ایسنا نوشت:رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران معتقد است نرخ واقعی دلار بر اساس محاسبات انجام شده در اتاق بازرگانی ۴۵۰۰ تومان است و اگر پایین‌تر از این میزان در بازار فروخته شود به ضرر تولید داخلی و به نفع واردات است.

محمدرضا نجفی‌منش اظهار کرد: نرخ ارزی را که ما در اتاق بازرگانی تهران با توجه اختلاف تورم داخلی و تورم خارجی محاسبه کردیم به ۴۵۰۰ تومان رسید. هر چه نرخ دلار از این عدد کمتر باشد میزان صادرات کمتر و میزان واردات بیشتر می‌شود.

وی افزود: اکنون حالتی شده که دیگر تولید داخل مقرون صرفه نیست. تنها چیزی که مقرون به صرفه شده، واردات است و این میزان واردات هم با شعاری که برای امسال در نظر گرفته شده است یعنی " اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال " اصلا همخوانی ندارد.

رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی افزود: باید یکبار دولت به سمت تک‌نرخی شدن ارز برود و اینکه اجازه دهد قیمت‌گذاری ارز بر عهده بازار باشد؛ یعنی به شکلی که با دخالت دولت نرخ ارز پایین نگه داشته شود که باعث خواهد شد اقتصاد شکل مطلوب‌تری به خودش بگیرد.

وی همچنین توضیح داد: درصورتیکه قیمت ارز بالا رود و قیمت مواد اولیه تولید هم افزایش یابد، باعث می‌شود تولید محصول نهایی هم با مشکل مواجه شود.

نجفی منش اضافه کرد: اگر تولید و اشتغال سیاست کلی دولت است باید این موانع را از سر راه بردارد. تا جایی که اطلاع داریم دولت پذیرفته است که ارز به نرخ واقعی خودش نزدیک شود، چراکه منطقی نیست محصولی که قیمتش ۴۵۰۰ تومان است پایین‌تر فروخته شود. اگر اینگونه شود تولید داخل از رقابتی بودن خارج و واردات بیشتر می‌شود.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    26 2
    چرا بعضی اسامی سالیان سال شنیده میشوند در حالی که هیچ کار مثبتی در کارنامه انها نیست؟ محمد رضا نجفی منش را همیشه در راستای حمایت مطلق از خودرو سازان دیده ایم.
    • سعید DE ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
      16 0
      موندم این تولید داخلی چیه؟؟ اصلا چی داخل تولید میکنیم؟؟ همه چی که از چین میاد سرهم میشه به اسم تولید داخلی میدین؟؟ این چه تولید داخلی اونوقت؟؟ مسخره کردین خودتون رو با این تولید داخلی تولید داخلی که قیمتش با تولیدات خارجی حتی برابر نیست ولی قیمتش بیشتر از اوناس به چه درد مردم میخوره؟؟
    • بوئين زهرا IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
      9 1
      واردات با شعار اقتصاد مقاومتی همخوانی نداره ، اما دوزار صادرات کالا و محصولاتی که کیفیت آنچنانی نداره و اگه هم داره مشابه اون در دنیا و با نرخهای بهتر تولید و فروش میره با شعار سال همخوانی داره یا در مجموع با جیب خودتون و این اطاق همخوانی باید داشته باشه ؟
  • فرهاد A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    26 2
    حمایت از پراید تا کجا؟
  • مصطفي ف IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    10 0
    فقط تصور كنيد: وقتي دلار گرون باشه يعني همه چيز تو داخل گرون ميشه. حالا اگه كسي بتونه با نرخ ارز مبادله اي كالاي نهايي وارد كنه چقدر سود مفت ميكنه؟ اما مگه ميشه؟ آره راهش سادس. يه كارخونه درب و داغون تو دورافتاده ترين نقاط كشور بخر. بعد با هزارتا داد و بيداد و هوار بگو اومدم تو اين منطقه محروم اشتغالزايي كنم. يه آگهي استخدام هم بزني ديگه كل مسئولين اون استان و شهرستان ميشن نوكرت. حالا نكته كجاست؟ با جوازي كه داري برو سازمان صمت بگو من مواد اوليم وارداتي و با شعار حمايت از توليد داخلي مجوز واردات مواد اوليه رو با ارز مبادله اي بگير. تموم يه ثبت سفارس ميزني و بعد بجاي مواد اوليه كالاي نهايي رو وارد ميكني و بعدم ميفروشي و .... حالشو ببر
  • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    2 1
    مشکل دولت برای سپردن نرخ ارز به دست بازار وجود دلال های ارزی ست اما بنظر منهم باید بگذارد تا ارز ارزش واقعی خود را در بازار پیدا کند. تا یک عددی برای دلال ها سودآور است و بعد از آن آنها هم ضرر خواهند کرد.
  • بی نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    15 0
    كدام توليد داخلي كدام يك از اين افراد در اتاق بازرگاني توليد كننده به معني واقعي هستند . كلا ما چقدر صادرات توليدي داريم بغير از قالي، بيشتر توليد كنندگان واقعي ما براي داخل كشور توليد مي كنند كه دلار ارزان به خاطر بعضي مواد كه از خارج وارد مي كنند به نفع انان است. واقعا سهم صادرات توليدي واقعي نه ميوه و محصولات كشاورزي و مواد معدني خام كه سودش نصيب دلالان مي شود از درامد كشور چقدر است؟ كه براي تشويق آن ، مردم توليد كنندگان داخلي و كشاورزي كه سم و ديگر اقلام وارداتي مي خرد بايد متضرر شوند
  • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    20 0
    اگر دلار 5000 تومن هم بشه و بعد از همین اقایان سوال کنین نرخ واقعی ارز چقدر باشه به نفع صادرات هست جواب میدن 7500 نومن بشه به نفع صادرات میشه
  • بی نام A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    9 0
    مبنای محاسبه تون چیه؟ نرخ تورم؟ همین مبنای محاسبه نشون میده سطح دانش اقتصادی دست اندرکاران اقتصاد در این کشور در حد تاسف آوری پائینه. نرخ تورم فقط یکی از عوامل موثر در تعیین نرخ ارز هست. اگر دولت دلار ناشی از صادرات رو وارد بازار نکنه و اجازه بده فقط عرضه و تقاضا نرخ ارز رو تعیین کنن باز هم شما به مکانیسم بازار معتقد هستین یا فقط با یهره گیری از دلار نفتی هست و کاهش وحشتناک ارزش برابری ریال و قدرت خرید مصرف کننده هست که عده ای خاص و رانت خور میتونن به اسم بخش خصوصی جیباشون رو پر کنن؟ سقوط ریال قدرت خرید مصرف کننده ایرانی رو به شدت پایین آورده و به همین علت برای عده ای صادر کننده سودآوره.
  • محمد A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    8 0
    اگر قصد واقعی بر سر و سامان دادن به نرخ دلار بود، قطعا دلار تک نرخی می شد ولی چون خود دولت و دوستان دلال بازار هستند تفاوت قیمت رسمی با بازار سود زیادی نصیبشون می کنه
  • ابراهیم A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    11 0
    کاش اینقدر سواد شنونده رو پایین فرض نکنیم و یا حداقل اگر نمیتونیم نظر ندهیم ارزش ریال یا همون پول ملی وقتی میاد پایین هیچ کمکی به صادرات نمیکنه هر چند این شعار رو سال هاست که میشنویم و فقط این دور باطل رو به نفع کسانی که دلار یا ذخیره کالایی دارند تجدید میکنه و در نهایت در یک دوره چند ماهه تورم ایجاد شده مجدد همه هزینه های تولید رو به همون اندازه و بیشتر بالا میبره. همه مواد اولیه حتی اون های که تولید 100 درصد داخلی هستش بر اساس قیمت جهانی و نرخ دلار محاسبه میشه و از اونطرف دولت دستمزد نیرو کار رو هم برای جبران تورم بالا میبره و و و و و در نهایت هزینه تولید بیشتر از افزایش نرخ برابری بالا میره و فقط دولت که بزرگترین دلار فروش مملکته سود میکنه و بعدش رانت خوارن محترم
  • بی نام A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
    0 0
    با حساب شما هر روز بايستى ارزش پولى كشور را پايين بياريم تا صادرات داشته باشيم. همانگونه كه المان وامريكا وسوئد مى كنند؟؟.