۰ نفر
۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۸
چند نکته دربارۀ سخنرانی ترامپ

ترامپ در سخنان خود در سازمان ملل به طور غیرمعمول به جای پرداختن به مسایل بین المللی درباره علاقه و رأی امریکایی ها به خود سخن گفت.

فریبا پژوه: "فلسفه وجودی سازمان ملل تقویت صلح و همکاری های بین المللی است اما رییس جمهور از این صحنه نیز برای تهدید به جنگ استفاده کرد."

این جملات خانم دایان فاینستاین سناتور ارشد دمکرات از ایالت کالیفرنیا را یکی از پر طرفدارترین واکنش ها در ایالات متحده به سخنرانی دونالد ترامپ در صحن علنی سازمان ملل است.

بسیاری از آمریکایی ها با ایجاد ترند در توییترمخالفت خود را با اولین نطق چهل و پنجمین رییس جمهور امریکا در سازمان ملل نشان دادند و چند صد نفر در نیویورک در مخالفت با حضور و سخنان او در سازمان ملل تظاهرات کردند.

ترامپ در سخنان خود در سازمان ملل به طور غیرمعمول به جای پرداختن به مسایل بین المللی درباره علاقه و رأی امریکایی ها به خود سخن گفت. پیتراسلوین ستون نویس پیشین روزنامه واشینگتن پست در این باره به خبرآنلاین گفت که انتخابات برای اقای ترامپ هنوز تمام نشده است و او حتی از صحنه های بین المللی هم برای اثبات خود استفاده می کند. او باید توجه داشته باشد که دوران مبارزات انتخاباتی چند ماهی است که به پایان رسیده است.

بسیاری از تحلیلگران و سیاست ورزان امریکایی سخنان ترامپ در سازمان ملل را نوعی فرصت سوزی برای نشان دادن یک دیدگاه منسجم از سوی امریکا قلمداد کردند که تسلط بین المللی ایالات متحده را متزلزل کرد و مشکلات داخلی این کشور را نمایان ساخت. چنانچه فاینستاین سناتور شناخته شده دمکرات در بیانیه خود تاکید کرد که نتیجه عملی سخنان رییس جمهور امریکا برای یکپارچه کردن جهان از طریق ایجاد رعب و ترس، منزوی شدن امریکا در سطح جهان است.

بارارا اسلاوین، روزنامه نگار و عضو ارشد شورای روابط خارجی اتلانتیک و هماهنگ کننده گروه ویژه ایران در این اندیشکده در گفت و گوبا خبرآنلاین می گوید که عبارت " رژیم های سرکش" در سخنرانی ترامپ من را بسیار متاثرو مایوس کرد.

این سخنان عبارت " محور شرارت" جورج دبلیو بوش را به یاد من اورد که در ان زمان چشم انداز همکاری با ایران در مورد موضوعات منطقه ای و هسته ای را برای 15 سال به تعویق انداخت و سطح دیپلماسی با کره شمالی را کاهش داد.

این روزنامه نگار آمریکایی که بارها به ایران سفر کرده است در ادامه می گوید که اتهاماتی که ترامپ به یک دولت مستقل وارد کرده منفی و غیر قابل قبول است و بی شک حمله او به برجام عاقلانه نیست.
به گفته او ایران به طور داوطلبانه برنامه هسته ای خود را محدود کرده است و قوانین بین المللی را پذیرفته است. برجام شرم آور نیست و خروج از ان یک اشتباه جدی خواهد بود که چشم انداز هر گونه مذاکره ای را در سطح جهانی از سوی امریکا تضعیف می کند و اعتماد سایر کشور ها را به مذاکره و دیپلماسی از سوی امریکایی ها کمرنگ می کند.

اسلاوین همچنین با اشاره به سخنرانی بنیامین نتانیاهو در گفت که اسراییل بین 100-200 کلاهک هسته ای دارد اما در سازمان ملل برای گمراه کردن افکار عمومی ایران را به داشتن برنامه ساخت سلاح هسته ای متهم می کند.

شکاف اروپا و ایالات متحده

به غیر از حمایت نخست وزیر اسراییل از سخنان ترامپ، رهبران کشور های دیگر یا از کنار اظهارات ترامپ عبور کرده اند و یا چون امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه برخلاف ترامپ، برجام را توافقی "مطمئن و مستحکم" خوانده اند. مکرون که یک روز پیش از سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل عکسی از ملاقاتش با حسن روحانی رییس جمهور را صفحه رسمی تویتر خود منتشر کرده بود در اولین حضورش در سازمان ملل تاکید کرد که از بین بردن برجام اشتباه خطرناکی است و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.

همچنین مارگوت والستروم وزیر خارجه سوید سخنرانی ترامپ در سازمان ملل را " نطقی اشتباه در زمانی اشتباه برای مخاطبی اشتباه" خواند.

اگرچه شاید ترامپ پس از سخنان خود در انتظار حمایت دو کشور های ژاپن و کره جنوبی بود اما به گزارش واشتینگتن پست مردم این دو کشور از مواضع ترامپ به شدت متعجب و عصبانی هستند.
همچنین سخنگوی شینزو آبه نخست وزیر ژاپن از واکنش به سخنان ترامپ خودداری کرده و سخنگوی رییس جمهور کره تاکید کرده که به نظر سئول "ترامپ همچنان به صلح متعهد است".

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
    2 1
    این مباحث شما یکطرفه و جریان ساز هست.اگر راست میگین زمینه ابراز نطرات کارشناسان مخالف نظراتتان را مهیا کنین تا مردم قضاوت کنند.این روش ترکتازی در زمینی که حریفان را در ان راه نداده این افتخار ندارد