جذب سرمایه گذار خارجی نیازمند اصلاح  ساختار بانکی است

سی و چهارمین نشست هیات نمایندگان با دستورکار بحث و تبادل نظر پیرامون موانع و مشکلات جذب سرمایه گذاری خارجی استان در محل این اتاق برگزار گردید

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین در پیش از دستور این نشست سعید ترکمان دهنوی انسجام بیشتر بخش دولتی و خصوصی را خواستار شد و تصریح کرد : با کسب رای اعتماد وزرا توسط مجلس شورای اسلامی ، مطالبه بخش خصوصی این است که دستگاههای اجرای نسبت به وظایف و حدود اختیارات خود اهتمام بیشتری داشته باشند .
وی نقش اتاق های مشترک را مهم دانست و گفت : اتفاقات تجاری همانند ترویج همکاری های اقتصادی می تواند نقش اتاق های مشترک را دو چندان نمایند .
علی اصغر جمعه ای رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی سمنان تداخل و همسوی جلسات را پردغدغه خواند و گفت : همسوی و موازی کاری جلسات متعدد آنقدر زیاد شده که مدیران فرصت حضور در سازمانهای خود را ندارند .
جمعه ای از تشکیل جلسات با دستور کار مشترک انتقاد کرد و ادامه داد : اکثر جلسات که با رویکرد اقتصادی برگزار میگردد محتوی مشترک دارد .
رئیس اتاق بازرگانی سمنان از مدیران دولتی خواست که عملگرایی را جایگزین برگزاری جلسات نمایند .
وی اولویت سرمایه گذاری خارجی را در چارچوب استراتژی فعالان اقتصادی داخلی ارزیابی کرد و گفت : فعالان اقتصادی با توجه به زمینه فعالیت خود با شرکای خارجی خود در ارتباط هستند و در حقیقت این فعالان اقتصادی هستند که با در نظر گرفتن پیشنه خود طرف تجاری خود را راغب به سرمایه گذاری در داخل کشور می نمایند .
در ادامه حمید علوی رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی سمنان رفتار بانک های عامل نسبت به فعال اقتصادی را هدفمند می خواند و می گوید : بانک های استان بیست درصد از وام پرداختی به بنگاههای اقتصادی را در حساب جاری قرض الحسنه سپرده گذاری می نماید و حق برداشت به مشتری را نمی دهند .
رئییس کمیسیون معدن اتاق سمنان اذعان می دارد : تنها را اصلاح ساختار بانکی این است که شرایطی مهیا گردد تا بانکهای خارجی با قوانین خودشان در ایران تاسیس شوند تا نگاه رقابتی در بانکهای داخلی اتفاق بیفتد.
مهدی حداد سرمایه گذاری های فعلی در ایران را در رده بالا دستی ارزیابی می کند و می گوید : سرمایه گذاری صورت پذیرفته در صنایع هواپیمایی ، راه و ترابری ، نفت و پتروشیمی حاصل شده بطوری که در صنایع خرد و متوسط اتفاقی نیافتده است
حداد ادامه می دهد : سرمایه گذاری در صنایع کوچک اتفاق نخواهد افتاد و تا زمانی سیستم بانکی اصلاح نشود محال است که سرمایه گذاری در این رده حاصل بشود .
جعفری مدیر عامل شرکت الگانت سوابق مشارکت با سرمایه گذار خارجی خود را اینگونه بیان می کند : ما از سرمایه گذار خارجی برند و تکنولوژی می خواهیم ، در صورتی که سرمایه گذار خارجی به هیچ عنوان برند خود را واگذار نمی کند ، در خصوص تکنولوژی هم باید گفت که می توان آخرین تکنولوژی های روز جهان را خریداری کرد .
جعفری تصریح کرد : بانک های داخلی چون تابع قوانین بین المللی نیستند اصلاً سرمایه گذار خارجی را دوست ندارند و بسیار خوب است که بانک های خارجی با روابط بین المللی در ایران حضور داشته باشند .
مسعود اعوانی عضو هیات نمایندگان اتاق معتقد است : اگر یک فعال اقتصادی بخواهد در کشور دیگر سرمایه گذاری نماید چه پارامترهای برایش مهم است ، دقیقا همان اولویت ها برای سرمایه گذاری خارجی هم حائز اهمیت است .
محمد حسن اعصار حسینی رئیس کمیسیون انرژی و آب عدم فهم مشترک مدیران دولتی در توسعه سرمایه گذاری را یک عارضه می داند و می گوید : اولویت سرمایه گذاری باید هماهنگ و همسو با قوانین و دستورالعمل های داخلی با در نظر گرفتن انتفاع تولید کننده داخلی با نگرش رقابت سالم باشد .
مواردی همانند : بهره بانکی بالا ، خرید مواد اولیه گران ، عدم بهره بری کارگران در خطوط تولید ، سود آورنبودن واحدهای کوچک و متوسط ، نرخ گذاری و تعرفهای ترجیحی و عدم ثبات نرخ ارز بعنوان مشکلات زیر بنایی تولید در این نشست ارائه گردید .

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 703920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =