۰ نفر
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۱

مرتضی ایمانی‌راد *

انتخابات فردا براى اقتصاد ايران بسيار مهم است. دو نفر (از ميان همه كانديداها) در رقابت انتخاباتى قرار گرفته اند. اين دو نه تنها حامل سياست هاى اقتصادى متفاوتند بلكه از يك پارادايم اقتصادى - اجتماعى هم استفاده نمى كنند.

آنها نگاهشان به اقتصاد، به جهان خارج، به مردم، به خط كشى كردن مردم، به سياستهاى صنعتى، به طبقات اجتماعى، به آزادى و به تمامى مفاهيم اجتماعى - اقتصادى متفاوت است. تاكنون چنين رويارويى در صحنه انتخابات كشور در بعد از انقلاب رخ نداده است.

اين رويارويى در شرايطى شكل گرفته است كه اقتصاد كشور در حساس ترين زمان هاى تاريخى خود قرار دارد و به دليل مشكلات عديده و شرايط نامساعد اقتصاد جهانى، به شدت به ثبات نياز دارد. در نتيجه آنچه كه فردا براى انتخاب رييس جمهور چهار سال آينده رقم مي خورد نميگويم براى ايران مهم است، ميگويم تعيين كننده است.

بعد از انتخاب رييس جمهور از هفته آينده اقتصاد ايران بر همين پايه و يا برپايه اى متفاوت و با پارادايمى متفاوت مي چرخد و همه چيز تغيير مي كند. تغييرات اين سياست ها تا جايى متفاوت است كه مي تواند اقتصاد كشور را متفاوت كند. اين تفاوت بيشتر در شكل گيرى بحران ها، نوسان متغيرهاى اقتصادى، تخصيص منابع، تورم عمومى، نرخ رشد اقتصادى، نوع ارتباط با نظام جهانى و در نتيجه حجم تجارت با جهان خارج و بسيارى از متغيرهاى ديگر اثر دارد.

به نظرم شرايط اقتصادى چهار سال بعد از انتخابات روز جمعه يكى از موضوعات مهم آينده اقتصاد ايران است كه بايد با ريزبينى مورد كنكاش قرار گيرد؛ روزى كه با راى مردم ساخته مى شود و يك پارادايم (و نه يك رييس جمهور) را بر اقتصاد ايران حاكم خواهد كرد.

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 666957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =