۰ نفر
۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳

راجر مور، بازیگر محبوب سینمای انگلستان در ۸۹ سالگی در کشور سوییس چشم از جهان فروبست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مور یکی از نمادهای سینمای بریتانیا بود که بیش از همه برای بازی در نقش جیمز باند شناخته می‌شد. خبر درگذشت او سه‌شنبه دوم خرداد با انتشار بیانیه‌ای از سوی فرزندش اعلام شد. در این بیانیه آمده است: «او پس از یک دوره کوتاه مبارزه شجاعانه با بیماری سرطان امروز از دنیا رفت.»

مور، سومین بازیگری بود که به نقش مامور مخفی مشهور سینمای جهان؛ جیمز باند، جان بخشید و از قرار بیش از همه در این نقش دوام آورد. او علاوه بر بازیگری برای فعالیت‌های بشردوستانه مشهور بود و از سال ۱۹۹۱ به عنوان سفیر حسن نیت یونیسف فعالیت می‌کرد.

بازیگر سرشناس سینمای انگلستان سال ۱۹۲۷ در لندن به دنیا آمد و پس از مدتی فعالیت در صنعت مدلینگ در دهه پنجاه پا به استودیوی فیلمسازی متروگلدن مایر گذاشت و با آن‌ها قرارداد بست. نخستین آثار کارنامه کاری او آثار درخشان و ماندگاری نبودند و او پس از یک دوره بازیگری در این گونه آثار پا به دنیای برنامه‌های تلویزیونی گذاشت و آنجا طعم موفقیت را چشید.

او سال ۲۰۱۴ در این باره گفته بود: «در سال‌های آغازین فعالیت حرفه‌ای به من گفتند برای موفقیت به شخصیت، استعداد و شانس به یک اندازه نیاز دارم. برای من شانس بیش از ۹۹ درصد عامل موفقیت بود. خیلی بد است که مستعد باشی اما در زمان مناسب در مکان مناسب نباشی.»

او در عرصه تلویزیون با آثاری همچون «آیوانهو» کارش را آغاز کرد و با سریال‌هایی چون «قدیس» و «کاوشگران» به شهرت رسید.

راجر مور پیش از اینکه نخستین بار در سال ۱۹۷۳ در نقش جیمز باند ظاهر شود، چند بار پیشنهاد بازی در این نقش را دریافت کرده بود اما هر بار به دلیل تداخل با بازی در سریال‌های تلویزیونی موفق به بازی در این نقش نشده بود. زمانی که شان کانری از بازی در نقش جیمز باند کناره گرفت، بار دیگر این پیشنهاد به مور ارائه شد. «زندگی کن و بگذار بمیرد» نخستین فیلم او در نقش جیمز باند بود. مور پس از آن در یک دوره ۱۲ ساله در شش فیلم دیگر در نقش مامور ۰۰۷ ظاهر و به این ترتیب طولانی‌ترین زمان بازی در این نقش را به نام خود ثبت کرد و هنگامی که بازی در این نقش را کنار گذاشت، ۵۸ سال داشت.

این بازیگر پس از خروج از دنیای فیلم‌های جیمز باند و واگذار کردن این نقش به تیموتی دالتون تا مدتی از دنیای بازیگری کناره گرفت. او دهه 90 بازیگری را از سر گرفت و در چندین نقش کوچک در فیلم‌هایی چون «دنیای اسپایس» و «سفر آبی» ظاهر شد.

دو کتاب درباره دوران بازیگری در نقش جیمز باند و دو کتاب زندگینامه از دیگر آثار این بازیگر است. او که همواره از شان کانری به عنوان جیمز باند مورد علاقه‌اش نام می‌برد، سال ۲۰۱۲ نظرش را عوض کرد و دنیل کریگ را بهترین جیمز باند تاریخ نامید.  

منبع: گاردین/ ۲۳ می

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 668920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
    66 0
    خدا رحمتش کنه چه خاطراتی با فیلمهاش داشتیم
  • میتاد کارا US ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
    49 0
    فیلمهای باند در دوره او نسبت به قبل و بعد خود اکشن تر و بی پروا تر بود