ایسنا نوشت: مدیرکل امور عشایری استان ایلام گفت: عشایر مصداق بارز تحقق شعار سال و سیاست‌های اقتصاد مقامتی هستند که نیاز به حمایت بیشتر دارند و یکی از ویژگی‌های بارز عشایر تولید زیاد و مصرف کم است.

علی سلیمی در مورد وضعیت عشایر استان اظهار کرد: در کشور به‌ طور عام و در استان ایلام به‌ صورت خاص، سه جامعه شهری، روستایی و عشایری زندگی می‌کنندو این سه قشر تشکیل دهند یک جامعه و کشور هستند و این جوامع به‌ هم‌ پیوسته و زندگی هرکدام به دیگر مرتبط است.

وی با بیان اینکه تاریخ زندگی عشایری به 7 هزار پیش برمی‌گردد و استان ایلام یکی از استان‌های عشایری کشور است، افزود: در استان ایلام بیش از 9 هزار و 736 خانوار عشایری با جمعیت حدود 60 هزار نفر وجود دارد و این قشر در قالب 12 ایل و 32 طایفه در 95 کانون توسعه استقرار دارند.

درون کوچ بودن ویژگی اصلی عشایر ایلام

سلیمی با اشاره به اینکه ویژگی منحصربه‌فرد عشایر استان درون کوچ بوده و به دلیل چهارفصل بودن آب هوایی در این منطقه عشایر استان فقط در داخل مرتع خود استان قشلاق و ییلاق می‌کنند، خاطرنشان کرد: استان ایلام سالانه میزبان عشایر استان‌های لرستان، همدان و کرمانشاه با بیش از 3 هزار خانوار و 600 هزار رأس دام است و این عشایر موقع کوچ به ایلام از سه‌راه کاشی پور بخش سومار تا دشت مهران، دشت برتش دهلران و موسیان مستقر می‌شوند.

نقش مهم عشایر در تولید

مدیرکل امور عشایری استان ایلام ادامه داد: عشایر استان خدمات بسیار ارزشمندی در زمینهٔ تولید و اشتغال‌زایی دارند و علی‌رغم کاهش جمعیت عشایر اما همواره این قشر از جامعه در فرایند تولید و توسعه همیشه نقش اساسی و بسزایی ایفا کرده‌اند.

عشایر مصداق بارز تحقق شعار سال و اقتصاد مقاومتی هستند

وی با بیان اینکه عشایر مصداق بارز تحقق شعار سال و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هستند که نیاز به حمایت بیشتر دارند و یکی از ویژگی‌های بارز عشایر تولید زیاد و مصرف کم است، افزود: 95 درصد قلم روهای مرتعی و جنگلی استان در اختیار عشایر بوده و از آن استفاده می‌کنند.

هر سیاه‌چادر یک پاسگاه مرزبانی است

سلیمی با تأکید بر اینکه عشایر استان ایلام در نوار 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق مستقر هستند بنابراین هر سیاه‌چادر یک پاسگاه مرزبانی محسوب می‌شود و نقش مهمی در تولید امنیت هم ایجاد می‌کند، گفت: عشایر استان ایلام چه در ادوار گذشته و حال و بخصوص 8 سال دفاع مقدس پاسدار نظام، خاک و وطن بوده‌اند و همچنان باانگیزه بیشتر در کنار زندگی روزمره در حفظ و حراست از مرزها تلاش می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام ادامه داد: هر سیاه‌چادر عشایر به‌ عنوان یک مرکز پدافند غیرعامل عمل می‌کند و هزینه‌های ایجاد امنیت را کاهش می‌دهد و تاکنون عشایر استان به‌خوبی از مرزها حفاظت و حراست کرده‌اند و این‌یک سرمایه بزرگ است.

وی با اشاره به اینکه در زندگی عشایر تمام اعضا خانواده از کوچک تا بزرگ گرفته درزمینهٔ تولید فعالیت کنند و منتی بر سر کسی ندارند افزود:به گفته امام خمینی(ره)، «عشایر ذخایر انقلاب هستند» این جمله به معنای واقعی در جامعه نمود دارد.

11 درصد جمعیت استان ایلام عشایر هستند

سلیمی با بیان اینکه بیش از 11 درصد جمعیت استان ایلام عشایر هستند و بیش از یک‌میلیون 400 هزار رأس دام در اختیاردارند که 71 درصد جمعت دامی استان را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: سالانه 70 هزار و 900 تن گوشت قرمز، 25 هزار تن شیر، 350 تن پشم، 465 تن روغن حیوانی منحصربه‌فرد ایلام، توسط عشایر استان تولید و روانه بازار مصر می‌شود و دراین‌بین روغن حیوانی ایلام بهترین و خوشمزه‌ترین روغن حیوانی است.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام ادامه داد: ارزش اقتصادی سالانه تولیدات عشایر استان 350 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه درگذشته‌های دور بعد از جنگ تحمیلی سالانه عشایر زیادی روی مین‌های باقی‌مانده از جنگ می‌رفتند و تلف می‌شدند، گفت: امروز با تلاش‌های صورت گرفته درزمینهٔ مین‌زدایی بسیار به‌ندرت عشایر استان با مین مواجه می‌شدند.

آب‌رسانی به عشایر اولویت امور عشایر ایلام است

سلیمی با اشاره به اینکه عمده‌ترین فعالیت امور عشایر به جامعه هدف تأمین آب موردنیاز عشایر در کنار سایر فعالیت‌ها ازجمله تأمین مایحتاج روزمره، مرمت و بازسازی راه‌های عشایری، جایگزین سوخت کمک به بهره‌وری بیشتر و راهنمایی و هدایت عشایر به‌سوی تولید بیشتر و بهتر است.

خدمات‌رسانی به عشایر به‌هیچ‌عنوان متوقف نمی‌شود

وی با تأکید بر اینکه روزنه 720 مترمکعب و سالانه 260 هزار مترمکعب آب‌رسانی به عشایر استان صورت می‌گیرد و امور عشایری استان با 30 دستگاه تانکر آب موردنیاز عشایر را تا تأمین می‌کند تصریح کرد: در برخی مواقع ممکن است محدودیت مالی داشته باشیم اما خدمات‌رسانی به عشایر به‌هیچ‌عنوان متوقف نمی‌شود.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام ادامه داد: بیش از 2 هزار و 200 کیلومتر راه عشایری در استان ایلام که این راه‌ها سالانه دو بار بازگشایی و مرمت می‌شوند.

افزایش سرانه آرد عشایر استان

سلیمی افزود: توزیع آرد عشایر در دولت تدبیر و امید یک جهش خوبی داشته به‌نحوی‌که مشکل عشایر استان درزمینهٔ آرد رفع شده به‌نحوی‌که تا قبل از سال 92 سرانه هر فرد 5 و نیم کیلو بود که در دولت دبیر و امید این مقدار به 12 کیلو نیم افزایش پیداکرده است.

90 درصد عشایر ایلام تحت پوشش بیمه هستند

وی با تأکید بر اینکه دغدغه اصلی عشایر آب‌ونان است و مابقی امور را خودشان به‌خوبی پیش می‌برند افزود: 90 درصد عشایر استان تحت پوشش بیمه‌ای عشایر و روستایی قرار دارند.

وجود 14 شرکت تعاونی عشایری فعال در ایلام

مدیرکل امور عشایری استان ایلام ادامه داد: حدود 14 شرکت تعاونی عشایری در سطح استان فعال هستند و حساب‌وکتاب شفاف و دقیق درزمینهٔ توزیع مایحتاج عشایر به‌خوبی اقدام می‌کنند و از همه مهتر در حال حاضر به سمت تولید و توسعه ازجمله زراعت و کاشت گیاهان دارویی پیش می‌روند و سعی شده افراد تحصیل‌کرده درزمینهٔ مرتبط در تعاونی‌ها مدیریت کنند تا بتوانند به‌خوبی بهترین بهره روی را برد.

سلیمی با بیان اینکه خوشبختانه تشکل‌های خوبی در استان داریم و به‌ خوبی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: ماهیانه 546 تن مایحتاج توسط تشکل‌ها در بین عشایر توزیع می‌شود.

علل کاهش جمعیت عشایر در ایلام

وی جنگ تحمیلی، خشک‌سالی و ریز گردها را سه عامل مهم در کاهش جامعه عشایری دانست و گفت: از همه مهار ریز گرد به‌ شدت بر مراتع که نیاز اصلی عشایر است اثر می‌گذارد و اثرت جبران‌ناپذیری بر روی جامعه هدف داشته است.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام بابیان اینکه در شهرستان دهلران 24 حلقه چاه برای آبیاری یک هزار 200 هکتار زمین واگذارشده است افزود: همچنین در میدر، زردلان و پیامن بخش هلیلان برای آبیاری 600 هکتار از مراتع این حوزه عشایری پمپاژ ایجادشده تا راحت عشایر بتوانند در کنار دام‌پروری زراعت هم انجام بدهند.

سلیمی خاطرنشان کرد: سال گذشته 138 هزار و 550 رأس دام عشایر با همکاری صندوق بیمه عشایر جهاد کشاورزی بیمه‌ شده و همچنین 52 میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره در بین یک هزار و 100 نفر خانوار عشایر اختصاص‌یافته است و این تسهیلات در زمینه‌های خرید دام مولد، پرواربندی و تأمین نهادهای دامی در اختیار عشایر گذاشته‌ شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته 4 هزار و 800 رأس دام در استان پروار شده است، گفت: کارخانه خوراک دام در شهر شباب فعالیت می‌کند و روزانه 24 تن کنسانتره مرغوب تولید می‌کند .

عشایر؛ منتظر تحقق کامل بودجه

مدیرکل امور عشایری استان ایلام ادامه داد: همه دستگاه‌ها باید به عشایر در زمینه‌های مختلف کمک کنند و خدمات‌رسانی به عشایر فقط به بر عهده امور عشایر نیست بلکه سایر دستگاه‌ها هم در این امر مهم دخیل هستند و از همه مهم‌تر اختصاص بودجه‌های کامل این دستگاه است.

اقدامات پشتیبانی امور عشایری در سال 95

سلیمی خاطرنشان کرد: طی سال گذشته 936 تن خوراک کنسانتره، پروار 20 هزار 510 رأس دام،155 هزار و 300 سیلندر گاز، یک‌میلیون 554 هزار 500 لیتر نفت سفید، 204 فروش سیم توری، 7 هزار تن نهاد دامی و یک هزار و 760 نفر روز آموزش ترویجی و احداث 24 کیلومتر راه عشایری جدید برای رفاه عشایر استان انجام‌شده است.

25 درصد عشایر ایلام از پنل خورشیدی استفاده می‌کنند

مدیرکل امور عشایری استان ایلام اضافه کرد: سال گذشته 25 درصد عشایر استان با همکاری شرکت توانیر به پنل خورشیدی مجهز شدند که 85 درصد قیمت این پنل ها توسط شرکت و 15 درصد هم توسط عشایر پرداخت می‌شود.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 677831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =