ایسنا نوشت: وزیر دفاع آمریکا اظهار کرد، دیدار او از پاکستان بخشی از تلاش‌ها به منظور "تنظیم شروطی برای همکاری‌های آینده" با این کشور است که در نهایت از بین بردن پناهگاه‌های امن "برای گروه‌های تروریستی که ممکن است به هر کسی در این منطقه حمله کنند" را در پی خواهد داشت.

به گزارش روزنامه نیشن، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در روز 4 دسامبر به اسلام‌آباد خواهد رسید و با شهید خاقان عباسی، نخست وزیر پاکستان و قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش این کشور، برای بهبود روابط میان آمریکا و پاکستان دیدار خواهد کرد.

ماتیس به خبرنگاران گفت: این اقدامی از جانب دولت آمریکا به منظور تنظیم شروطی برای همکاری‌های آینده است که برقراری صلح در افغانستان و منع پناهگاه‌های امن برای گروه‌های توریستی را در پی خواهد داشت؛ گروه‌های توریستی‌ای که به هر کسی در این منطقه و یا هر جای دیگر حمله خواهند کرد و اقدامات آنان دامن‌گیر تعدادی از کشورها شده است.

 وی افزود: آمریکا قصد دارد تمرکز خود را برای حصول اطمینان از اینکه هیچ سازمان تروریستی قادر به انجام عملیات از پناهگاه‌های پاکستان نیست، افزایش دهد.

در ماه اکتبر، ماتیس به قانونگذاران آمریکا گفت، دولت تمایل دارد پیش از در نظر گرفتن اقدامات سختگیرانه برای وادار کردن پاکستان به مبارزه قاطعانه‌تر با تروریسم، "یک بار دیگر" با این کشور همکاری کند. وی درخصوص این اقدامات سخت‌گیرانه، لغو جایگاه پاکستان به عنوان اصلی‌ترین متحد غیر ناتو را رد نکرده است.

ماتیس روز شنبه سفر خود به چهار کشور مصر، اردن، پاکستان و کویت را آغاز کرد.

وزیر دفاع آمریکا به خبرنگاران همراه خود گفت: از رهبران پاکستان شنیده‌ایم که از تروریسم حمایت نمی‌کنند. بنابراین از آنان انتظار دارم که چنین اقداماتی در سیاست‌های آنان منعکس شود. آنان گفته‌اند از پناهگاه‌های تروریست‌ها حمایت نمی‌کنند و پاکستان تلفات قابل توجهی از نظامیان و غیرنظامیان در حملات تروریستی داشته، پس انتظار داریم که آنان به سود خود و در حمایت از صلح و ثبات در منطقه عمل کنند. این نخستین سفر من به پاکستان به عنوان وزیر دفاع است. آمریکا به رابطه عملگرایانه‌ای که همکاری‌ها در منافع مشترک میان دو کشور را گسترش دهد، پایبند می‌ماند و در عین حال بر درخواست دونالد ترامپ برای مبارزه با پناهگاه‌های امن تروریست‌ها تاکید دارد.

ماتیس در پاسخ به سوالی در خصوص عدم همکاری پاکستان در مبارزه با تروریسم گفت: پاکستان باید به نفع خود عمل کند. آنان این را می‌دانند و در بسیاری موارد هم همین کار را می‌کنند. اما چیزی که ما در پی آن هستیم گسترش زمینه‌های مشترک و حصول اطمینان از عدم توانایی گروه‌های تروریستی برای انجام عملیات از پناهگاه‌های این کشور است.

ماتیس با اشاره به این که نیروهای 39 کشور در افغانستان حضور دارند، گفت: آمریکا به دنبال یافتن انگیزه‌های مشترکی با آنان است. در حال حاضر زمینه‌های همکاری زیادی وجود دارد که هنوز موثر هستند. زمینه‌هایی نیز وجود داشته‌اند که به دلیل عدم توافق درمورد تصمیم‌گیری‌ها، طی این سال‌ها از دست رفته‌اند.

وزیر دفاع آمریکا از قاهره به اردن خواهد رفت تا در نشستی در مبارزه با خشونت افراطگرایان در غرب آفریقا حضور پیدا کند. این نشست به میزبانی عبدالله دوم، پادشاه اردن در روز دوشنبه برگزار می‌شود.

ماتیس پیش از دیدار از کویت به عنوان بخش پایانی سفر خود، به پاکستان سفر می‌کند.

وی در رابطه با سوریه گفت، عملیات مبارزه با داعش در این کشور به مراحل پایانی خود می‌رسد و انتظار می‌رود تمرکز واشنگتن به جای تامین سلاح مبارزان کرد سوریه، به حفظ خاک این کشور معطوف شود.

ماتیس همچنین پیش از سفر به پاکستان و کویت، با عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر و صدقی صبحی، وزیر دفاع این کشور، در قاهره دیدار خواهد کرد.

بر اساس اعلام وزارت دفاع آمریکا، سفر پنج روزه ماتیس به منطقه با هدف "تصدیق تعهد آمریکا به شراکت در امور خاورمیانه، غرب آفریقا و جنوب آسیا" صورت گرفته است. این سفر یک هفته پس از بدترین حمله تروریستی در تاریخ معاصر مصر در منطقه سیناء صورت می‌گیرد که با حمله بیش از بیست افراط‌گرا به مسجدی در این منطقه همراه بود و بیش از 300 کشته بر جای گذاشت.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 733561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =