رئیسی:چرایکی کاخ‌نشین است یکی کوخ‌نشین/نقد جهانگیری به وعده یارانه‌ای رئیسی/سوالات پی‌درپی میرسلیم

ابراهیم رئیسی گفت: آنچه نگران کننده است این است که ضریب جینی نشان می دهد که در سال هایی هدفمند کردن یارانه ها مطرح بوده طبق آمار مرکز آمار این فاصله کمتر شده است و این سنوات اخیر شاهد بیشتر شدن فاصله طبقاتی هستیم.

به گزارش خبرآنلاین، اولین مناظرات انتخاباتی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به صورت زنده از رسانه ملی در حال برگزاری است.

در دومین قرعه کشی ابراهیم رئیسی پشت تریبون قرار گرفت تا به سوال مجری پاسخ دهد. مرتصی حیدری مجری از او این سوال را پرسید «چه برنامه و راهکاری برای رشد عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی برای شرایط امروز ایران پیشنهاد می کنید.»

وی گفت: عدالت اجتماعی یکی از اهداف مهم نظام جمهوری اسلامی است، در فاصله طبقاتی به هیچ عنوان زیبنده نیست. آنچه نگران کننده است این است که ضریب جینی نشان می دهد که در سال هایی هدفمند کردن یارانه ها مطرح بوده طبق آمار مرکز آمار این فاصله کمتر شده است و این سنوات اخیر شاهد بیشتر شدن فاصله طبقاتی هستیم. یعنی از سی و شش صدم به چهل و سه صدم رسیده است. این فاصله نشان بدی است. این موضوع حتما باید مورد توجه مسئولان و دولتمردان باشد. امروز توجه به طبقه پایین جامعه اولویت است. راهکار برون رفت از این وضعیت که مشکلات زیادی اقتصادی و سیاسی و اجتماعی ایجاد کند این است که نسبت به دهک های پایین حتما افزایش یارانه را داشته باشیم. در گام اول سه دهک اول سه برابر افزایش یارانه داشته باشند.

رئیسی گفت: افراد تحت پوشش سازمان های حمایتی باید توانمند شوند این گام دوم است، هر سال باید یک میلیون نفر از تحت پوشش این سازمان ها خارج بشوند. باید تسهیلاتی قائل شویم که فاصله طبقاتی را در جامعه کمتر کنیم. در مالیات گرفتن از حقوق بگیرانی که درآمد آنها زیر سه میلیون تومان است باید تجدید نظر شود، ضمن اینکه از افرادی که فرار مالیاتی دارند به عنوان اینکه یقه سفیدان هستند نام نبریم، این زیبنده نیست . حتما باید این موضوع هم مورد توجه قرار گیرد. باید گام هایی برای کم کردن فاصله طبقاتی برداشته شوند تا زمینه ساز عدالت اجتماعی شود. حتما می توان اقداماتی نسبت به قشر ضعیف و بیکار ها انجام داد که برای کم کردن این فاصله تاثیرگذار است. اگر اقدام فوری در ارتباط با کم کردن فاصله طبقاتی انجام نشود شاهد برخی بحران های اجتماعی باشیم.

در ادامه میرسلیم در نقد سخنان رئیسی گفت: من از شما می پرسم آیا اقداماتی که در طول برنامه پنجم توسعه انجام گرفته است در جهت کاهش عدالت اجتماعی بوده و توانسته به سرانجام برسدیا نه. سوال دومم این است که چگونگی تغییر روند تبعیض را تبیین کنید. چه کار می شود کرد که ما بتوانیم با چاره جویی تبعیض به استقرار عدالت اجتماعی بیفزاییم. آیا شما فکر می کنید نوع سبک زندگی ما در حال حاضر در جامعه به شکل مطلوب است که بتواند برآورنده توقعات ما برای عدالت اجتماعی باشد یا باید این سبک زندگی دگرگون شود؟

هاشمی طبا هم دو دقیقه زمان داشت تا نظر خود را درباره اظهارات رئیسی بیان کند. وی گفت: یقینا اقشار محروم، معلولان، بی سرپرستان باید مورد توجه دولت قرار بگیرند و از طریق سازمان های حمایتی مثل کمیته امداد و سازمان بهزیستی این قشر مورد توجه قرار بگیرد اما معنی این آن است که ما باید یارانه هایی که به صورت عمومی توزیع می شود در دسترس آنها قرار دهیم؟ حرفای شما به معنی بزرگتر و بزرگتر شدن دولت و فروش بیشتر ارز و واردات بیشتر ارز است.

وی تاکید کرد: باید بدانیم حد دولت برای بزرگ شدن چقدر است اگر همه این توقعات را از دولت داشته باشیم طبیعتا ممکن نیست ما باید برای اینکه امکانات بهتری در اختیار عموم مردم و طبقات ضعیف قرار گیرد تولید ناخالص ملی با گسترش بهسازی صنعت و بهسازی کشاورزی و بهبود خدمات و مساله توریسم حل کنیم تا تولید ناحالص ملی بالا روند والا پرداختن به معلول ها چاره درد نیست.

حسن روحانی سومین نفری بود که در نقد سخنان رئیسی گفت: مساله عدالت اجتماعی و کم کردن فاصله اقشار مختلف اهمیت فراوانی دارد امروز باید تلاش کنیم اولا یک تعادلی بین شرق و غرب کشور ایجاد کنیم، غرب کشور ما شرایط بهتری دارد شرق کشور بخاطر کویری بودن شرایط سختی دارد. دولت یازدهم توجه ویژه ای به شرق کشور داشت، ما گاز را به زاهدان رساندیم، راه آهن از بندر چابهار شروع شده و بندر چابهار رونق خواهد گرفت . همچنین اقشاری که مستضعف هستند و در فشار زندگی هستند باید بیشتر رسیدگی کنیم. افرادی که حقوق پایین دارند باید به حقوق آنها افزوده شود به حقوق بازنشستگان افزوده شود.

وی افزود: اینکه گفتند ما نسبت به اقشار مختلف یارانه را بالا ببریم، باید بگویم الان مستمر افرادی که افرادی که کمیته امداد یا بهزیستی هستند نسبت به اول دولت به بیش از سه برابر رسیده است. برای تمام خانواده های دارای دو معلول خانه ساخته شده و برای تک معلول ها در حال ساختن خانه هستیم. برای عدالت واقعی باید رانت ها از بین برود و با فساد اجتماعی و مالی مبارزه کنیم.
قالیباف دیگر کاندیدایی بود که عنوان کرد: همانطور که گفته شد عدالت اجتماعی از اهداف نظام است. ولی همه ما شاهدیم که وقتی مشکلات اقتصادی داریم تحقق عدالت اجتماعی سخت است در روزی که کار را در تهران شروع کردیم عنوان کردیم تلاش می کنیم فاصله شمال و جنوب را کم کنیم چون از اهداف انقلاب اسلامی است. امروز هم در حوزه انسانی و کاربری قابل مشاهده است ولی همه می دانیم که در این ناعدالتی اقتصادی و نابرابری های فرصت های اجتماعی همین بیکاری و شغل تاثیرگذار است. در برنامه جنابعالی به این موضوع پرداخته شده، در برنامه ما هم هست اما نکته مهم این است که اشتغال حمایتی انجام دهیم و بعد به سمت اشتغال پایدار برویم من فکر می کنم واقعیت این است که شکاف طبقاتی در جامعه ما بیشتر شده است فرصت های اجتماعی نابرابرند یعنی بهره ای که آن چهار درصد می برند 96 درصد مردم نمی برند.

او در ادامه از رئیسی پرسید: فکر می کنید در برنامه پنجم چقدر این عدالت تحقق یافته است.

اسحاق جهانگیری هم در ادامه این مناظره با بیان اینکه، عدالت یکی از ارمان های مهم نظام است، گفت: محدود کردن عدالت به اقتصادی ظلم به عدالت است؛ عدالت آموزشی، سیاسی در بین نیروهای سیاسی، عدالت قضایی که همه مردم که مراجعه می کنند احساس عدالت کنند که متاسفانه احساس عدم عدالت در کشور بالا رفته است.

وی تاکید کرد:عدالت اقتصادی یکی از نمادهای مهم عدالت است؛ عدالت منطقه ای و جغرافیایی عدالت توزیعی. برخی از افراد ثروت های بادآورده دست پیدا کرده اند . کسی که با تماس با مسئولین به سرمایه بزرگ دست پیدا می کند بی عدالتی را ترویج می دهد. عده ای با فساد و عده ای با زدوبند به ثروت های بادآورده رسیده اند. 

جهانگیری گفت: در ابتدا به یارانه ها و ضریب جینی اشاره کردید؛ یارانه ها در سال اول این ضریب را تغییر داد اما اگر به سه دهک یارانه بیشتر بدهیم دهک های دیگر ضعیف تر خواهند شد.

رئیسی در پاسخ به نقدها در فرصت 5 دقیقه ای که در اختیار داشت، گفت: نسبت به عدالت اجتماعی نمی خواهیم ابعاد عدالت را بگوییم، هیچ مفهومی در مفاهیم دینی ما بعد از توحید همچون عدالت فراگیر نیست اما سخن اینجا عدالت در مورد فاصله طبقاتی بود یعنی ناظر بر مسائل اقتصادی است.

وی افزود: آنچه ما شاهد هستیم اینکه برنامه پنجم اجرا شده است و اما شاهد بیکاری جوانمان و تعطیلی واحدهای تولیدی هستیم و مشکلات اقتصادی که فاصله را بیشتر و بیشتر کردهاست، بر کسی پوشیده نیست که برخی از روستاها در آمدشان همین 45 هزارتومان یا پولی که از بهزیستی میگیرند، هست، آیا امکان گذران زندگی با این درآمد وجود دارد؟ این وضعیت باید تعییر کند و این زمان هم دیر است برای تغییر، آن زمان که 45 هزار تومان یارانه بود، قدرت خرید چقدر بود،الان چقدر است؟ ما باید با واقعست زندگی محرومین سخن بگویم و اگر بخواهیم با واقعیات سخن بگوییم باید گفت این قشری که قدرت اداره خود را ندارد، تغییر بدهیم که بتوانند زندگی کنند.

او با اشاره به وام گرفتن مردم عادی گفت: نسبت به رانت ها یا وام که 50 درصد از مردم که وام نگرفتند. این 50 درصد هم که وام گرفتند، 5 درصد از نقدینگی هم به دست آن چند نفری که آقای جهانگیری به درستی اشاره کردند، رفته است. امروز برای تسهیلات جوانان با مشکل مواجه اند و افرادی به راحتی وام میگیرند. آنچه که اتفاق افتاده است این است که ما فاصله طبقاتی بیشتری شاهدش هستیم نکته ای که کسی منکرش نیست، سخن ما در این است که دولت چه کند که فاصله کمتر شود.

رئیسی به تشریح نظریه های مطرح شده در این حوزه پرداخت و ادامه داد:نظریه این است که آیا به افرادی امکانات دهیم و فقرا و محرومین را به حساب نیاوریم تا این ها هم در کنار سرمایه گذاران به نوایی برسیند یا این که نه از هر گونه سرمایه گذاری حمایت کنیم و محرومان هم حق خودشان را بگیرند .در جوامع توسعه یافته شاهد فقر و محرویمت هستیم یکی کاخ نشین هست یکی کوخ نشین، که این را برای جامعه اسلامی نمی پسندیم،

این کاندیدای ریاست جمهوری تأکید کرد: ما حرفمان این است که برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که این فاصله طبقاتی را بنابر عدالت اجتماعی کمتر کند، آن هم نه در سخن بلکه در عمل و اجرا. این اتفاقا می تواند جلوی بیسیاری از رانت ها را بگیرد، عرض من این است که برنامه ریزی ها در دولت به سمتی برومد که فاصله طبقاتی کمتر شود و فاصله طبقاتی هیچ رابطه ای با عدالت اجتماعی به این میزانی که در جامعه هستیم، ندارد، حتما باید برویم به دنبال این که فاصله طبقاتی کمتر شود و بیکاری هم کم شود. تا این اتفلاق را جامعه شاهد باشد که انشاءاله افتاده است.من در آخر سخن میخواهم بگویم که ما حق خود محرومان را میخواهیم بدهیم، اصلا اینکه میگویند دولت بزرگ میشود، این نیست، اصلا قضیه این است که باید از تولید حمایت کنیم اما الان با زندگیشان چه کنند، همین الان باید مشکلاشان حل شود.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 659462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
    0 0
    محال است رئیسی رای بیاورد.