گزارش وزیر کشور از مشارکت ۷۳درصدی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم/ رشد ۱۲درصدی میزان مشارکت

عبدالرضا رحمانی‌فضلی گفت: در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به طور متوسط در هر 78 ثانیه از یک نفر رأی گیری شد. حال آنکه متوسط اخذ رأی از هر نفر در دوره قبل 96 ثانیه بود.

به گزارش خبرآنلاین، وزیر کشور در گزارشی از روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در دومین مراسم تنفیذ حجت الاسلام حسن روحانی در محضر رهبر معظم انقلاب، با بیان اینکه اداره حکومت و قانونگذاری در نظام جمهوری اسلامی با نظر ملت انجام می شود و برگزاری انتخابات تبلور این اراده است، از حاکمیت مردم سالاری دینی ذیل هدایت‎های امام و رهبری سخن گفت و افزود: انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری یکی از مهمترین حماسه های سیاسی در کشور بود. کشور به لحاظ امنیت ملی و خارجی، در شرایطی بود که حضور مردم در این انتخابات الزامی بود و حضور میلیونی مردم اعتقاد مردم به آرمانهای انقلاب و تعیین سرنوشتشان را نشان می‏‎داد.

وی به عنوان متولی برگزاری انتخابات از تاسی از فرمایشات رهبری در رعایت کامل بی طرفی و صیانت از آرای مردم به عنوان حق الناس و همکاری با شورای نگهبان و ....یاد کرد و گفت: از مرداد 95 سازمان و تشکیلات منظمی برای امن، سالم، قانونمندی و مشارکت حداکثری مردم با عنوان ستاد انتخابات کشور تشکیل شد. ستاد امنیت انتخابات با حضور نمایندگان نهادهای امنیتی و وزارت اطلاعات و دستگاه قضایی هم سازماندهی شد. تامین امنیت انتخابات همزمان با ناامنی در کشورهای همسایه و تلاش دشمنان برای ایجاد اخلال در امر برگزاری انتخابات، واقعیت مهمی بود. برگزاری این انتخابات بدون هیچ مشکل امنیتی نشان دهنده اشراف اطلاعاتی نیروهای امنیتی ایران بود.

وزیر کشور با اشاره به اینکه سه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، شوراهای پنجم و میان دوره ای مجلس دهم همزمان برگزار شد، از تفاوت در نظارت و اجرای هر یک از این انتخابات‎ها یاد کرد و ادامه داد: با هماهنگی با شورای نگهبان زمان انتخابات تعیین و برنامه زمان بندی لازم تدوین شد. چندین همایش و جلسه آموزشی برای دستندرکاران برگزاری انتخابات برگزار شد. 200 میلیون برگ تعرفه با 10 شاخص امنیتی طراحی شد که 5 شاخص آن برای اولین بار لحاظ شد که مانع از هرگونه جعل می شد.

اهم سخنان وزیر کشور از این قرار است:

*در هیچ یک از استانها با کمبود تعرفه در انتخابات این دوره روبرو نبودیم.

*هیات معتمدان در هر یک از مراکز تشکیل شد و 429 هیات اجرایی در شهرستانها داشتیم. شعب اخذ رای نیز 10 درصد نسبت به انتخابات های گذشته افزایش یافت.

*با همکاری شورای نگهبان انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور به شکل مکانیزه برگزار شد. همچنین بستر لازم برای مشارکت ایرانیان خارج از کشور با همکاری وزارت خارجه در 310 شعبه اخذ رای خارجی فراهم شد.

*به منظور استفاده برابر نامزدها از فرصت های تبلیغاتی دولتی، ستاد تبلیغات انتخاباتی در صداوسیما تشکیل شد.

* در فضای آرام برای تبلیغات قانونی و توأم با امنیت، 1788 همایش و گردهمایی سیاسی بزرگ در کمال آرامش و نشاط در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و از هر گونه بروز حادثه امنیتی جلوگیری شد.

* در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به طور متوسط در هر 78 ثانیه از یک نفر رأی گیری شد. حال آنکه متوسط اخذ رأی از هر نفر در دوره قبل 96 ثانیه بود.

* احراز هویت الکترونیکی مانع از رأی دادن با شناسامه غیر، شد و جلوگیری از بسیاری تخلفات انتخاباتی جلوگیری کرد.

*8 صبح جمعه 29 اردیبهشت 96 اخذ رأی برای انتخابات ریاست جمهوری آغاز و ساعت 24 روز جمعه نیز اخذ رأی انتخابات پایان یافت.

* شاهد مشارکت 73.33 درصدی مردم در انتخابات بودیم که نشانگر رشد 12 درصدی نسبت به انتخابات گذشته است.

* 3 میلیون و 688 هزار و 569 رأی در تهران اخذ شد که نسبت به دوره قبل 28.8 درصد آرا در تهران افزایش یافت.

* 41 میلیون و 365 هزار و 676 رأی در سراسر کشور اخذ شد و آقای روحانی با 23 میلیون و 634 هزار و 889 رأی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

* شورای نگهبان از طریق رسیدگی به شکایات و بررسی های میدانی در کل کشور بدون آنکه حتی آرای یک صندوق را باطل کند، صحت انتخابات را تأیید کرد.

* در مسیر اجرای کار از ابتدا تا انتها آسیب شناسی کامل انجام شد و موارد در قالب لایحه جامع انتخابات به مجلس شورای اسلامی تقدیم می شود.

* از مقام معظم رهبری که با رهنمودهای داهیانه و مدبرانه ما را هدایت کردند و آقای روحانی که بستر لازم را برای برگزاری انتخابات فراهم کرد، شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی و تلاش خالصانه پرسنل وزارت کشور، علما، مراجع تقلید و ائمه جمعه، قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، وزارت خارجه، همکاری نامزدها، رسانه ها به ویژه صدا و سیما، همه دست اندرکاران امر انتخابات بسیار سپاسگزارم.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 693466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =