باوجود ترکیه،صادرات لرستان در قطر خریداری ندارد!

با توجه به تحریم ها و تاریک شدن روابط تجاری قطر با کشورهای عربستان و امارات متحده این کشور از لحاظ تامین شماری از محصولات وارداتی در تنگنا قرار گرفته و از ایران تقاضای تامین محصولات کرده است. می‌توان بازار این کشور را به عنوان فرصتی مغتنم در جهت صادرات باکیفیت از استان لرستان در نظر گرفت.

نرگس سپه وند- به گفته سلاحورزی رئیس اتاق بازرگانی لرستان، کالاهایی مانند میوه، آب معدنی، مصالح ساختمانی و لبنیات از جمله محصولاتی تولیدی لرستان هستند که می‌شود با کارشناسی در این زمینه آنها را به قطر صادر کرد.
در همین راستا چندی پیش نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با موضوع بررسی بازار کشور قطر جهت صادرات برخی محصولات و تولیدات استانی به این کشور، در اتاق بازرگانی استان تشکیل شد. ریاست این نشست بر عهده استاندار بود و شماری از تجار و فعالان اقتصادی استان نیز در جلسه حضور داشتند.استاندارگفت: در سال 95 سرمایه‌گذاری در لرستان با 28 درصد رشد به 235 میلیون دلار رسید. بازار کشور قطر بازار جدیدی است که نیازمند مذاکره است لذا باید دستگاه‌های اجرایی جهت رفع موانع موجود، اقدامات لازم را انجام دهند.
در ادامه این نشست بیان شد:تولید محصولات استان از شرایط خوبی برخوردار است و در جهت رفع موانع صادرات در استان تشکیل هلدینگ صادراتی نیز یکی از نیازهای ضروری استان است.
البته مسلم است که در صادرات کالا به قطر باید کار کارشناسی صورت بگیرد و استانداردها و هم چنین کیفیت مورد قبول بازار این کشور در نظر گرفته شود. اگر این موارد در نظر گرفته نشود و کالا پس فرستاده شود ضرر می‌کنیم و به نوعی برای استان لرستان فرصت‌سوزی به وجود می‌آید لذا بررسی حضور در بازار قطر به عنوان فرصت جدید در معرض تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی ایران قرار گرفته است.
طبق گزارش اتاق بازرگانی استان ایران جای امیدواری دارد که با اوضاع به وجود آمده ایران بتواند صادرات خود به قطر را به 1 میلیارد دلار برساند. اما برخی از کارشناسان روابط بین الملل فله فروشی ایران را مانع از این تحقق امر می دانند!
قطر با وجود تحریم به دنبال واردات محصولات مورد نیاز خود از سایر کشورها از جمله ایران و ترکیه است که ترکیه رقیب ضعیفی نیست!در نگاه اول شاید این تصور ایجاد شود که فرصت بسیار مناسبی برای ایران به وجود آمده است که صادرات خود را به قطر افزایش دهد و بازار دو و نیم میلیونی این کشور را تصاحب کند. اما با وجود افزایش صادرات مواد غذایی به قطر،ایران از ترکیه عقب افتاده و به واقع نتوانسته است از این فرصت به خوبی بهره ببرد.
محمدرضا سپه وند کارشناس ارشد روابط بین الملل در این خصوص تشریح کرد:در بررسی علل عدم صادارات موفق استان به قطر باید گفت:ایران سال هاست که به فله فروشی عادت کرده است و نتوانسته است ناب ترین محصولات خود را به صورت شایسته ای در بازارهای جهانی عرضه کند.
بازارهای گران قیمت دنیا صرفا پذیرای محصولات با کیفیت و لوکس هستند. بدیهی ست امروزه افزایش ارزش افزوده محصولات مهم ترین چیزی است که کشورها در صادرات کالاهای خود به آن اهمیت می دهند. ایران باید محصولات خود را با کیفیت و بسته بندی های استاندارد جهانی عرضه کند و بازاریابی مناسب و قدرتمندی برای تولیدات خودداشته باشد. حضور در سازمان های اقتصادی و همکاری های منطقه ای و جهانی نیز زمینه را برای حضور بهتر ایران در بازارهای بین المللی فراهم می کند.
به گفته کارشناس ارشد روابط بین الملل نکته دیگری که در صادرات حائز اهمیت است، این است که کشورهای دنیا تمایلی به همکاری های اقتصادی با کشورهایی که مورد تهدید و تحریم هستند را ندارند. آنان به دنبال بازارهای مطمئن و کم نوسان هستند.
باید گفت:افزایش ثروت ملی همانگونه که در همه کشورهای دنیا اینگونه است باید اولویت یک کشورمان باشد. این افزایش ثروت با تامین حداکثری امنیت این سرزمین،کاهش حداکثری تنش های سیاست خارجی،ثبات سیاسی داخلی و تعامل سازنده و پویا با دنیا فراهم می شود. تجارت قوی و اقتصاد آزاد با ماجراجویی سیاسی در تضاد کامل است. در نظر بگیرید که روزی کره جنوبی دست به زیاده خواهی و ماجراجویی سیاسی بزند و سیاست را بر اقتصاد ترجیح دهد. آن گاه سامسونگ،ال جی،هیوندای و کیا موتورز مورد تحریم جهانی قرار گیرند. عاقبت این کشور را پیش بینی کنید!

۴۶
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 680911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =