تسنیم نوشت: دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: یکی از دلایل اساسی مخالفت ما با شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان این است که وزن اشخاص را بر وزن احزاب ترجیح می‌دهد.

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری در اولین همایش منتخبان این حزب در شوراهای اسلامی سراسر کشور که با حضور اعضای شورای مرکزی، دفتر سیاسی و دبیر استان‌ها برگزار شد، گفت: خدا را شاکریم به عنوان یک حزب اصلاح‌طلب توانستیم در پنجمین دوره انتخابات شوراها بیش‌از 50 عضو ‌در کلانشهرها و مراکز استان‌ها داشته باشیم هر چند که هنوز راه طولانی برای جا انداختن تحزب و پارلمان‌‌های محلی در پیش داریم.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم و احادیث امامان معصوم(ع) و اصول قانون اساسی گفت: اساساً وجود احزاب و کار دسته‌‌جمعی بدون شور و مشورت معنا ندارد کما این که شور و مشورت سیستماتیک و نهادینه شدن تصمیمات جمعی در قالب شوراهای شهر و روستا نیز بدون احزاب قطعا به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

کواکبیان به خلاءهای قانونی اختیارات و وظایف قانونی شوراها اشاره کرد و گفت: عده‌ای می‌‌گویند باید انتخاب شهردار مستقیماً از سوی مردم همانند کشورهای اروپایی صورت بگیرد این سخن هر چند حرف درستی است اما به شرط آن که دولت اختیارات خودش همچون پلیس و آموزش و پرورش و بهداشت و درمان را به پارلمان‌های محلی واگذار نماید و این نیاز به قانونگذاری دارد که علاوه بر مجلس، شوراها می‌توانند از طریق شورای عالی استان‌ها طرح‌های قانونی را برای تصویب به مجلس ارسال کنند.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری مجلس ملی و مجالس محلی را لازم و ملزوم یکدیگر دانست و گفت: از شما اعضای ‌شوراها می‌خواهم یا به صورت مستقیم یا از طریق شورای عالی استان‌ها ایده‌های خود در زمینه وظایف شوراها را برای نمایندگان مجلس ارسال نمائید.

وی به وضعیت نامطلوب شورایاری‌ها اشاره کرد و خواستار ارتقای جایگاه آنها از لحاظ قانونی و افزایش بودجه بسیار ناچیزشان جهت ارتباط هر چه بیشتر شوراها با مردم شد.

کواکبیان با تشریح وضعیت نظام‌های پارلمانی و ریاستی در دنیا گفت: هرگونه سخنی از نظام پارلمانی با موضوع «تحزب» ارتباط وثیقی دارد و اساسا نظام پارلمانی بدون ساختار نظام حزبی سخن کاملا پوچ و بیهوده‌ای است که منجر به فروپاشی پایه جمهوریت حکومت شده و آن را می‌لرزاند و هیچ کس در نظام جمهوری اسلامی به دنبال این گونه سیستمی نیست و تعجب می‌کنم چرا عد‌ه‌ای بی‌جهت جار و جنجال در فضای مجازی به راه انداخته‌اند.

وی افزود: البته در صورت تغییر قانون اساسی و استقرار ساختار نظام حزبی می‌توان به پارلمانی همچون کنگره هندوستان رسید که انتخاب رئیس‌جمهور را برعهده دارد و یا در نظام پارلمانی انگلستان رئیس دولت همان رئیس حزب حاکم و دارای اکثریت کرسی‌های پارلمان است.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری یکی از دلایل رای نیاوردن وزیر پیشنهادی نیرو در مجلس دهم را ساختار غیرحزبی نمایندگان شهرستان‌ها دانست که منافع حوزه انتخابیه را بر مصالح کلی ترجیح می‌دهند و خاطرنشان کرد: کما این که عده‌ای از به اصطلاح مستقل‌ها که با وزش باد به سرعت تغییر جهت سیاسی می‌دهند و همانگونه که قبلا گفتم عکس سلفی آنان با ما بوده و زنبیل یادگاری آنان با دیگران است. همه این مشکلات به خاطر غیرحزبی بودن مجلس است و یکی از دلایل اساسی مخالفت ما با شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان هم این است که وزن اشخاص را بر وزن احزاب ترجیح می‌دهد.

کواکبیان با اشاره به شانزدهمین کنگره حزب که در سوم اسفند ماه جاری برگزار می‌شود گفت: ما در کنگره پیش‌رو حتما نحوه ورود خودمان در انتخابات مجلس یازدهم را تبیین خواهیم کرد و در صورتی که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بخواهد به وظیفه ذاتی خود عمل کند و اختیار خودش را به نهاد فرادستی نسپارد حتما هماهنگ با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و به صورت جبهه‌ای عمل خواهیم کرد. در همین جا بر نوع ارتباط حزب مردم‌سالاری نیز با دولت دوازدهم تاکید می‌کنم در هر جایی که دولت کنونی با مطالبات مردم همراه است ما هم همراهی خواهیم کرد والا ما هیچگونه عقد اخوتی با دولتمردان نداریم.

وی با تشریح آخرین تحولات مربوط به داعش و درگیری‌های سوریه و اقدامات ترامپ علیه برجام و وضعیت اقلیم کردستان عراق و نابسامانی‌ موسسات مالی اعتباری و واحدهای تولیدی و کارگری و لزوم معرفی وزرای دو وزارتخانه علوم و نیرو و تغییرات شهرداری تهران و جابجایی استانداران به پرسش‌های حاضران پاسخ گفت.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 714722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =