شرق نوشت: قالیباف گفته: «همه آمار و اطلاعات، نشان می‌داد من باید در صحنه بمانم؛ اما فضای اردوگاه به این شکل بود که وقتی می‌گفتند یکی باید کنار برود، همه به من نگاه می‌کردند. من اگر می‌ماندم، یا انتخابات به دور دوم کشیده می‌شد یا با یک فاصله اندک یک‌درصدی انتخابات را می‌باختیم».

این در حالی است که بر اساس نتایج مؤسسات نظرسنجی، چند روز مانده به انتخابات، آرای قالیباف د‌‌ر استان تهران حد‌‌ود‌‌ ١٦د‌‌رصد‌‌ اعلام شد‌‌ه بود. کاهش رأی قالیباف د‌‌ر حالی بود که رأی مثبت سید‌‌ابراهیم رئیسی هرچند‌‌ کند‌‌ و ملایم؛ اما رو به ازد‌‌یاد‌‌ بود. نظرسنجی ایسپا در ٢٠ اردیبهشت،‌ نشان می‌داد رئیسی دو درصد از قالیباف جلوتر بود. وقتی هم که قالیباف انصراف داد، اعلام شد کم‌شدن آرای قالیباف و درعین‌حال اضافه‌شدن به سبد رأی رئیسی، به شکلی بوده که در برخی نظرسنجی‌ها او تبدیل به نامزد اصلی اصولگرایان شده و همین باعث تصمیم قالیباف شده است. نه حامیان قالیباف و نه خودش در برنامه جهان‌آرا اشاره‌ای به اینکه کدام نظرسنجی و در چه زمانی او را جلوتر از رئیسی نشان می‌داده، نکرده‌اند.

«آرای قالیباف به سبد رئیسی ریخته نشد؛ اما در صورت کناررفتن رئیسی، قطعا بخش درخور‌ توجهی از آرای رئیسی، به سبد قالیباف ریخته می‌‎شد»؛ شاید تنها بخش درست ادعاهای قالیباف و حامیانش، همین گزاره باشد. همان زمان هم گفته می‌شد این مسئله که سبد آرای قالیباف کاملا به سبد رئیسی ریخته می‌شود، اشتباه است؛ اگرچه سهم بزرگی از این سبد به سوی رئیسی خواهد رفت؛ اما در نهایت بخشی از این سبد رأی که به روحانی می‌رسید، باعث برتری او خواهد شد. نظرسنجی «ایپو» همان زمان نشان می‌داد از میان افرادی که به قالیباف رأی می‌دهند، کمی بیش از ۲۰ درصد به روحانی و حدود ۳۰ درصد به رئیسی رأی خواهند داد. بر اساس نظرسنجی‌های همین مؤسسه و همچنین ایسپا (وابسته به جهاد دانشگاهی)، مجموع آرای حامیان دولت (روحانی، جهانگیری و هاشمی‌طبا) بیش از مجموع آرای اصولگرایان بود.

45302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 693022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =