محمد کربلائی کریمی *

در مورخ سوم خرداد نود و شش مطلبی در سایت خبرآنلاین با عنوان "لطفا شهر را به دست مهندسین عمران نسپارید" توجه مرا به خود جلب کرد.

پس از مطالعه متن، علیرغم اینکه کاملا" از مناظره و مشاجره و درگیری‌های لفظی دوری می‌کنم . اما از آنجاکه مطلب را غیر واقعی و به دور از حقیقت و کم‌لطفی در حق مهندسین عمران دیدم، ترجیح دادم در چند جمله کوتاه ، توضیحاتی را جهت روشن شدن ذهن نویسنده محترم مطلب باستحضار خوانندگان محترم برسانم .

نویسنده محترم در متن مورد بحث اعلام کرده است "کار مهندسین عمران یا سازه یا زلزله ساخت بنا و تعیین مقاومت مصالح و محاسبات عددی مربوط به ساختمان است و هیچ سنخیتی با اداره شهر ندارد." در حالی‌که، مهندس عمران برخلاف متن فوق دارای گرایشهای متعددی است و رشته ای مادر در مهندسی محسوب می‌شود.

همچنین در قسمتی دیگر از متن آمده است، "مهندسین رشته هایی که به شهر به عنوان یک عملیات عمرانی نگاه می‌کنند و حتی یک واحد جامعه شناسی شهری، برنامه ریزی شهری، مدل های محیط زیست شهری، آب و هواشناسی شهری، اقتصاد شهر و درس های مشابه نخوانده اند."

برخلاف اظهارنظر نویسنده محترم متن، مهندس عمران در اکثر موارد عنوان شده دارای گرایش‌های مختلفی در مقاطع بالاتر از کارشناسی اعم از گرایش محیط ریست، برنامه ریزی و حمل و نقل، مهندسی آب و فاضلاب، مهندسی منابع آب هستند و اتفاقا" تمامی موارد عنوان شده شامل اقتصاد مهندسی، هواشناسی، مدل‌های هیدرولیکی و هیدرولوژی و برنامه ریزی و مدیریت پروژه و... جزء درس‌های اصلی مهندسی عمران محسوب می‌شوند.

بدین جهت از سایت محترم خبرآنلاین تقاضا دارم به منظور تنویر افکار عمومی نسبت به رشته مهندسی عمران و تقدیر از جامعه میلیونی زحمتکش سازنده مهندسی عمران، نسبت به نشر این مطلب در کنار مطلب عنوان شده اقدام فرمایند .

*نویسنده و عضو باشگاه پژوهشگران جوان، کارشناس ارشد مهندسی عمران

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 669236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =