نماینده ولی فقیه در گیلان، آیت الله ربانی را جزو پیشگامان نهضت انقلاب اسلامی دانست و گفت: مرحوم ربانی جزو طلاب فاضل، دانشمند، مجتهد و صاحب نظر بود، اما متاسفانه آن طور که شایسته است از ایشان قدرشناسی نشده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از  روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، آیت الله زین العابدین قربانی، نماینده ولی فقیه در استان گیلان در همایش ملی و بزرگداشت آیت الله شهید «محمدمهدی ربانی املشی» که پیش از ظهر چهارشنبه سوم خرداد ٩٦ در مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیاء(ص) رشت برگزار شد، آیت الله ربانی املشی را مصداق آیه «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ» دانست و اظهار کرد: آیت الله ربانی املشی مظلوم زیست و مظلومانه به شهادت رسید.

وی با اشاره به آشنایی اندک مردم گیلان با این شهید بزرگوار، افزود: اگرچه آیت الله ربانی املشی یک گیلانی محسوب می شود، اما بزرگ شده قم است. پدر بزرگوار آیت الله ربانی از علمای معروف گیلانی مقیم قم بود و کلاس درس داشت لذا آشنایی من با آیت الله محمدمهدی ربانی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله مومن و... از همان دوران آغاز شد و به مدت هشت سال شاگرد فقه و اصول مکتب امام خمینی(ره) بودیم. امام جمعه رشت با اشاره به شکل گیری مبارزات انقلابی از سال ٤٢، تصریح کرد: آیت الله ربانی املشی کسی بود که از امام خمینی درخواست رساله کرد و لذا کتاب «ذخائرالعباد» تالیف و در اختیار مردم قرار گرفت. بعد از رحلت آیت الله العظمی بروجردی نیز آیت الله ربانی املشی جزو کسانی بود که امام را به عنوان مرجع معرفی می کرد.

نماینده ولی فقیه در گیلان آیت الله ربانی را جزو پیشگامان نهضت انقلاب اسلامی دانست و گفت: وقتی که مسئله مبارزات شروع شد، آیت الله ربانی املشی به نمایندگی از امام خمینی برای روشنگری به کاشان رفت و توسط رژیم به دزفول، شهربابک، جیرفت، فردوس و شوشتر تبعید شد. در همان زمان بنده نیز در گیلان به خاطر سخنرانی و ترویج اندیشه امام دستگیر و زندانی شدم. این کارشناس دینی با بیان اینکه آیت الله ربانی املشی دین دار، متعصب و متقی بود، اضافه کرد: ایشان در خدمت امام و امین امام بود و به خاطر همین دین داری و پیشگامی سال های متمادی در تبعید به سر برد.

وی با اشاره به خدمات آیت الله ربانی املشی در کسوت دادستان کل، عضو شورای نگهبان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو مجلس خبرگان رهبری و نماینده مجلس شورای اسلامی، متذکر شد: مرحوم ربانی جزو طلاب فاضل، دانشمند، مجتهد و صاحب نظر بود، اما متاسفانه آن طور که شایسته است از ایشان قدرشناسی نشده است. آیت الله قربانی با بیان اینکه حضور پدر بزرگوار آیت الله ربانی در این منطقه در دوران کهولت تاثیرات ویژه ای در مردم املش گذاشته است، خاطرنشان کرد: امروز آثار این معنویت دیده می شود و مردم املش دین دار و طرفدار انقلاب و روحانیت هستند. مطالعه کتاب دینی - عرفانی «المراقبات» سفارش پدر بزرگوار این عالم ربانی به من بود.

امام جمعه رشت با بیان اینکه جرقه معنویت امام خمینی(ره) مطهری ها، بهشتی ها، رجایی ها، قدوسی ها و بزرگانی همچون ربانی املشی ساخت، یادآور شد: براساس مستندات باقی مانده، آیت الله ربانی املشی توسط انگشتر مسموم مظلومانه به شهادت رسیده است. ایشان در عمر ٥١ ساله خویش برکات فراوانی برای انقلاب، حوزه علمیه و دستگاه قضایی داشت. متاسفانه تاکنون کتابی از نوشته های ایشان منتشر نشده است که امیدواریم مستندسازان اقدامات لازم را انجام دهند. در حاشیه این مراسم؛ نمایشگاهی از آثار و تالیفات آیت الله ربانی املشی در نگارخانه مارلیک مجتمع خاتم الانبیاء (ص) رشت دایر شد.


***

فقیه مبارز آیت اللّه محمدمهدی ربانی رانکوهی معروف به ربانی املشی در نیمه شعبان سال ١٣١٣ هجری قمری، در خانواده ای روحانی و دین دار در قم دیده به جهان گشود؛ از ٥ سالگی به مکتب‌خانه و پس از ٢ سال به دبستان رفت. پس از آن علوم دینی را آغاز کرد و با ورود به حوزه علمیه قم، از استادان آن دوره بهره برد. با پایان یافتن دوره سطح، در درس‌های خارج سید حسین طباطبایی بروجردی و امام خمینی (ره) شرکت جست.

وی دارای سابقه مبارزه انقلابی در زمان قبل از انقلاب اسلامی بود و پس از انقلاب در سمت‌های گوناگون مانند نمایندگی مجلس خبرگان قانون اساسی از گیلان، ریاست شعبه اول دادگاه عالی، عضویت در ستاد انقلاب فرهنگی، عضویت در شورای عالی قضایی، دادستان کل کشور، عضویت در شورای نگهبان، عضویت در مجلس خبرگان رهبری از استان خراسان و عضویت در هیأت رئیسه این مجلس، نماینده حضرت امام (ره) در منطقه گیلان است.

آیت اللّه ربانی املشی از نخستین افرادی بود که از طریق ترور بیولوژیک به لقاءالله پیوست. وی، پس از عمری تلاش، مجاهدت، مبارزه و کوشش برای پیروزی و سربلندی اسلام و حکومت اسلامی، در ۱۷ تیر ۱۳۶۴ در ۵۱ سالگی در اثر بیماری سرطان به لقاءالله پیوست.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 669528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =