علی اکبر فرازی سفیر پیشین ایران در کشورهای رومانی و مجارستان، با تاکید بر ضرورت تداوم اجرای برجام، متذکر شد: این به معنی امتیاز دادن به جهان خارج و از موضع ضعف برخورد کردن نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی اکبر فرازی، سفیر پیشین ایران در کشورهای رومانی و مجارستان در مصاحبه با پانا با یادآوری وضعیت مشکل سیاست خارجی ایران در قبل از برجام که همه مسیر های دیپلماتیک صعب العبور و بعضا مسدود شده بود، گفت: روابط ما با کشورهای مهم اروپایی تحت تاثیر مسائل و گفت و گو های ناتمام 1+5 با ایران بود و می شود گفت که اتحادیه اروپا از نتیجه گیری و نتیجه بخش بودن گفت و گو ها ناامید شده بود.

سفیر پیشین ایران در کشورهای رومانی و مجارستان در خصوص ارتباط ایران با همسایگانشان در قبل از برجام، گفت: کشورهای همسایه تحت تاثیر سیاست های ایران هراسی که غرب به آن دامن می زد، قرار گرفته بودند و از یک طرف از نزدیک شدن به جمهوری اسلامی ایران خودداری می کردند و از طرف دیگر هزینه های زیادی برای خرید سلاح انجام می دادند. در مجامع بین المللی هم تا زمانی که که این گفت و گو ها به نتیجه نرسیده بود گوش چندانی برای شنیدن حرف های ما وجود نداشت. به دلیل استمرار طولانی مدت این گفت و گو ها، خیلی ها به این باور غلط رسیده بودند که ما گفت و گو را صرفا برای وقت کشی و به دست آوردن زمان می خواهیم تا در حقیقت به اهدافی که آنها گمان می کردند برسیم.

علی اکبر فرازی با اشاره به وضعیت ناهنجار اقتصادی و اثرات سوء تحریم ها، خاطر نشان کرد: همه این موارد سبب شده بود بسیاری از کارخانه ها و صنایع با ظرفیت اسمی و رسمی خودشان فاصله داشته باشند و تولیدات در حد یک سوم و یک چهارم ظرفیت، و در خوشبینانه ترین حالت در بعضی از صنایع در سقف یک دوم ظرفیت خود متوقف شود؛ راه ارتباطات مالی نیز بسته بود و فرصتی برای جذب سرمایه گذاران خارجی نداشتیم.

معاون سابق امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران در ادامه تصریح کرد: واقعیت ها و آمارها نشان می دهد که اگر وارد گفت و گو های برجام نمی شدیم و بر همان روال قبلی دولت گذشته ادامه می دادیم، دچار رشد بیکاری در داخل می شدیم؛ همچنین شاهد بودیم بسیاری از سرمایه گذاری های عمرانی انجام شده، ناتمام رها شده بود و این وضعیت اثرات سوئی بر روی اقتصاد کشور و افزایش تورم داشت؛ بنابراین از لحاظ اقتصادی در وضعیت بسیار بغرنجی قرار می گرفتیم.

تحلیلگر مسایل بین الملل گوشزد کرد: فارغ از اینکه چه دولتی در اثر نتیجه انتخابات پیش رو بر سر کار بیاید، مهم ترین اولویت سیاست خارجی ما در دولت آینده اعتماد سازی با جهان خارج است؛ این یعنی ادامه روند برجام و به معنی امتیاز دادن به جهان خارج و از موضع ضعف برخورد کردن نیست.

علی اکبر فرازی با اشاره به جایگاه ایران که توسط قدرتمندان به وسیله ایران هراسی متزلزل شده است، گفت: باید از موضع عزت، حکمت و مصلحت با این ایران هراسی مقابله کنیم و ثابت کنیم که جمهوری اسلامی ایران عامل ثبات نه تنها در منطقه بلکه یکی از عوامل ثبات در جهان است. برای اثبات این منظور ما باید حتما راهی که بعد از برجام شروع شده را ادامه بدهیم و آن هم اعتماد سازی متقابل است.


52312

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 658840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =