پزشک تبریزی مقیم آلمان آستین بالا زد/ راه‌اندازی نخستین مرکز لنفوتراپی شمالغرب در تبریز

نخستین مرکز لنفوتراپی شمالغرب کشور به همراه سیستم نوین درمان واریس با متد اروپایی در تبریز راه اندازی شد.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر مهرداد یاوری کیا، متخصص قلب و عروق و عضو انجمن متخصصان قلب آلمان در خصوص این مرکز گفت: با راه اندازی این مرکز، امکان درمان بیماری های مربوط به غدد لنفاوی در شمالغرب کشور میسر خواهد شد.

وی که بدلیل اقامت در آلمان، ماهانه یک هفته در تبریز حاضر می شود افزود: روش درمان اختلالات لنفاوی در یک سیستم بصورت کار تیمی متشکل از متخصصان مرتبط با این حیطه، امکان‌پذیر است و بیمار صرفا با یک نسخه و چند دارو جواب نمی‌گیرد.

دکتر مهرداد یاوری کیا، اظهار کرد: بدن انسان علاوه بر سیستم گردش خون، دارای سیستم دیگری است که مایعات خارج سلولی را به سیستم وریدی  بر می گرداند که این کار توسط سیستم عروق لنفاوی انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه گاهی عروق لنفاوی به دلایل مختلف دچار بیماری می‌شوند گفت: مشکلات لنفاوی به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می شود؛ نوع اولیه به دلیل وجود اختلالات ساختمانی یا عملکردی  که در زمان جنینی به وجود آمده ظاهر می شود و نوع ثانویه فرم شایع تر بیماری است و به دنبال انسداد و تخریب مسیرهای لنفاوی در اثر عفونت، صدمات بافتی ناشی از تصادفات و یا جراحی ها بوجود می آید.

وی بیماران مبتلا به سرطان پستان را از عمده مبتلایان به اختلالات لنفاوی عنوان کرد و ادامه داد: به طور متوسط حدود 30 درصد از مبتلایان به سرطان پستان ممکن است بعد از درمان بیماری در طول عمر خود مبتلا به لنف ادم شوند.

عضو انجمن متخصصان قلب و عروق آلمان با بیان اینکه لنف‌ادم به عنوان یک بیماری پیشرونده می تواند موجب عوارض آزار دهنده و ناتوان کننده شود، گفت: ورم لنفی زمینه را برای رشد میکربها فراهم نموده و عضو مرتبا" دچار عفونت نسج نرم به نام لنفانژیت میشود که در بسیاری از موارد برای درمان به بستری در بیمارستان نیاز است.

متخصص قلب و عروق ادامه داد: سنگینی موجب درد، بی حسی و محدود شدن حرکات عضوشده و کارایی بیمار را درمحیط کار و منزل به مرور کم میکند، علاه بر این عوارض، اثرات روانی این بیماری نیز چشمگیر بوده  و به مرور موجب افسردگی و کناره گیری فرد از اجتماع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلایل درمان این بیماری یک کار تیمی است  تلاش ما این است که با به کارگیری تخصص ها و شیوه های به روز بتوانیم نتیجه بهتری برای درمان های لنفی  فراهم کنیم.

به گفته پزشک ارشد Hedon Clinic  آلمان،  مدیریت بیماری ادم لنفاوی یک مسئله کاملا چندین وجهی است و این بیماری  را نمی توان به عنوان یک معضل تک بعدی بررسی کرد.

دکتر یاوری کیا  با عنوان این مطلب که برای درمان لنف ادم نیازمند ترویج کار تیمی هستیم، گفت: درمان این بیماری از یک تخصص برنمی آید.

وی اضافه کرد: در راستای تجمیع تخصص‌های لازم در درمان لنف‌ادم،  اولین کلینیک لنفو تراپی شمالغرب کشور تحت پروتکل FOLDI از آلمان را در تبریز پایه‌ریزی کردیم، هدف اصلی درمان تخصصی و جامع لنف ادم با بهره‌گیری از آخرین تجربیات کشورهای اروپایی در درمان این بیماری است.

این متخصص قلب و عروق اضافه کرد: بسیاری از بیمارها آشنایی با روش درمانی لنفوتراپی ندارند و اکثر مراجعین ما، از طریق سیستم ارجاع به کلینیک مراجعه می‌کنند، گفت: چون این بیماری در جامعه ناشناخته است، بسیاری از بیماران راه‌های درمانی مختلفی را تجربه کرده‌اند و حتی برخی بر این باور هستند که این بیماری درمان نمی‌شود، در حالیکه این بیماری  در یک درمان تیمی متشکل از متخصیصین  فیزیوتراپی، تغذیه و روانپزشک قابل درمان است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه عده‌ای نیز با سوءاستفاده از کم اطلاعی، صدمات خطرناکی به آنها وارد می‌کنند،  به عنوان مثال در برخی بیمار هایی که دچار عفونت شدید می‌شوند، توصیه می‌کنیم محل تورم،  زخم برندارد، متاسفانه بیماری داشتیم که از سر بی اطلاعی روی تورم، زالودرمانی و یا طب سوزنی کرده بود!

وی متذکر شد: لنف ادم اولیه خانم ها را بیشتر از آقایان تحت تأثیر قرار می دهد و اغلب در اندام ها بروز می کند و در اندام های فوقانی بیشتر از اندام های تحتانی دیده می شود. گرچه در سایر قسمت های بدن هم می تواند دیده شود.

گفتنی است، دکتر مهرداد یاوری کیا متخصص قلب و عروق - فلوشیپ فوق تخصص اینترونشنال کاردیولوژی و بالون آنژیوپلاستی دوره تکمیلی آنژیولوژی از آلمان است، کلینیک واریس دکتر مهرداد یاوری کیا اولین کلینیک تخصصی در شمالغرب کشور برای درمان غیر تهاجمی و غیر جراحی بیماری های وریدی است. وی  اولین کلینیک لنفوتراپی شمالغرب کشور را نیز در تبریز راه‌اندازی کرده و خدمات تخصصی به بیماران لنف‌ادم ارائه می‌کند.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 725256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =