ایسنا نوشت: اعضای تروئیکای اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی در بیانیه پایانی خود تاکید کردند: تصمیم دولت آمریکا در مساله قدس و فلسطین یک تجاوز آشکار به حقوق غیرقابل چشم‌پوشی ملت فلسطین به شمار می‌آید.

کاظم جلالی نایب رییس اتحادیه بین‌المجالس جهانی در پایان نشست تروئیکای کشورهای اسلامی در سخنانی، اظهار کرد: امروز ابتدا کمیته فلسطین اتحادیه بین‌المجالس اسلامی تشکیل جلسه داد و نمایندگانی از کشورهای الجزایر، فلسطین، چاد، اندونزی، اردن، سنگال، عراق، ترکیه، مالی و ایران سخنرانی کرده و نظرات خود را ارائه کردند. محکومیت شدید تصمیم رییس‌جمهور آمریکا در تجاوز آشکار به حقوق ملت فلسطین و دفاع از قدس و همچنین درخواست تحریم رژیم صهیونیستی از سوی پارلمان‌های کشورهای اسلامی در بیانیه این اجلاس مورد تاکید قرار گرفت.

جلالی در پایان، بیانیه اجلاس تروئیکای کشورهای اسلامی را قرائت کرد. در این بیانیه آمده است: در پاسخ به تصمیم دولت ایالات متحده آمریکا در مورد به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر صهیونیستی، اجلاس تروئیکای اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به دعوت کریمانه مجلس شورای اسلامی ایران در تاریخ 18 /12/ 2017 مطابق با 27 /9/ 1396 هجری شمسی و 29 ربیع‌الاول 1439 هجری قمری در تهران تشکیل جلسه داد. روسای مجالس ایران، مالی و عراق در این اجلاس شرکت داشتند و همچنین اعضای شرکت‌کننده در کمیته فلسطین و جمعی از سفرای کشورهای اسلامی مقیم تهران در این اجلاس حضور یافتند.
این اجلاس به ریاست علی لاریجانی آغاز به کار کرد و پس از آن دبیرکل اتحادیه سخنانی را ایراد کرد و روسای مجالس سه کشور ایران، عراق و مالی نیز سخنان بسیار مهمی را ایراد کردند که متن سخنان ایشان به عنوان سند اجلاس ضمیمه دیگر اسناد خواهد شد.

در بیانیه پایانی اجلاس هم بر نکات زیر تاکید شد:
1ـ اعضای تروئیکا بیانیه کمیته فلسطین اتحادیه که همزمان با اجلاس تروئیکا در تهران تشکیل شد را مورد تایید قرار داده و آن را به عنوان سند مکمل این بیانیه پیوست کردند.
2ـ اعضای تروئیکا به صورت قاطع و غیرقابل گذشت تصمیم دولت آمریکا را رد کرده و آن را یک تجاوز آشکار به حقوق غیرقابل چشم‌پوشی ملت فلسطین به شمار می‌آورند. این تصمیم یک اقدام باطلی است که احساسات همه مسلمانان، مسیحیان و آزادی‌خواهان جهان را جریحه‌دار ساخته است.
3ـ اعضای تروئیکا تاکید کردند که ضرورتا باید از مبارزات مستمر ملت فلسطین حمایت همه‌جانبه به عمل آید و مقاومت در همه ابعاد آن حق قانونی برای تحقق حقوق قانونی ملت فلسطین است و بازگشت آوارگان و برقراری دولت فلسطین به پایتختی قدس در راس این حقوق قانونی قرار دارد.
4ـ تروئیکا از اتحادیه بین‌المجالس جهانی می‌خواهد تا عضویت کنیست رژیم صهیونیستی را لغو کند.
5ـ تروئیکا بر ضرورت آزادی هر چه سریعتر همه فلسطینی‌های ربوده شده و یا آنانی که در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر می‌برند و یا کسانی که به صورت اداری توقیف شده‌اند به ویژه اعضای پارلمان فلسطین، تاکید کرد.

6ـ تروئیکا از کشورهای عضو که روابط سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی برقرار کرده‌اند می‌خواهد که تا لغو تصمیم نادرست ایالات متحده در مورد جابجایی سفارت خود به قدس ارتباطات مذکور را تعلیق نمایند.
7ـ تروئیکا از همه مجالس عضو اتحادیه می‌خواهد تا به صورت فعال و موثر در سیزدهمین اجلاس روسای مجالس حضور یابند که شعار آن قدس خواهد بود و در تاریخ 13 تا 17 ژانویه برابر با 23 تا 27 دی ماه در تهران برگزار خواهد شد.»

29215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 738261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =