اجرای یک خانواده هنرمند در پانزدهمین آیین آواز

پانزدهمین نشست تخصصی آیین آواز در واپسین روز و آخرین سه‌شنبه آبان ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. این ماه کانون موسیقی ارسباران برنامه‌گذار این نشست ماهانه میزبان استاد محمدتقی سعیدی مدرس و خواننده قدیمی مکتب آوازی اصفهان بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آوازخوانی در مایه بیات اصفهان توسط مجید عابسی به همراه تار علی ریاحی و دف دختر هنرمندش بهار عابسی از بخش‌های نشست پانزدهم بود. نکته جالب حضور مهتاب سلیمی (همسر عابسی) به همراه این گروه و شعرخوانی (دکلمه) اشعار این اجرا توسط این بانوی هنرمند بود. او شعر تصنیف و آواز را خودش سروده بود. این بخش با خواندن تصنیف «آواز زندگی» از آلبوم «بخوان با من» که پیشتر با صدای همین خواننده (مجید عابسی) منتشر شده بود پایان یافت. عابسی اجرایش را به زلزله‌زدگان کرمانشاه و چند شهر از خطه غربی کشورمان تقدیم کرد.

فضای کلی پانزدهمین نشست آیین آواز از حادثه غمبار زلزله چندان به دور نبود. به شکلی که در ابتدای نشست نیز کلیپ واره‌ای که قطعاتی از موسیقی آوازی و مقامی این منطقه نیز روی کلیپ خودنمایی می‌کرد و تأثر حاضران را برانگیخت.

از دیگر اجراهای آواز در این شب می‌توان از آوازخوانی توسط حسام صحرایی به همراه تار ابوالفضل گودرزی، نی احسان لیوانی و تمبک مهیار سهیلی نام برد. صحرایی شور و ابوعطا خواند و تصنیف قدیمی امان ز هجر رخ یار را پایان‌بخش برنامه‌اش قرار داد. اجرای مهدی صبور به همراه تار استاد جواد جواهری و تمبک امیرحسین غفور نیز یکی از بخش‌های برنامه این ماه بود.

در ادامه نوبت به معرفی شاگرد برگزیده کلاس آواز محمدتقی سعیدی به عنوان استاد مدعو (میهمان) این نشست رسید و سعیدی، محسن سلطانی را به حاضران معرفی کرد و روی صحنه فرا خواند. سلطانی آواز ساده و کوتاه اما سنجیده‌ای را در مایه ابوعطا عرضه کرد. مسعود اربابیان نوازنده نی او را همراهی کرد و این اجرا با استقبال مواجه شد. سرانجام خود سعیدی به همراه تار محمد آدینه و تمبک پیروز شفیعی آواز زیبایش را در مایه دشتی عرضه کرد که بهترین و قوی‌ترین اجرای این شب نیز به همین ترتیب رقم خورد.

در پایان علیرضا معینی مجری برنامه اعلام کرد که شانزدهمین نشست تخصصی آموزشی آیین آواز از ساعت 18 سه‌شنبه 28 آذر در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

57241

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =