ایسنا نوشت: برخی منابع امنیتی در عراق از کشته و زخمی شدن ۲۵ تن در انفجاری انتحاری در بازار موصل خبر دادند. لازم به یادآوری است که در انفجار انتحاری روز جمعه در منطقه البغدادی نیز ۲۰ تن کشته و زخمی شدند.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، این منابع صبح امروز (شنبه) اعلام کردند در پی انفجار دو عامل انتحاری داعش که با دو کمربند انفجاری در بازاری تجاری در شرق موصل انجام شد، هفت عراقی کشته و ۱۸ تن دیگر زخمی شدند.

این منابع افزودند، این دو عامل انتحاری خود را در مرکز بازار تجاری موصل واقع در محله المثنی در شرق این شهر منفجر کردند که در پی آن چهار غیرنظامی و سه تن از نیروهای پلیس کشته شدند.

منابع یاد شده افزودند، انفجار مذکور در زمان ورود خانواده‌ها به بازار جهت خرید اقلام عید فطر انجام شد.

عبدالکریم الشویلی، معاون فرمانده عملیات نینوا اظهار داشت، نیروهای امنیتی به دنبال این حمله انتحاری در محله المثنی در شرق موصل رفت و آمد را در این منطقه ممنوع کردند.

الشویلی در ادامه ضمن تکذیب وقوع انفجارهای انتحاری دیگر در شرق موصل گفت: خبرها مبنی بر انفجارهای انتحاری در محله سومر در جنوب شرق موصل و بازار النبی یونس در شرق این شهر صحت نداشته و تنها شایعاتی هستند که داعش همزمان با انفجار در محله المثنی پخش کرد.

احمد هاشم، از نیروهای تیپ ۱۶ ارتش عراق از مرکز پزشکی این ارتش در داخل بیمارستانی میدانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، ‌روز جمعه یک عامل انتحاری خود در منطقه المشاهده در بخش قدیمی موصل منفجر کرد که موجب کشته شدن دست‌کم ۱۲ تن و زخمی شدن بیش از ۲۰ تن شد.

هاشم با اشاره به وجود تعدادی زن و کودک در میان کشته‌ها و زخمی‌ها گفت: تعیین دقیق تعداد کشته‌ها دشوار است و ما هنوز در حال پاکسازی منطقه هستیم.

وی افزود: عامل انتحاری وارد جمعی از آوارگان شد و پیش از اینکه نیروهای ما به آن‌ها برسند، خود را منفجر کرد.

همچنین صبح روز جمعه در پی یک انفجار انتحاری در منطقه البغدادی در غرب عراق ۹ تن از جمله تعدادی کودک کشته و ۱۱ تن دیگر زخمی شدند.

یکی از مسئولان امنیتی پلیس استان الانبار گفت: صبح روز جمعه چهار عامل انتحاری توانسته وارد محله البغدادی واقع در ۹۰ کیلومتری غرب الرمادی شوند. نیروهای ارتش توانستند با محاصره آنها در یکی از خانه‌ها در منطقه الشهدا، سه تن از آنها را از پای درآورده و کمربندهای مواد منفجره‌ای که به تن داشتند را منفجر سازند، اما عامل انتحاری چهارم مخفی شده بود و در نهایت خود را در میان نیروهای امنیتی و غیرنظامیان منفجر کرد.

این در حالی است که نیروهای عراقی موفق شدند کلیسای "شمعون" واقع در "باب البیض" در بخش قدیمی شهر موصل را از کنترل داعش آزاد کرده و به پیشروی‌های خود به سمت مسجد عمر و مسجد الرابعیه ادامه دهند.

شبکه خبری المیادین نیز از خنثی سازی یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی کلیسای العذرا در بغداد جدید و انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده دیگر در منطقه النعیریه در جنوب شرق بغداد خبر داد.

تلویزیون عراق در خبری فوری گزارش داد، نیروهای واکنش سریع این کشور سه تن از عوامل گروه تروریستی داعش را در داخل بیمارستان الجمهوری در غرب موصل محاصره کردند.

در ادامه این گزارش تلویزیونی نیز از موفقیت‌ نیروهای امنیتی عراق در بازداشت تعدادی از داعشی‌ها که به همراه خانواده‌هایشان تلاش می‌کردند خود را مخفی کرده و فرار کنند، خبر داد.

رائد شاکر جودت، امروز شنبه اعلام کرد، داعش ۶۰ درصد از توانمندی‌های نظامی و مقرهای حیاتی‌اش را از دست داده است.

در بیاینه رئیس پلیس عراق آمده است، داعش در منطقه قدیمی موصل نفس‌های آخرش را می‌کشد و مقرهای اصلی و مهم خود را از دست داده و نیروهای عراق عناصر داعش را هدف قرار داده و آنها را در جاهایی به دور از غیرنظامیان و مناطق شلوغ هدف می‌گیرند. تک‌تیراندازان ما در کوچه‌ها و چهارراه‌ها در باب البیض مستقر هستند و پهپادهای ما کاروان‌های داعش را که از باب جدید در حال فرار بودند بمباران کردند.

وی درباره بعد انسانی عملیات نیز گفت: نیروهای پلیس روند خروج غیرنظامیان را از مناطق درگیری ادامه می‌دهند.

حیدر العبادی، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق و نخست وزیر این کشور روز پنجشنبه تاکید کرد که ظرف چند روز آینده آزادی کامل موصل اعلام خواهد شد و دولت قصد دارد عملیات بازسازی مناطق تاریخی را آغاز کند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 679802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =