مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب هدف از امضای تفاهم‌نامه همکاری با شرکت آنسالدو انرژیا ایتالیا را جلوگیری از سوختن روزانه ۷۲۰ میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت و نوسازی تجهیزات و تاسیسات قدیمی اعلام کرد .

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب: مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب هدف از امضای تفاهم‌نامه همکاری با شرکت آنسالدو انرژیا ایتالیا را جلوگیری از سوختن روزانه ۷۲۰ میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت و نوسازی تجهیزات و تاسیسات قدیمی اعلام کرد .

بیژن عالیپور روز چهارشنبه (۲۶ مهرماه) در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین تعدادی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران و آنسالدو انرژیا ایتالیا برای جمع آوری گازهای مشعل به‌منظور تولید برق و نوسازی تجهیزات نفت و گاز، گفت: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در پنج استان کشور فعالیت دارد و ۸۳درصد از نفت و ۱۶ درصد از گاز کشور را تولید و خوراک همه مجتمع‌های پتروشیمی استان خوزستان را تامین می‌کند .  


وی با بیان اینکه این شرکت در ۴۰۰ هزار کیلومتر مساحت بیش از ۳۰ هزار کیلومتر خطوط لوله دارد، تصریح کرد: ۹۸ درصد از تاسیسات و تجهیزات ما مربوط به سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ شمسی است که اکنون فرسوده هستند و احتیاج به نوسازی دارند .  


عالیپور با تاکید بر این‌که حیاتی‌ترین تاسیسات شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب که خوراک پالایشگاه‌های نفت کشور و محموله‌های صادرات نفت خام را تامین می‌کند احتیاج به تعمیر و نوسازی فوری دارند، اظهار کرد: قرار است طرح‌ توسعه چهار میدان و ۱۱ مخزن ازجمله بی بی حکیمه، گچساران، منصوری، مارون، اهواز آسماری، اهواز بنگستان از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، در شورای عالی اقتصاد مطرح شوند .  

عالیپور از تلمبه‌خانه‌های حیاتی امیدیه و گوره یاد کرد و گفت: با توجه به این‌که این تأسیسات به منظور انتقال نفت خام صادراتی و تامین خوراک پالایشگاه‌ها استفاده می‌شوند، نوسازی آنها در اولویت قرار دارد .

وی با اشاره به برنامه توسعه چهار میدان کرنج، پارسی، شادگان و رگ سفید شامل ۹ مخزن، گفت:‌ این میدان‌ها در قالب قراردادهای EPCF از طریق الگوی قراردادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب که به تصویب هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران رسیده است و موافقت وزیر نفت را دارد، توسعه می‌یابند . 

عالیپور در ادامه به گازهای همراه نفت اشاره کرد و گفت: روزانه ۷۲۰ میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت در پنج شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری، نفت و گاز گچساران، نفت و گاز کارون، نفت و گاز مارون و نفت و گاز مسجد سلیمان سوزانده می‌شود، قرار است برای جلوگیری از سوختن این مقدار گاز در راستای تحقق اهداف زیست محیطی، با همکاری شرکت ایتالیایی آنسالدو انرژیا هرچه سریع تر از سوختن این گازها جلوگیری شود . 


عالیپور حجم سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح جمع آوری گازهای همراه نفت را   در مرحله نخست  حدود ۶ میلیارد دلار برآورد کرد .

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =