ایسنا نوشت: معاون وزیر کشور با بیان این‌ که دفن پسماند یکی از چالش‌های بسیار جدی شهرهای کشور است، گفت: روزانه بیش از ۵۰ هزار تن زباله در کشور تولید می‌شود در حالی که تنها حدود یک‌چهارم آن به صورت بهداشتی دفن و کنترل می‌شود و دفن حدود ۷۵ درصد دیگر در شرایط بسیار نگران‌کننده‌ای صورت می‌گیرد.

هوشنگ خندان‌دل در نشست با شوراهای جدید شهری و روستایی خوزستان که در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در قانون اساسی به منظور سرعت‌بخشی به اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها و تسریع در بهبودی امور، تمهیداتی اندیشیده شد که در شهرها و روستاهای کشور، شوراهای منتخب مردم مستقر شوند تا شرایطی برای اجرای بهتر برنامه‌های عمرانی جهت بهبود ارائه خدمات به مردم مهیا شود.

وی با اشاره به گزارشی مبنی بر افزایش ورود نسل جوان به شوراهای پنجم شهر در خوزستان در انتخابات امسال افزود: این گزارش نشانگر این است که مردم به نسل جوان و نسل تحصیل‌کرده توجه بیشتر و عمیق‌تری کردند و تلاش کردند با انتخاب چنین فرهیختگانی زمینه و بستر تحقق سریع‌تر انتظارات خود را مهیا کنند.

گردش مالی سال گذشته حوزه مدیریت شهری حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان بوده است

معاون عمرانی وزیر کشور با بیان این که باری که بر دوش منتخبان شورای پنجم قرار گرفته، حائز اهمیت بسیار زیادی است، افزود: امید است که شورا از طریق حساسیت‌هایی که مردم حوزه‌های انتخابیه به آنها منعکس می‌کنند، نسبت به رفع مشکلات و ارائه راه‌حل‌های کارآمدتر اقدام کنند.

خندان‌دل بیان کرد: سال گذشته گردش مالی حوزه مدیریت شهری در کشور نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد تومان بود که رقمی بسیار قابل توجه است. قطعا توجه و دقت در نظام معطوف به هزینه‌کرد این ۶۰ هزار میلیارد تومان می‌تواند بهبودی‌های بسیار زیادی به ارمغان بیاورد. کمترین کم‌توجهی در نوع مصرف این رقم قابل توجه می‌تواند پیامدهای بسیار ناگواری داشته باشد.

وی ادامه داد: سال گذشته در خوزستان نیز یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در حوزه مدیریت شهری هزینه شد که واقعا قابل توجه است.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خطاب به منتخبان شوراهای شهر و روستاهای حاضر در این نشست اظهار کرد: دستگاه اجرایی که شما نسبت به آن نظارت و مدیریت خواهید کرد، دستگاه خدوم و خدمتگزار شهرداری یا دهیاری است که با مشکلاتی مواجه است. شهرداری‌ها در صورتی که خوب کار کنند، بیشترین امید، نشاط و شادابی را برای شهر به ارمغان می‌آورند و اصلی‌ترین مساله‌ای که مدیریت شهر باید آن را مورد توجه قرار دهد، نحوه ساختن شهر با نشاط و امیدواری است. بستر و زمینه برداشتن قدم‌های بلند برای دستیابی به آرمان‌های بعدی، همین فضای امید و نشاط است.

خندان‌دل ادامه داد: در غیر این صورت خمیدگی، ناراحتی و ناامیدی که در شهر ایجاد می‌شود، بر تک‌تک مردم شهر سایه خواهد انداخت. اگر شهرداری به نوعی در نظر شهروندان جلوه‌گر شود که جدی، پرتلاش و عاشقانه خدمت می‌کند، شوقی در مردم شهر ایجاد می‌شود که همین شوق، خدمت کردن شهرداری و کارکنان شهرداری را مضاعف خواهد کرد. همین امر بزرگ‌ترین سرمایه‌ای است که در اختیار شهرداری و شورا قرار می‌گیرد. این سرمایه اجتماعی با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه یا قابل تعویض نیست اما خیلی سریع می‌تواند دچار تغییر یا دچار آسیب شود.

در چهار دوره شوراها با مشکل تورم نیروی انسانی در شهرداری مواجه بودیم

معاون وزیر کشور با اشاره به مشکل تورم نیروی انسانی و تبعات ناشی از آن در شهرداری‌ها عنوان کرد: طی چهار دوره شوراهای شهر و روستا در کشور بعضا با این مشکل مواجه بودیم که برخی اعضای شورا توجه نمی‌کردند اگر شهرداری با تورم نیروی انسانی مواجه شود، چگونه ناکارآمد خواهد شد و این ناکارآمدی چگونه بر اعتماد مردم به شهرداری اثر منفی می‌گذارد و همین اثر منفی چگونه موجب سلب اعتماد مردم و شهروندان به شهرداری می‌شود که این مساله به عنوان یک آسیب مطرح است.

خندان‌دل ادامه داد: طی یک مطالعه و بررسی در کشور مشاهده شد که به ازای هر پست سازمانی که در شهرداری وجود دارد، بین سه تا پنج نیروی انسانی به کار گرفته شده است که این مساله همان تورم نیروی انسانی است که از یک سو موجب می‌شود بخش قابل توجهی از منابع مالی شهرداری که باید برای ارائه خدمت به مردم مورد استفاده قرار بگیرد، صرف پرداخت حقوق و دستمزد می‌شود.

افزایش نیروی انسانی زمینه فساد را در شهرداری فراهم می‌کند

وی ادامه داد: این امر گستره ارائه خدمات را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این اضافه شدن نیروی انسانی نه تنها موجب بهبود امور نمی‌شود، بلکه اثر عکس گذاشته است و حتی زمینه فساد را فراهم می‌کند که ام‌الامراض است و اگر جایی رخ دهد، آن نهاد را از درون از هم می‌پاشد. توصیه من به منتخبان شورای پنجم این است که به این بحث خیلی توجه کنند و به مردم نشان دهند که تحت تاثیر ضوابط و نه روابط عمل می‌کنند.

شوراها از دخالت در عزل و نصب‌های شهرداری خودداری کنند

معاون عمرانی وزیر کشور با تاکید بر ضرورت خودداری شوراها از مداخله در امور اجرایی تصریح کرد: بر اساس قانون وظیفه شورا مرور برنامه‌های اجرایی شهرداری و تائید و تصویب چارچوب اقدامات شهرداری است اما اجرای برنامه‌ها و این اقدامات باید به شهرداری محول شود. بنابراین شورا در بحث اجرا، نوع اجرا، عزل و نصب‌ها، انتخاب پیمانکار یا سایر موضوعات مختلف نباید مداخله کند. این نوع مداخلات آسیب‌هایی برای نظام شورایی به همراه خواهد داشت که قطعا خواهان این آسیب‌ها نیستیم، زیرا نظام شورایی و مدیریت شهری در واقع گریزی برای جلوگیری از گسترش نظام اداری دولتی است. شهرداری‌ها نهادهای غیر دولتی هستند که نوع تصمیم‌گیری در این نهادها بسیار ساده‌تر و کوتاه‌تر از نظام پر پیچ و خم دولتی است و به همین دلیل کارآمدی و بهره‌وری بسیار قابل توجهی می‌تواند در این نظام مدیریت شهری محقق شود. بدین ترتیب باید تلاش شود تا این نظام، روز به روز قدم‌های بیشتری به سمت پیشرفت و اعتلا بردارد و در این مسیر هر نوع تهدید و آسیبی که وجود دارد، شناسایی و برای رفع آن تلاش شود.

معاون وزیر کشور با بیان این که مداخله شوراها در حوزه‌های اجرایی یکی از تهدیدهای مسیر پیشرفت و اعتلای نظام مدیریت شهری است، عنوان کرد: تجربه نشان داده که این نوع مداخلات، گرفتاری‌های عدیده‌ای برای تعدادی از شهرداری‌های کشور فراهم کرده و بعضاً موجب انحلال یک شورای شهر شده است. هر چند تعداد این موارد کم بود اما باید تلاش شود تا مانع تکثر و گسترش این تهدید شویم.

لزوم شفافیت در هزینه‌کرد منابع مالی شهرداری

خندان‌دل با اشاره به اهمیت شفافیت در هزینه‌کرد منابع مالی شهرداری گفت: در مدیریت شهری منابع مالی بسیار قابل توجهی مصرف می‌شود و به طور کلی افکار عمومی مایل است این اعتماد را به دست بیاورد و بداند هنگامی که پول‌هایی برای خدمت‌دهی در اختیار نهادی قرار می‌گیرد، این پول به طور صحیحی مصرف شود و شفافیت لازم بر نحوه هزینه‌کرد آن وجود داشته باشد. در حوزه دولتی برای این که این نوع اطمینان و اعتماد ایجاد شود، نظام‌هایی مانند دیوان عدالت اداری وجود دارد اما در حوزه مدیریت شهری، متاثر از قانون اساسی و بر اساس قوانین موجود، شهروندان این اعتماد را تنها از طریق تایید شوراها کسب می‌کنند.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بیان کرد: در حال حاضر با شهرهایی در کشور مواجه هستیم که صورت‌های مالی شهرداری‌های این شهرها چندین سال است که به تصویب شوراهای آنها نرسیده است. مفهوم این وضعیت این است که منابع مالی بسیار قابل توجهی در این شهرها به نام مردم هزینه می‌شود اما نهاد مسئول رسیدگی نهایی به این هزینه‌کرد، یعنی شوراها، به وظیفه خود عمل نکرده است.

خندان‌دل ضمن توصیه به منتخبان شوراها برای فعالیت‌ در چارچوب برنامه‌ریزی عنوان کرد: در شوراها باید سعی شود تمامی اقدامات بر اساس برنامه‌ریزی انجام بگیرد و از موردی عمل کردن و تصمیم‌گیری روزانه پرهیز شود. موفقیت در گرو این است که در وهله اول یک چشم‌انداز و افق بلندمدت‌تر تعریف شود و سپس اقدامات سالانه بر اساس همین چشم‌انداز و برش‌های سالانه از برنامه‌ریزی صورت گرفته، عملیاتی شود. در این صورت می‌توانیم به اهداف پیش‌بینی شده برسیم.

بیش از ۴۲ درصد از شهرداران منتخب شوراهای چهارم تغییر کردند

وی بیان کرد: متاسفانه در دوره چهارم فعالیت شوراها در کشور با وضعیتی مواجه شدیم که تعداد قابل توجهی از شهرداران منتخب در طول دوره تغییر یافتند. به طور کلی بیش از ۴۲ درصد از شهرداران منتخب شوراهای چهارم در طول این دوره به علت رای عدم اعتماد یا دلایل مشابه تغییر کردند. در شهرهای بزرگ این رقم بزرگ‌تر بود. یعنی حدود ۵۰ درصد از شهرداران منتخب شوراها در شهرهای با بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در این دوره تغییر داده شدند.

معاون وزیر کشور ادامه داد: با توجه به این که دوره چهار ساله مدت زیادی نیست، اگر بدون توجه به پیامدها و با بروز کمترین اختلافات، نسبت به تغییر شهردار اقدام شود، تبعات ناشی از آن را خواهیم داشت. شورا باید مناسب‌ترین و عاشق‌ترین فرد را برای خدمت به شهر حوزه انتخابی خود، شناسایی کند.

خندان‌دل با بیان این که در حال حاضر شهرهای کشور با چالش‌های جدی مواجه هستند، افزود: موضوع پسماند یکی از این چالش‌هاست. روزانه در شهرهای کشور بیش از ۵۰ هزار تن زباله تولید می‌شود اما تنها حدود یک‌چهارم آن به صورت بهداشتی دفن و کنترل می‌شود.

وی ادامه داد: مابقی این ۵۰ هزار تن زباله در شرایطی بسیار نگران‌کننده دفن می‌شود و شیرابه‌های ناشی از آن زمین، خاک و آب‌های زیرزمینی را به شدت تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد و همچنین فضایی که اشغال می‌کند، سلامت و بهداشت مردم را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و در مجموع آثار ناشی از دفن این زباله‌ها بسیار بلندمدت است. بنابراین جا دارد که شورا برای مواجهه با این مشکل، بسیار جدی فکر و برنامه‌ریزی و اقدام کند.

معاون عمرانی وزیر کشور عنوان کرد: بحث حمل و نقل به ویژه در شهرهای بزرگ نیز بسیار حائز اهمیت است که بی‌توجهی به آن می‌تواند موجب اتلاف وقت بسیاری از مردم شود و از سوی دیگر باعث آلودگی هوا و آلودگی صوتی نیز شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 691280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =