محسن اسماعیلی عضو حقوق‌دان شورای نگهبان در گفت‌وگو با شماره 122 ماهنامه خیمه به نکات بسیار مهمی اشاره کرده است.

به گزارش خبرآنلاین گزیده ای از این گفت وگو را در زیر می خوانید:

* شیوه‌های تبلیغی نادرست برخی از ما است که باعث فاصله گرفتن دیگران از دین شده است؛ وگرنه فطرت انسان‌ها حرف درست و خوب را می‌پذیرد. تندی با مخاطب و اهانت به کرامت او خودش یک منکر است و مصداق پاک کردن شیشه کثیف با دستمال کثیف؛ یعنی کاری که نشدنی است.

* ببینید که بعضی از ما با قضیه فوت دکتر مریم میرزاخانی چگونه رفتار کردیم؟ بانویی که نابغه ریاضی جهان و افتخار ایران بود در جوانی از دنیا رفت. درحالی‌که همه سوگوار بودند و به مقام علمی و ادب و تواضع او اذعان داشتند و بزرگان کشور هم به درستی این ضایعه را تسلیت گفتند و هر کس عکسی هم با او داشت منتشر کرد، عده‌ای دنبال این رفتند که آیا همسر او مسلمان است یا نه؟! این کجای اسلام است؟ مگر اصل صحت از مسلمات دین ما نیست؟ کار را به جایی رساندند که بعضی از علما مجبور شدند که شهادت دهند همسر او مسلمان است! این روش مسلمانی است؟ آقایی در تلویزیون با لحنی راجع به او قضاوت می‌کرد که انسان خجالت‌زده می‌شد.

* واقعیت آن است که امر به معروف و نهی از منکر هم مثل خیلی دیگر از احکام و معارف اسلامی دچار برخی کج فهمی‌ها شده است. یکی از مهم‌ترین این موارد، محدود و منحصر کردن قلمرو این دو فریضه پر برکت، به حوزه عبادات و امور فردی دیگران است. نه اینکه در این حوزه نیازی به امر به معروف و نهی از منکر نیست، نه! بحث در این است که نباید شأن « بالاترین و شریف ترین واجبات اسلامی» را تا این اندازه کاهش داد که « فقط» در همین بخش خلاصه شود.

* به دلیل اینکه نظام ارزش‌گذاری ما مسلمانان با نظام ارزش‌گذاری اسلام فرق دارد! حجاب یا دیگر ظواهر هم مهم هستند اما یادمان رفته که اهم چیست و اتفاقاً همین اهم‌های فراموش‌شده علت این ظواهر ناهنجار شده است. برای همین است که در مقابل هتک آبروی افراد ساکتیم ولی در مقابل کشف موی افراد حساس می‌شویم.

* حضرت علی (ع) ، بارها به مردم فرمود که نظارت بر عملکرد من، حقی است که من بر گردن شما دارم، و در نتیجه تکلیفی است که باید به آن عمل کنید؛ آن هم نه آهسته و مخفیانه، بلکه « فِي اَلْمَشْهَدِ وَ اَلْمَغِيبِ »؛ علنی و آشکار.

* پس زمامداران نظام اسلامی، نه تنها باید از عمق جان به حق مردم مبنی بر امر به معروف و نهی از منکر در حوزه امور سیاسی و اجتماعی معتقد باشند، بلکه باید با گفتار و عملِ خود، شهروندان را به استفاده از این حق تشویق و ترغیب نمایند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 700356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    83 4
    اﺟﺮاﻱ ﻧﺎ ﺩﺭﺳﺖ اﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ و ﻧﻬﻲ اﺯ ﻣﻨﻜﺮ ﺳﺒﺐ ﺩﻳﻦ ﮔﺮﻳﺰﻱ ﻣﺮﺩﻡ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ .
    • شمس تبریزی A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
      0 3
      درست فرمودین. یکی از اشکالات اجرای امر به معروف و نهی از منکر اینه که نهی از منکر مقامات آزاد نیست. نهی از منکر مراتب لسانی و عملی داره. بابا جان، ما برای نهی از منکر رییس جمهور به طرف ماشین ایشان لنگه کفش پرت کردیم و شماها صداتون دراومد. شما کجا اهل اجرای درست نهی از منکر هستید؟
  • بی نام RO ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    58 4
    واقعن به این صورت هم می توان عمل کرد یا این هم شعار است.
  • بی نام A1 ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    5 0
    برای همین نیست خیلی راحت دزدی میکنیم از بیت المال.اختلاس ریاکاری دروغ ولی در عوض پیاده به کربلا میریم. بخدا طرف پولی که از مغازم نسیه برده رو نمیده.یا یکی دیگه پولمو خورده ولی میرن کربلا.یا سفره ابوالفضل میندازن.یعنی چی؟؟؟با هم جمع میشه ایا؟چقدر سیاست زدگی.سیاست نیست؟ارزش گذاری روی چیزهایی و کمرنگ شدن چیزهای مهمتر؟منم میگم سلام بر حسین شهید.جانم فدایت.جان فرزند و پدر و مادرم فدایت.ولی پاکدامنی چی؟؟و....چرا مراجع و علمای دین اینقدر که از یکسری ارزشها که بایدم باشه میگن ولی از خیلی اصول هیچی نمیگن.مگه نگفتن نخی که باهاش دکمه یک پیراهن رو دوخته باشن قصبی باشه نمازت قبول نیست.چرا این مسائل به این مهمی رو اصلا نمیگن یا خیلی کمرنگ میپردازن.ایا مهم نیست واقعا ادم ادم باشه؟ ادمین نمیبخشمت نزاری .
  • محسن A1 ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    3 0
    حکایت امر به معروف و نهی از منکر بعضیها همان حکایت دوستی خاله خرسه است؛ یعنی در سایه دین همه کاری میکنند تا مردم را از دین دور کنند.
  • بی نام A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    3 1
    داداش تا اینجا که در 40 سال دیدیم دین همین است . شما دارید به روزاش می کنید . من با چشم خودم در سال 1364 در خیابان ولیعصر فعلی پهلوی شاهد بودم پسرهای مو بلند را می گرفتند و با ماشین یک سرشان می انداختند . همه علما هم آگاه بودند کسی مخالف نبود . رییس جمهور نخست وزیرو.... یک دین دار هیچ وقت منصف و بی طرف نیود . کارهای خلخالی و...... چاپ کن . این ها واقعیت است