برق گرفتگی نتیجه سهل انگاری ست یا تجاوز به حریم شبکه توزیع برق!؟

چندی پیش مدیرکل پزشکی قانونی استان لرستان خبر داد؛ در ٦ ماهه نخست سالجاری ١٢ نفر در استان براثر برق‌گرفتگی جان خود را از دست داده اند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ٢ برابر افزایش یافته است! همین مساله موجب شد تا به سراغ مسوول ایمنی شرکت توزیع برق استان برویم و مصاحبه ای با وی داشته باشیم.

نرگس سپه وند- در شروع مصاحبه از مهندس شاپور رضاییان مسوول ایمنی شرکت توزیع برق استان می پرسیم، با توجه به این آمار حوادث چه توصیه هایی برای هم استانیهای عزیز دارید؟

مهندس شاپور رضاییان می گوید: با توجه به آنالیز حوادث مردمی مرتبط با برق توسط دفتر ایمنی توزیع برق استان لرستان بسیاری از حوادث که برخی از آنها به پیامدهای فاجعه باری نیز منتهی شده اند در اثر عللی بوقوع پیوسته اند که با بکارگیری روشهای ساده و احتیاطات بیشتر قابل پیشگیری بوده اند و عمدتا این حوادث به علت آشنایی نداشتن مردم با خطرات برق گرفتگی و تجاوز به حریم شبکه های توزیع برق بوجود آمده است.

مهندس رضاییان می افزاید: در ادامه به تعدادی از موارد اشاره می شود که با رعایت آنها ،خطرات ناشی از برق گرفتگی را کاهش می دهد:

-دقت کنید که هیچ وقت با دست خیس و پای برهنه به لوازم برقی دست نزنند. همانطور که بیان شد با خیس شدن بدن از مقاومت الکتریکی آن کاسته شده و لذا عبور جریان الکتریکی از بدن شدیدتر و موثرتر می شود زیرا جریان برق همیشه سعی دارد از نزدیکترین و راحتترین راه به زمین انتقال یابد.
-هنگام تعویض لامپ، کلید، پریز یا تعمیر هروسیله یا هر دستگاه برقی دیگر سعی شود که برق از طریق کنتور (فیوز) قطع شده باشد. در همین راستا باید دقت شود که هنگام سیم کشی، سیم فاز در مدار کلید برق قرارگرفته باشد در این صورت با خاموش کردن جریان از طریق کلید جریان فاز قطع خواهد شد. در غیر این صورت هر چند که با بستن کلید برق و قطع شدن جریان نور امکان روشن شدن لامپ وجود نخواهد داشت ولی تماس سیم فاز با بدن انسان و تکمیل مدار مثلاً از طریق زمینی که فرد روی آن ایستاده و یا قرارگیری دست بر روی دستگاه یا دیوار می تواند منجر به عبور جریان از بدن و برق گرفتگی شود.
-به طور کلی استفاده از لوازم برقی معمولی در محیطهای با درجه رطوبت بالا نظیر حمام توصیه نمی شود و باید سعی شود حتی الامکان هیچگونه انشعاب برق در این نوع محیطها وجود نداشته باشد و روشنایی آن از خارج تامین شود. در صورت نیاز اتصال سیمها به لامپ بایدطوری طراحی شود که رطوبت در آن موثر نشود. بخاطر داشته باشید که تحت هیچ شرایطی از بخاریها یا اجاقهای برقی معمولی در محیطهای یاد شده استفاده نشود.
-هنگام روشن بودن لامپ یا هر دستگاه برقی دیگر از تعویض و تعمیر آنها خودداری کنید.
-هیچگاه سیم برقدار را از زیر فرش یا موکت عبور ندهید زیرا ممکن است در اثر عبور و مرور مداوم افراد از
روی آن سیم صدمه ببیند و حالت عایقی خود را از دست بدهد. همچنین در صورتی که اندازه سطح مقطع سیم
با نوع مصرف کننده ای که با آن وصل است متناسب نباشد سیم گرم می شود و از آنجایی که در اغلب موارد کف پوشها، فرشها، موکتها و این قبیل زیراندازها از مواد قابل اشتعالی نظیر نخ، پلاستیک، پشم و الیاف مصنوعی تهیه شده اند آتش گرفته و در نهایت ایجاد آتش سوزی می کند.
-هنگام تمیز کردن دیوارها و لوازم برقی مواظب باشید کلیدها و پریزها خیس نشوند زیرا آب هادی بسیار خوبی است و در صورتیکه وارد کلیدها و پریزها شود خطر جانی و مالی به همراه خواهد داشت دراینگونه مواقع قبل از شروع کار کلید اصلی را ازکنتور قطع و پس از اتمام کار و خشک شدن پریزها و کلیدها فیوز را وصل کنید.
-هنگام سوراخکاری دیوارها بمنظور نصب ساعتهای دیواری، تابلوها یا هر مورد دیگر دقت شود به مسیر سیم کشی برق صدمه وارد نشود.
-در صورتیکه در اطراف ساختمان شبکه برق عبور کرده است هنگام تعویض یا دستکاری آنتن تلویزیون در پشت بام یا بالکن مواظب خطوط برق باشید.زیرا همانگونه که قبلاً بیان شد حوزه القایی حاصل از این نوع شبکه ها قبل از آنکه با آن برخورد شده با ایجاد قوس الکتریکی منجر به برق گرفتگی و سوختگیهای شدید خواهد شد. (یعنی اگر فقط به آن نزدیک شود برق گرفتگی ایجاد می شود).

سوال دوم با با پرسش از علل این حادثه دلخراش مطرح می شود؛

2-فرآیند برق گرفتگی کلا" چیست و علت عمده این حادثه به سهل انگاری و فراموشی مشخص بر می گردد یا استفاده ناصحیح از وسایل برقی؟

به صورت کلی هر دو عوامل فوق در بوجود آمدن حوادث منجر به برق گرفتگی تاثیر گذار هستند و شرکت توزیع برق استان لرستان هم جهت پیشگیری از هرگونه حادثه با اطلاع رسانی و آگاهی بیشتر بوسیله توزیع بروشور ، پوستر و نصب بنرهای ایمنی به هم استانی های عزیز اقدام نموده است .
مدار الکتریکی از یک منبع تغذیه ، مسیر عبور بار الکتریکی و مصرف کننده تشکیل شده . مسیر عبور جریان از یک منبع تغذیه شروع و به زمین ختم می شود همیشه الکتریسیته یا جریان الکتریکی ، کوتاه ترین و سریعترین مسیر را برای رسیدن به زمین پیدا می کند . از آنجا که ۷۰ درصد بدن ما را آب تشکیل داده و آب رسانای بسیار خوبی برای عبور جریان الکتریکی می باشد پس وقتی انگشت ما با یک مدار برق دار تماس پیدا می کند یعنی سریعترین و کوتاه ترین مسیر برای عبور جریان پیدا شده.
شوک الکتریکی یک تحریک ناگهانی سیستم عصبی بدن در اثر عبور جریان الکتریکی است که در صورت عبور بسیار اندک جریان (حدود 100 میلی آمپر) از بدن انسان میتواند با از کار انداختن قلب باعث مرگ شود.

3- تشخیص وسیله برقی دارای اتصالی و دارای وجود اختلال برق چگونه است؟
ابتدا می باست سیستم ارت وجود داشته باشد و وسیله برقی در اینصورت در زمان اتصال بدنه کابل وسیله اتصالی را به زمین هدایت می کند .البته برای تشخیص اینکه وسیله برقی اتصالی دارد با استفاده از فازمتر فشار ضعیف قابل تشخیص است. همچنین می توان از محافظ های کنترل کننده (اتوماتیک)استفاده نمود که در صورت اتصالی وسیله برقی بصورت خودکار مدار تغذیه را قطع می کند.

4- آیا این باور عامیانه که افراد دارای گروه خونی o منفی از خطر برق گرفتگی مصون هستند تایید می کنید؟
خیر، بصورت علمی این مطلب ثابت شده نمی باشد.

در پایان ضمن تشکر از خدمات شبانه روزی شرکت توزیع برق از این شرکت می خواهیم هر گونه نقطه نظر خاص یا توصیه ای دارند، بیان کنند. مدیر روابط عمومی این شرکت نیز خطاب به شهروندان عزیز توصیه هایی در جهت پیشگیری از خطر برق گرفتگی، عنوان می کند؛

توجه داشته باشید:

- بالا رفتن از پایه های برق برای افراد غیرمسول ممنوع و خطرناک است.
- نصب پارچه نوشته یا پرچم وتابلوهای تبلیغاتی و پوستر و ... روی پایه ها و تابلوها و تاسیسات برق جرم بوده و ممنوع است.انجام این کار بسیار خطرناک است.
- خطر برق گرفتگی و سقوط جان افرادی را که از پایه های برق بالا می روند تهدید می کند.
- شبکه ها و تاسیسات برق عایق نیستند بلکه با رعایت حریم و فاصله از آنها می توانیم در مقابل خطرات برق گرفتگی ایمن بمانیم.
- حمل وسایل فلزی با ارتفاع زیاد (لوله فلزی - نردبان فلزی و ...) در زیر و نزدیک شبکه های برق بسیار خطرناک است.
- بیرون آوردن وسایل فلزی از پنجره و مکان هایی که از جلوی آنها شبکه های برق عبور نموهده خطرناک و حادثه ساز است.
- در صورت پاره شدن سیم های برق از دست زدن به آنها خودداری کنید و از نزدیک شدن بچه ها و عابرین به آنها جلوگیری کنید و فورا موضوع را به اتفاقات برق اطلاع دهید.
- در صورت مشاهده هرگونه حادثه ای در تاسیسات و شبکه های برق از آن نقطه فاصله گرفته و بدون دخالت در آن و منع دیگران در این خصوص بلافاصله حادثه را به اتفاقات برق اطلاع دهید.
- فقط افراد صلاحیت دار که از طرف شرکت های برق مشخص شده اند اجازه دارند از پایه های برق جهت تعمیرات و یا نصب لامپ روشنایی صعود نمایند و بالا رفتن افراد غیر مجاز از پایه های برق به هر دلیل جرم محسوب شده و احتمال بروز حادثه برق گرفتگی و سقوط را بدنبال دارد.
- استفاده همزمان از وسایل برقی و روشنایی پرمصرف در خانه و محل کار بخصوص در زمان اوج مصرف (5 بعداظهر الی 10 شب) ممکن است موجب سوختن سیم کشی داخلی و محل کار شده و ایجاد آتش سوزی نماید.
- با تقسیم زمانی مصارف برق در خانه بخصوص لوازم پرمصرف ضمن صرفه جویی، از سوختن سیم کشی داخلی یا انشعاب برق اصلی خانه و بروز آتش سوزی جلوگیری کنید.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =