دادستان کل کشور : خراسان جنوبی کمترین آمار جرم و جنایت را در کشور دارد

ایرنا نوشت:

دادستان کل کشور گفت : سند چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران، سندی مصوب و پیش رو برای دولت، دستگاه قضایی و برای همه محافل علمی و تحقیقاتی کشور در بحث امنیت انسانی است.

حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی شامگاه پنجشنبه در مراسم اختتامیه دومین همایش بین المللی امنیت انسانی در غرب آسیا که در دانشگاه بیرجند برگزار شد با بیان اینکه در سند چشم انداز، امنیت در بخش های مختلف دیده شده افزود: در حوزه امنیت شخصی و اجتماعی در این سند به حفظ کرامت انسان، حفظ حقوق انسانها، آزادی های مشروع ، امنیت غذای ، عدم تبعیض ، عدالت اجتماعی و نهاد خانواده اشاره شده است.

وی ادامه داد: این سند همچنین در حوزه امنیت اقتصادی به مواردی از جمله جامعه دور از فقر، اشتغال و کار و تلاش، ارتقای سطح نسبی درآمدها، برخورداری از فرصت های برابر، توزیع مناسب درآمدها و رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی بدور از تبعیض پرداخته است.

دادستان کل کشور، مردم سالار دینی و جامعه بدور از فساد و زد و بندهای مرسوم سیاسی را از مباحث حوزه امنیت سیاسی در سند چشم انداز 20 ساله ایران ذکر کرد و گفت: از زمانی که نگاشتن در دنیا آغاز شده مجموعه تهدیدات اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و فکر، زندگی انسان را به خطر انداخته است.

حجت الاسلام رییسی با اشاره به اینکه خطراتی که زندگی انسان را تهدید می کند دو دسته هستند یادآور شد: خطرات و آفات طبیعی همچون زلزله و سیل که از اراده انسان خارج هستند و نیز بلایای نفسانی که به مراتب خطرناک تر از بلایای طبیعی هستند که جنگ ، مواد مخدر و کشور گشایی نمونه ای از این نوع خطرات می باشند.

وی ادامه داد:برای مصون ماندن از بلایای طبیعی باید به خدواند پناه برد زیرا خداوند راهکارهای تکوینی مقابله با این خطرات را ارائه کرده و انسان باید به کشف آن در بپردازد و از طرفی نیز برای مصون ماندن از خطرات نفسانی باید قوانین تشریعی خداوند یعنی باید ها و نبایدها را عملی کرد.

حجت الاسلام رییسی، خودسازی را رمز برخورداری انسان از امنیت دانست و گفت: انسان با برقراری چهار نوع تعامل می تواند به رشدو تعالی برسد که تعامل با خود،خدواند، دیگران و طبیعت از این نوع می باشند.

وی بااشاره به جرائم سازمان یافته که زندگی انسان را تهدید می کند افزود:در استان خراسان جنوبی که دارای مرز مشترک با افغانستان است مسائلی همچون مواد مخدر و آسیب های اجتماعی مردم این خطه را تهدید می کند.

وی اظهار کرد: اما این در حالی است که خراسان جنوبی کمترین آمار جرم و جنایت را در کشور دارد که دلیل آنرا باید در فرهنگ و دین مداری مردم این خطه دانست زیرا مردم این استان در تمام نقاط شهری و روستایی، مردمی فرهنگی هستند.

وی با اشاره به اینکه توسعه یافتگی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است گفت: باید در حوزه های اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی به توسعه یافتگی برسیم که نگاه دولت و مجلس هم همین است اما این امر باید بدور از مضرات آن باشد.

حجت الاسلام رییسی افزود: اگر به حوزه های امنیت سازی و مصون سازی انسان نگاه کنیم راهکارهای خوبی در فرهنگ قرآنی و اسلامی می یابیم.

وی یادآور شد:در سند چشم انداز ایران هم مسائل تربیتی به عنوان مسائل سیاسی و مبنایی مورد توجه قرار گرفته و برخورد قضایی به عنوان آخرین راهکار برای مصون سازی جامعه مطرح شده است.

دومین همایش بین المللی امنیت انسانی در غرب آسیا روزهای دوم و سوم اردیبهشت ماه جاری به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار شد.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411119

برچسب‌ها