رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت گفت: به سرعت و طی دو سال آینده ناوگان ملی را توسعه می دهیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از مانا، مجمع عمومی عادی سالیانه سال مالی منتهی به 31 خرداد 1396 کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صبح امروز با بیش از 92 درصد از سهامداران از جمله نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سهام عدالت، صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا) برگزار شد.

در این مجمع دکتر محمد سعیدی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی گفت: پیش بینی می شد سال 95 نسبت به سال 94 دوران بسیار سخت تری را پیش رو داشته باشیم و با توجه به زیان ها و کاهش سودی که مالکان کشتی ها در کل صنعت کشتیرانی پیش بینی کرده بودند، تصور ما این بود که اثرات این زیان ها در شرکت هایی مانند کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز مشاهده شود. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شرکت کشتیرانی تابع متغییرهای جهانی و رشد اقتصادی کشور در سطح بین المللی است بنابراین وضعیت بسیار وخیم تری را برای سال 95 پیش بینی می کردیم.

سعیدی با اشاره به زیان شرکت های معتبر کشتیرانی دنیا اظهار داشت: زیان شرکت مرسک، CMA CGM ، کاسکو و ادغام های پی در پی در این شرکت ها نشان از این داشت که شرایط صنعت حمل و نقل دریایی در سال 95 چندان مناسب نبوده است.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: سیاست کاهش هزینه و استفاده سریع از برجام جهت افزایش ارتباطات و گسترش خطوط و سرویس ها از جمله اقدامات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود تا کاهش سود و زیان احتمالی را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه برجام برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یک فرصت بود، تصریح کرد: کشتیرانی بسیار خوب از فرصت برجام استفاده کرد و توانست دو سرویس خود را به 9 سرویس در سطح بین المللی تبدیل کند. 

سعیدی خاطرنشان کرد: همچنین سرویس های جدید هند به ام القصر و همکاری با شرکت های معتبر بین المللی طی ماه های گذشته ایجاد شده است.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: خوشبختانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این دوران نیز توانست سهم قابل قبولی را از صادرکنندگان و وارد کنندگان کالا به خود اختصاص دهد. 

سعیدی خاطر نشان کرد: به واسطه عملکرد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال 95-96، توانستیم سود قابل قبولی را ارائه دهیم. 

وی با اشاره به وضعیت وخیم رکود در اقتصاد جهانی در سال های گذشته؛ گفت: خوشبختانه در حال حاضر شاخص های حمل و نقل دریایی در سطح بین المللی و رشد اقتصادی کشور مثبت است بنابراین امیدواریم همانطور که در 6 ماه اول سال جاری آمار بسیار مثبتی در رشد نرخ کرایه ها و حمل بار شاهد بودیم در 6 ماهه دوم نیز این وضعیت ادامه پیدا کند. 

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به استفاده از ظرفیت های داخلی برای توسعه فعالیت ناوگان نیز اشاره کرد و افزود: به این منظور به ابتکار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شرکت مشترکی با پنج شرکت معدنی اصلی کشور مانند گل گهر، گوهر زمین، سرمایه گذاری امید و ... ایجاد شده است. 

وی در این باره افزود: هدف از ایجاد این شرکت این است که بارهای صادراتی معدنی کشور را طریق حمل و نقل ترکیبی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و حمل و نقل دریایی به سراسر دنیا صادر کنیم.

سعیدی همچنین به مذاکره جهت ایجاد شرکت مشترک پتروشیمی با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در آینده در دو محور صادراتی محصولات پتروشیمی و معدنی نقشی جدی ایفا خواهد کرد.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تولید حدود 60 میلیون تن محصولات پتروشیمی در کشور در حال حاضر اظهار داشت: این رقم طی پنج سال آینده به حدود 105 میلیون تن خواهد رسید که ظرفیت بسیار خوبی را برای حمل و نقل دریایی ایجاد می کند. 

وی ادامه داد: به همین منظور کشتیرانی در برنامه های آتی توسعه ای خود به دنبال توسعه تانکرها و «کیمیکال کریرها» است تا بتواند این نوع محصولات را حمل کند.سعیدی توسعه ناوگان را یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دانست و تاکید کرد: در حال حاضر میانگین سن ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بالای 16 سال است بنابراین باید از فرصت استثنایی کاهش قیمت ساخت شناور در دنیا و شرایط بسیار خوب فاینانس موجود استفاده کنیم تا ناوگان خود را در بخش کانتینر و تانکر توسعه دهیم . 

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به افزایش 50 درصدی ظرفیت ناوگان با خریدهای تازه ای که صورت گرفته؛ یادآورشد: با ورود چهار فروند شناور کانتینربر جدید به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ظرفیت 100هزار TEU فعلی به 150 هزار TEU افزایش پیدا می کند. 

وی با بیان اینکه 35 تا 40 درصد هزینه ناوگان را سوخت تشکیل می دهد، افزود: شناورهای جدید ورودی به بخش کانتینری همان سوخت شناورهای 6500TEU موجود را مصرف می کنند که در حقیقت در هزینه سوخت نیز صرفه جویی خواهیم داشت. 

سعیدی اظهار امیدواری کرد با حسن نیت سهامداران عمده، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به سرعت و طی دو سال آینده ناوگان را توسعه دهد.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه کشتیرانی نباید تنها به ساخت ده فروند کشتی اکتفا کند، گفت: خوشبختانه قرارداد ده فروند کشتی و رقم 158 میلیون دلاری را که ده سال پیش به هیوندایی پرداخت شده بود در دو سال پیش احیا شد و امروز قراردادی بسته شده است که 22 درصد را کشتیرانی و 78 درصد آن فاینانس طرف خارجی است. این اولین قرارداد فاینانسی بود که پس از برجام در کشور اتفاق افتاد. 

وی در پایان به ورود اولین فروند از ده فروند کشتی خریداری شده در فروردین ماه سال آینده اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: طی ده ماه پس از آن، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سایر کشتی ها را تحویل می گیرد و به این ترتیب میانگین سن ناوگان از 16 سال به کمتر از 12 سال کاهش پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار مانا کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تصویب مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام ، بیش از 163 میلیارد تومان سود تقسیم کرد. 

 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =