کاربران خبرآنلاین در پاسخ به نظرخواهی خبرآنلاین نوشتند که باید در ایران مالیات بر مصرف دریافت شود تا مشکلات کنونی کاهش یابد.

به گزارش خبرآنلاین، هدف از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده علاوه بر کسب درآمد برای دولت، شفاف شدن جریان کالا و خدمات در کشور و روشن شدن وضع درآمد افراد، اصناف و شرکتها برای گرفتن مالیات واقعی بردرآمد سالانه بود.

پس از گذشت شش سال هنوز هم بسیاری خواستار اصلاح این قانون هستند.خبرآنلاین از کاربران پرسید که آیا شش سال پس از  اجرای این قانون آیا مشکلات اصناف و مصرف کنندگان بیشتر شده یا کمتر ؟

تعداد زیادی از کاربران که نسبت به اعلام نظر در خصوص این سئوال اقدام کردند، معتقدند باید در ایران مالیات بر مصرف دریافت شود تا مشکلات کنونی کاهش یابد. 

 بی اطلاعی از محل هزینه کرد مالیات و کلا هر پولی که تحت عنوان عوارض و مالیات از مردم اخذ می شود یکی از گلایه های کاربران خبرآنلاین بود به طوری که یکی از کاربران که نام خود را درج نکرده ، نوشته است:" تا وقتی شفاف اعلام نشه این پولها و سایر درآمدها کجا مصرف میشه پول زور حساب میشه.مثل شهرداری که به اسم پول کسری پارکینگ برای مردم هزاران میلیارد فیش صادر کرد و پول گرفت در حالیکه حتی دریغ از یک پارکینگ که ساخته شود. "

جمشید تهرانی دیگر کاربر خبرآنلاین نیز در پاسخ به کسانی که اعلام کرده اند در اروپا نیز مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد،  گفته است: "بله در اروپا وجود داره ولی درست محاسبه میشه. مالیات بر ارزش افزوده اسمش روشه یعنی مالیات بر سود یعنی اگر شما از خرید و فروش جنسی 1000 تومن سود میکنی باید 10 درصدش رو بدی ولی در ایران این مالیات در عمل تا اونجایی که من دیدم از کل ارزش کالا و خدمات مورد معامله اخذ میشه. در ثانی در یک چرخ تولید و توزیع و واسطه گری این مالیات خرد میشه وبی در ایران در هر چرخه مجزا حساب و اخذ میشه. در خارج از ایران با سیستم یکپارچه مالیاتی به صورت برخط هنگام فروش کالا و خدمات مالیا بر ارزش افزوده اخذ میشه ولی در ایران مانند قرن گذشته توسط ممیز و به صورت علی الراس حساب میشه و در نهایت در خارج اصناف مالیات را به قیمت نهایی کالا منتقل نمیکنند ولی در ایران این کار را می کنند."

دریافت مالیات در رستوران ها ، از محل خرید شارژ تلفن همراه و ... نیز غالبا با اعتراض کاربرانی همراه بوده که معتقدند دلیلی برای ارائه این مالیات وجود ندارد .

سیروس نیز نوشته است: "اگر یک کالا ده دست بچرخه ده بار از کل قیمت کالا مالیات بر ارزش افزوده گرفته میشه این در حالی که اسمش روشه مالیات بر ارزش افزوده یعنی این مالیات به سود حاصله باید بسته بشه در نتیجه این فقط اجحاف به مصرف کننده است. "

 برخی از فعالان صنف طلا این مالیات را خصوصا برای صنف طلافروش نامناسب دانسته و معتقدند در اثر این وضعیت رکود ایجاد می شود . علیرضا نوشته است : "تو صنف طلا، باید این مالیات از اجرت ساخت کسر بشه ولی اینقدر بدون این که کاری رو طلای ساخته شده صورت بگیره محاسبه میشه و در هر معامله موجب می شه قیمت بطور کاملا کذایی بالا بره. در صورتی که باید فقط یکبار محاسبه بشه. طلا مثل پول میمونه. پول چطوری ممکنه تو معامله ارزشش بالا بره اونهم 9؟"

 بسیاری از کاربران نیز نوشته اند نه تنها این قانون منجر به شفافیت اقتصادی نشده بلکه مشکلات اصناف خرده پا را به شدت افزایش داده است . 

 

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 669118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
    4 0
    موافقم. اصل کار درست است اما شفاف و قانونمند نیست.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    0 0
    این نظرسنجی ها می تونه سبب تغییر در قانون بشه؟