۰ نفر
۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۶

گمرک اعلام کرد:یکی از گلایه‌های فعالان بخش خصوصی به ویژه مسئولان اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی این است که سازمان‌های دولتی به خواسته‌های بخش خصوصی توجه چندانی ندارند و از نظرات، پیشنهادات و راهکارهای آنان استفاده نمی‌کنند.

به گزارش خبرآنلاین، این گلایه در مورد برخی از سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی شدیدتر است و درباره بعضی خفیف‌تر، اما در مورد گمرک مسأله کاملاً فرق می‌کند، آنهم به این دلیل. از حدود دو سال پیش به این‌سو به دستور رئیس کل گمرک، مسئولان و دست‌اندرکاران اتحادیه‌ها و تشکل‌های تولیدی و صادراتی با دعوت قبلی گمرک در جلسات ویژه بررسی موضوعات و مشکلات تجارت به خصوص صادرات حضور پیدا می‌کنند و رودررو با مسئولان و مدیران گمرکی به بحث و تبادل نظر پرداخته و دیدگاه‌ها و نظرات خود را مطرح می‌سازند. 

دلیل این موضوع هم آن است که مدیریت ارشد و مسئولان گمرک عقیده دارند، تولیدکنندگان و صادرکنندگان و همچنین نمایندگان آنها در اتحادیه‌های صادراتی بهترین و آگاه‌ترین افراد برای اظهارنظر درخصوص مشکلات و معضلات پیش‌روی این دو بخش هستند و هر نوع تصمیم یا اقدامی از سوی گمرک با اخذ مشاوره از آنان و راه‌حل‌های پیشنهادی‌شان می‌تواند عملیاتی‌تر و تأثیرگذارتر باشد. 

عملکرد گمرک در این زمینه یعنی جلب مشارکت بخش خصوصی برای بررسی و ارائه راهکارهای عملیاتی در حوزه صادرات را شاید بتوان به مثابه پهن کردن فرش قرمز از سوی گمرک برای صادرکنندگان تعبیر کرد که تاکنون نتایج خوبی دربرداشته است.

یکی دیگر از مزایای برگزاری این‌گونه جلسات، علاوه بر تبادل اطلاعات تجاری و گمرکی، آن است که فعالان بخش خصوصی با محدودیت‌ها و برخی از تنگناهای ‌کاری گمرک از نزدیک آشنا می‌شوند و درمی‌یابند که احتمالاً بسیاری از تصورات و پندارهای قبلی‌شان در مورد گمرک و عملکرد آن با واقعیات موجود تفاوت دارد. ازجمله اینکه گمرک مجری تصمیمات و قوانین و مقررات وضع شده در حوزه تجارت خارجی است و راساً نمی‌تواند همه مشکلات و موانع تجاری را برطرف سازد. تشکیل جلسه مشترک با نمایندگان بخش خصوصی بسیار مهم  است و علی‌رغم آنکه وقت و انرژی زیادی از مدیران گمرکی می‌گیرد، اما ا ین خاصیت را دارد که فعالان بخش تجارت بدون واسطه خواسته‌ها و دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند.

همانطور که اشاره شد، استقبال خوب نمایندگان صادرکنندگان از جلسات برگزار شده توسط گمرک و اظهارنظر صریح آنان مبنی بر مثمرثمر بودن چنین جلساتی، نشان می‌دهد که یکی از بهترین راه‌ها برای اثربخشی بیشتر تصمیمات و سیاست‌های اقتصادی در حوزه تجارت خارجی، تشکیل این‌گونه جلسات و تعامل و تبادل‌نظر مستقیم است. از این‌رو پیشنهاد می‌شود سایر سازمان‌های دخیل و تصمیم‌گیر در امر صادرات نیز با تشکیل جلسات مشابه، به حل و فصل مشکلات این گروه بپردازند تا در یک حرکت منسجم و یکپارچه بتوان ظرفیت‌های بالقوه در بخش تولید و صادرات را به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل و در تعاملی دوسویه شرایط را برای افزایش صادرات فراهم ساخت.

ذکر این نکته نیز ضروری است که گمرک ایران در کنار این حرکت، یعنی دعوت از نمایندگان صادرکنندگان برای بررسی و تبادل‌نظر درخصوص مسائل و مشکلات صادرات، ترتیبات و تسهیلات زیادی را در قالب پیاده‌سازی سامانه‌های جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی به منظور ایجاد سرعت و سهولت در کار صادرکنندگان فراهم نموده و از این‌رو می‌توان گفت گمرک هم در حوزه نظری و هم عملی کوشیده است تا شرایط مطلوب‌تری را برای توسعه صادرات و کمک به تحقق اهداف اقتصادی مقاومتی و همچنین رشد اقتصادی مهیا نماید. 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =