری زمین قرار دهد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 691498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =