سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان می‌گوید اقدام کویت در کاهش تعداد دیپلمات‌های ایران در آن کشور، اقدام زیبایی نبود و قابل سرزنش است.


به گزارش خبرگزای خبرآنلاین، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود که امروز برگزار شد در خصوص اخراج دیپلمات‌های ایرانی از کویت گفت: انها اخراج نشدند و در واقع یک کاهش دیپلمات داشتیم. به سفیر ما اطلاع دادند که بهتر است تعدادی از پرسنل نمایندگی کاهش یابد و به اختیار خود نماینگی ظرف یک ماه و نیم کاهش یابد. ما روابط خوبی داشتیم و این اقدام زیبایی نبود که قابل سرزنش است و ما میتوانیم همچنان گفتگوها را داشته باشیم. سفیر ما خواهد ماند ولی چنین انتظاری نداشتیم اگرچه شرایط را باید گاهی در نظر گرفت.


ایران حق اقدام متقابل در برابر کویت را برای خود لحاظ می‌کند

وی افزود: ما حق اقدام متقابل را برای خود لحاظ می‌کنیم اما تعداد دیپلماتهای آن‌ها بیشتر از ایرانی‌ها در آن‌جا نیست.


اروپایی ها با اقدامات عهدشکنانه امریکا همراهی نیستند

سخنگو در خصوص اقدام امریکا علیه برجام و احتمال همراهی یا مخالفت گروه 1+5 با این کشور گفت: برجام یک تفاهم چند جانبه است و ما مواضع کشورهای اروپایی را می‌دانیم. آن‌ها متعهد به برجام هستند و با رفتارهای عهد شکنانه آمریکا همراه نیستند. مواضع چین و روسیه در این خصوص شفاف و روشن است.


روابط ما با عراق به دیگران مربوط نمی شود

قاسمی در خصوص روابط ایران و عراق گفت: روابط دو همسایه دیرینه و با قدمت زیاد است. ایران و عراق با مجموعه مسائل منطقه و روابط دو جانبه ظرفیت‌های زیادی دارند لذا تماسهای دو کشور در این خصوص را داشته‌ایم. ما زمینه‌های زیادی را در حوزه کاری مشترک داریم. روابط ما با عراق به کسی ارتباط ندارد که درباره سطح آن صحبت کنند.


رفتار و کردار امریکا یکسان نیست

وی در خصوص تلاش ترامپ برای خروج از برجام و انگیزه‌های آن گفت: رفتار و کردار همواره یکسان نیست. این هم در ادامه مباحث قبلی است و (چیز) جدیدی نیست و از دوران فعالیت انتخاباتی ترامپ تحلیل‌ها و مطالب مختلف دریافت می‌شود. اینکه در آینده وزارت خارجه امریکا چه نقشی در سیاست خارجی امریکا خواهد داشت، باید منتظر بود و دید. برای ما کردار مهمتر از گفتار است اما ما رفتار آمریکا را رصد می کنیم و با حساسیت بالا این موضوع در دستور کار ماست.


موضوع سفر هنیه به تهران هنوز از طریق کانال‌های رسمی منتقل نشده است

سخنگو درباره سفر اسماعیل هنیه به تهران گفت: این نوع صحبت‌ها در سطح رسانه‌ها مطرح است و ما در عمل چیز مشخصی را از کانالهای رسمی دریافت نکردیم.


موضوع زندانی امریکا در حال رسیدگی است| زبان تهدید منسوخ شده است

قاسمی در خصوص تهدید آمریکا برای آزادی شهروندان آمریکایی گفت: یک فرد آمریکایی که تحت پیگرد بوده و دستگیر شده است. تهدید زبان درستی نیست و دوره آن گذشته و برخی اظهار نظرها مصداق مداخله در امور ماست. ایران دموکراسی دارد که در آن قوای سه‌گانه بوده و سیستم قضایی با اقتدار خود اقدامات لازم را برای حفظ امنیت کشور دنبال کرده و این نوع اظهارات هیچ تاثیری بر مقامات ایران نخواهد داشت. آنها باید زبان خود را تغییر داده و با زبان دیگری سخن بگویند.


تغییر مسیر شناورها در خلیج فارس بر اثر شرایط خاص جوی طبیعی است

سخنگو در خصوص برخوردهای ایران و عربستان در خلیج فارس و توقیف چند شناور از سوی طرفین و احتمال تبادل زندانیان اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران کاهش تنش است که به طور مرتب آن را پیگیری می‌کنیم و با تعامل و سعه صدر با کشورهای پیرامونی برخورد می‌کنیم. در کشورهایی در موقعیت ایران و عربستان این نوع اتفاقات به صورت طبیعی وجود دارد و چه بخش قایق‌های نظامی و غیرنظامی در اثر شرایط خاص جوی تغییر مسیر می‌دهند که تا حدی طبیعی و قابل تعامل و گفتگو است و نمی‌توان این مسئله بهانه‌ای قرار داد که از آن نتیجه وضعیت غیر‌طبیعی گرفت. ما با عربستان روابط سیاسی نداریم و در برخی مواقع از طریق کانال‌های دیگر پیام‌های خود را دنبال می‌کنیم.


خواب همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان به این‌زودی‌ها تعبیر نمی‌شود

وی درخصوص همه پرسی استقلال اقلیم کردستان گفت: این یک خوابی است که تا تعبیر شود زمان زیادی می‌برد. مواضع ما در خصوص این همه‌پرسی گفته شده است، ما خواهان تمامیت ارضی عراق هستیم و هرگونه بحث در این زمینه در منطقه را به ضرر منطقه می‌دانیم که می‌تواند عاملی برای ورود بیگانگان به آن باشد. در شرایط کنونی همه باید برای تمامیت ارضی عراق و حفظ حاکمیت ملی تلاش کنند که به سود همه است.


همه اعضای 1+5 و حتی خود آمریکا اعلام کردند که به برجام پایبند هستند

سخنگو در خصوص نشست کمیسیون برجام و نشست شورای عالی نظارت بر برجام گفت: برجام را با جدیت تمام رصد می‌کنیم و عکس العمل 1+5 را دنبال می‌کنیم و در نشست به‌طور مفصل و دقیق کم‌کاری و بدعهدی آمریکا را مطرح کردیم و مواضع اعضا را شنیدیم که به پایبندی خود به برجام اذعان داشته‌اند و به آن پایبند خواهند ماند و حتی خود آمریکا این موضوع را اعلام کرده که به آن پایبند است. نقض برجام موضوع خاص و پیچیده‌‌ای است که در شورای عالی نظارت بر برجام بررسی و تصمیم گیری خواهد شد. ایران به اعتراف آژانس و تمامی اعضای 1+5 پایبند بوده و آن‌ها هم باید این اصل را رعایت کنند.


روابط ایران وعمان، رابطه‌ای نمونه است

وی در خصوص سفر وزیر خارجه عمان به ایران و آمریکا و میانجی‌گری عمان گفت: روابط ایران و عمان یکی از رابطه‌های نمونه است، آمد و شدهای بسیاری بین ما بوده که در حوزه دو جانبه و بین المللی است و هر هنگام احساس کنیم نیاز به گفتگو است این تماس‌ها برقرار میشود و این سفر دو جانبه و منطقه‌ای بود و هر سفری یک پیام دارد که می‌تواند در چارچوب دوستی و مودت باشد. عمان کشوری مستقل است و وزیر خارجه عمان هم می‌تواند با بسیاری از کشورهای جهان تعامل داشته باشد.


آمریکا علیرغم کارشکنی‌ها نمی‌تواند اقدامی علیه برجام انجام دهد/ طرح موضوع سپاه یک اشتباه راهبردی است

سخنگو در خصوص تشدید تحریم ایران از سوی آمریکا گفت: رفتار و اقدامات آمریکا عجیب نبوده و قابل پیش‌بینی است. نگاه خصمانه و دیرینه این کشور نسبت به ایران همواره وجود دارد و از هرگرنه لجاجت فروگذار نکرده و نخواهد کرد. این کشور با پدیده‌ای به نام برجام روبروست که بسیار مستحکم است و نتوانسته علیرغم بد‌عهدی‌ها و کارشکنی‌ها اقدامی ضد آن داشته باشد، لذا ناچار است برای تضعیف برجام اقدامات دیگری داشته باشد تا در حد امکان ایران را از مزایای آن محروم کند یا فضای سیاسی را تخریب کند. ایران نشان داده کشوری است مقتدر و متکی به توان و ظرفیت‌های خود که بدون اتکای به دیگران راه خود را پیش ببرد و این مایه نگرانی آمریکاست. طرح موضوع علیه سپاه یک اشتباه استراتژیک است.


آمریکایی‌های نشان دادند که در عمل قابل اعتماد نیستد

قاسمی در خصوص مذاکره در سایر موضوعات با آمریکا گفت: برجام برای ما یک محکی است که ببینیم آیا امکان گفتگو در خصوص مسایل دیگر هست یا نه و آمریکایی‌ها نشان دادند که در عمل قابل اعتماد نیستند و با کارشکنی خود کمک کردند که این دیوار بی‌اعتمادی قطورتر شود. آمریکا باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد با قلدری رفتار کند یا با تعامل در مسیر سازندگی حرکت کند، آما امریکا کشوری نیست که بتوان به آن اعتماد و اتکا کرد.


عدم ورود ایران به مسائل داخلی عراق

قاسمی در خصوص حمایت ایران از اقلیم کردستان و ایجاد اقلیم کوکوک گفت: مسایل داخلی عراق مربوط به دولت این کشور است و ما در مسائل داخلی انها ورود نمی‌کنیم.


خصومت امریکا با ایران دیرینه است

وی در خصوص همراهی برخی کشورها علیه ایران مانند همنوایی ترکیه با آمریکا و اسراییل گفت: نگاه آمریکا روشن و خصمانه است و بیش از 60 سال است که در جهت مخالف منافع ملی مردم و کشور حرکت کرده و از نوع اقدام ضد ایرانی دریغ نکرده است.


حضور هیئت‌های متعددی از کشورهای همسایه در مراسم تحلیف رئیس جمهوری

وی در خصوص مهمانان مراسم تحلیف رئیس جمهوری گفت: ستاد دعوت از مهمانان در وزارت خارجه موضوع را دنبال می‌کند. در سطح خوبی از سایر کشورها شرکت خواهند کرد، بخصوص از کشورهای همسایه هیئت‌های متعددی به ایران خواهند آمد.
سخنگو در خصوص کمک سازمان ملل به ایران برای حمایت از زنان اظهار داشت: خبری در این مورد ندارم و فکر نمیکنم درست باشد.


تلاش ایران و عراق برای تقویت هرچه بیشتر روابط دوجانبه

قاسمی در خصوص نشست‌های اقتصادی ایران و عراق گفت: دو کشور تلاش می‌کنند در حوزه های مختلف روابط خود را هر چه بیشتر توسعه دهند.


ویزای دیپلمات‌های ایرانی برای حج هنوز صادر نشده است

وی در خصوص صدور روادید دیپلماتهای ایرانی برای مراسم حج گفت: هنوز ویزایی برای انها صادر نشده و شاید چند هفته تاخیر داریم. گروه کنسولی باید از ابتدای ماه شوال در عربستان مستقر میشد. هنوز گمانه‌زنی نمی‌توانم داشته باشم و یک مقدار بر ابهامات ما اضافه میکند. ابهامات دیگری هم در زمینه وظایف این گروه وجود دارد. صرف ورود 10 نفر مسئله ما را حل نمی‌کند و باید روشن شود آن‌ها وظایف خود را تحت چه مکانیسمی دنبال می‌کند. اینکه 10 نفر بروند اما امکانات لازم را نداشته باشند، رسالتی را که ان گروه دارد را نمی‌تواند داشته باشد. هم درباره ویزا وهم مکانیسم کاری آن‌ها منتظر هستیم.


استقبال از فعالیت بیشتر چین در موضوع سوریه

وی در پاسخ به تسنیم در خصوص سفر نماینده چین در امور سوریه گفت: این سفر به درخواست طرف چینی بود و اولین تماس در حوزه سوریه بود. در ملاقات‌ها در تهران مطالب بسیار مهم بررسی شد و درباره بحران سوریه و آینده آن داشتیم و از حضور چین می‌توانیم استقبال کنیم که در آینده فعالیت بیشتری در این خصوص داشته باشد.


کشورهای خارجی به دنبال بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه هستند

سخنگو درباره روابط کویت و ایران و تعمیم آن به عمان اظهار داشت: سعی ما این است که با همسایگان در حد ممکن و (براساس) منافع ملی خود و مصالح منطقه ارتباطات و رایزنی خود را داشته باشیم، عناصر ثالث و کشورهای خارج از منطقه با نگاهی که داشته‌اند، همواره تلاش داشته‌اند که منطقه را با نا امنی و بی‌ثباتی دنبال کنند و این موضوع هوشیاری کشورهای منطقه را طلب می‌کند.


بنیاد علوی و املاک آن ربطی به دولت ایران ندارد

قاسمی درباره محکوم شدن ایران در دادگاه‌های کانادا گفت: بنیاد علوی یک بنیاد غیر انتفاعی بوده و به دولت ایران ارتباطی ندارد. حکم دادگاه یک ادعا است و ما چنین اموالی در آن‌جا نداریم. ما در دادگاه بوده و از طریق وکلا موضوع را دنبال می‌کنیم. در گذشته هم با برخی مشکلات در سطح جهان روبرو بوده‌ایم که در سیستم قضایی آن را حل کرده‌ایم و فکر می‌کنم هنوز در سیستم قضایی کار کنیم. تماس‌های سیاسی هم در برخی برهه‌ها می‌تواند کارساز باشد که در صورت لزوم مورد توجه خواهد بود.


در حال بررسی قوانین اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی هستیم

وی در خصوص اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی با همسران خارجی گفت: این موضوع در دست بررسی است، یکسری قوانین ما مربوط به دهه‌های گذشته است و الان روی آن کار می‌شود، این آمادگی هست که اگر به هماهنگی برسیم شاید به راهکارهایی برسیم که این مشکل را حل و فصل کند و این نقیصه را جبران کند.


تشکیل بخش «دیپلماسی آب» در وزارت امور خارجه

سخنگو در خصوص اتهامات وزیر انرژی افغانستان علیه ایران گفت: موضوع آب و رودخانه‌های مرزی با افغانستان سابقه طولانی پیش از انقلاب دارد. مباحث جدیدی با سدسازی افغانستان مطرح شد که مورد مذاکره قرار گرفت. مسایل زیادی بین ما و افغانستان مطرح است، پنج کمیته تشکیل شده که یکی از آن‌ها آب است و دور اول مذاکرات یک‌ماه پیش در تهران برگزار شد. دور بعدی طی ماه آینده در کابل تشکیل می‌شود. با توجه به اهمیت آب و وضعیت اقلیمی ایران از چند ماه پیش (بخش) دیپلماسی آب در وزارت خارجه تشکیل شده که به صورت تخصصی این بحث را با همکاری سایر بخش‌های کشور دنبال می‌کنیم تا در راستای احقاق حق کشور حرکت کنیم.


در صورت نیاز مسئولان درباره حج تصمیم خواهند گرفت

قاسمی در خصوص تاخیر در صدور روادید تیم کنسولی ایران و ابراز نگرانی درباره حج امسال گفت: تاخیر و ابهام هست اما اظهار نظر درباره اصل حج هنوز زود است. امیدوارم این ابهامات را دولت عربستان برطرف کند که مرحله اول صدور ویزاست و مرحله دوم شرح وظایف دیپلمات‌های ماست. پیگیر خواهیم بود و در صورت نیاز مسئولان نظام درباره حج تصمیم خواهند گرفت.


وضعیت کنونی جهان اسلام، رژیم صهیونیستی را جری‌تر کرده است

وی در خصوص سرکوب فلسطینیان از سوی صهیونیست‌ها و اقدام عملی وزارت خارجه گفت: مواضع ما در خصوص فلطسین اشغالی و تضییع حقوق فلسطینیان روشن است و بیان کردیم و دو بیانیه داشتیم در این‌باره، و آنچه بتوانیم در رایزنی و تماس با سایر کشورها خواهیم داشت، اما متاسفانه به‌خاطر ویژگی‌های برخی کشورهای اسلامی و وضعیت جهان اسلام رژیم صهیونیستی جری‌تر شده است و باید خواست که کشورهای اسلامی با جدیت بیشتر به این صحنه ورود کنند.


هشدار و پیگیری ایران درباره بدعهدی‌های آمریکا در برجام

سخنگو درباره سفر ظریف به نیویورک و اظهارات وی درباره نقض روح و متن برجام گفت: ما با بدعهدی‌های دولت آمریکا روبرو بوده‌ایم، به کرات و در کمیسیون مشترک برجام هم آن را با تمام توان پیگیری کردیم و کشورهای دیگر هم هشدارهای لازم را داده‌اند.


بررسی موضوع گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران

وی در خصوص گشایش دفتر اتحادیه اروپا در ایران نیز گفت: تخریب راحت است اما ساخت زمان‌بر است و بحث دفتر هم در دستور کار جمهوری اسلامی ایران است و در دست بررسی است و وقتی نهایی شد خبر آن را خواهیم داد.


برجام متفاوت از معاهده پاریس یا توافق کوبا است

سخنگو در خصوص اظهارات تهدیدآمیز ترامپ علیه ایران گفت: برجام با معاهده پاریس یا توافق کوبا متفاوت است زیرا یک معاهده بین‌المللی است و امیدوارم ترامپ برای مردم و کشور خود درباره برجام دردسر ایجاد نکند، اما ما نگران نیسیتم و برای همه شرایط اقدامات خود را خواهیم داشت. توانمندی ایران بومی است و از قدرت و توان علمی لازم برخوردار هستیم.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 690100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =