ایرنا نوشت:رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دهلران گفت: حفاری پژوهشی و حفاظتی تپه پیش از تاریخ علی کش در این شهرستان پس از 50 سال وقفه از سر گرفته شد.

فرج فاضلی روز پنجشنبه در گفت و گویی اظهار کرد: با مجوز پژوهشکده باستان شناسی کشور برنامه لایه نگاری به منظور گاه نگاری تپه علی کش شهرستان دهلران 220در کیلومتری جنوب ایلام به سرپرستی دکتر دارابی تا 25 خرداد جاری انجام خواهد شد.
وی یادآور شد: با پیگیری های صورت گرفته در خصوص تامین اعتبار پایگاه تپه های پیش از تاریخ دهلران، انجام برنامه های حفاری، پژوهشی و حفاظتی در دستور کار قرار گرفت.
وی یادآور شد: این برنامه بر اساس ماده 11 قانون حفظ آثار ملی و در اجرای بند 3 ماده 3 قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی مصوب سال 1367 و موافقت معاون رییس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور انجام می شود و اعتبار آن از محل اعتبارات پایگاه پژوهشی تپه های پیش از تاریخ دهلران تامین شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دهلران گفت: این اداره نیز پیگیری های لازم را در این خصوص انجام داده و به صورت روزانه از کاوش های تپه توسط یگان حفاظت بازدید می کند.
تپه باستانی علی کش در بخش موسیان شهرستان دهلران از مهمترین سایت های پیش از تاریخ ایران محسوب می شود که قبل از انقلاب و در سال های 1961 تا 63 میلادی توسط باستان شناسان خارجی مانند فرانک هول، جیمزنیلی، هنری رایت و... حفاری شده و شامل سه دوره فرهنگی بزمرده، علی کش و محمدجعفر است.
این تپه در سال 79 در فهرست آثار ملی کشور ثبت و در سال 88 توسط کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام تعیین عرصه و حریم شده است.
تپه علی کش در شهرستان دهلران به عنوان مهد کشاورزی جهان شناخته شده است و کاوش های باستان شناسی ثابت کرده اند که برای اولین بار ساکنان علی کش در 9 هزار سال پیش نوعی گندم و جو را کشت کرده و همچنین به اهلی کردن برخی حیوانات مانند بز پرداخته اند.
این تپه تاریخی قابلیت ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو را دارد و پرونده مقدماتی ثبت جهانی آن نیز در دست اقدام است.
براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95، شهرستان مرزی دهلران در 220 کیلومتری جنوب ایلام 66 هزار نفر جمعیت دارد که در چهار شهر و 64 روستا سکونت دارند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 672197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =